Název materiálu | Anotace | Autor | Typ příspěvku | O jazyce | Hodnocení | Komentáře | Publikováno | Zobrazení |
| | rvp.cz | uživatelé | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
K pedagogickým otázkám tradiční lidové zpěvnosti – 1. část
| Téma vymezené titulem příspěvku je zde úžeji zaměřeno na mapování dosavadního teoretického poznání této oblasti a na jeho další možné směřování a uplatnění. První část textu se zaměřuje na otázku hudebněpedagogických základů spočívajících v primitivním hudebním výrazu a jeho dominujícím zpěvním charakteru. Klíčovým tématem je zde také role školního působení, kterou sehrává v úpadku i rozvoji tradiční zpěvnosti. Druhá část příspěvku pak úžeji rozebírá možnosti navazování na přerušenou kontinuitu lidového zpěvního projevu, které jsou rovněž předmětem oborové diskuze, a to spíše té dřívější než dnešní.  | Petr Drkula |
|
|
| |
1 komentář |
11. 04. 2011 |
7537 |
K pedagogickým otázkám tradiční lidové zpěvnosti – 2. část
| Téma vymezené titulem příspěvku je zde úžeji zaměřeno na mapování dosavadního teoretického poznání této oblasti a na jeho další možné směřování a uplatnění. První část textu se zaměřuje na otázku hudebněpedagogických základů spočívajících v primitivním hudebním výrazu a jeho dominujícím zpěvním charakteru. Klíčovým tématem je zde také role školního působení, kterou sehrává v úpadku i rozvoji tradiční zpěvnosti. Druhá část příspěvku pak úžeji rozebírá možnosti navazování na přerušenou kontinuitu lidového zpěvního projevu, které jsou rovněž předmětem oborové diskuze, a to spíše té dřívější než dnešní.  | Petr Drkula |
|
|
| |
|
03. 05. 2011 |
6085 |
Ear Cleaning – objevování zvukového univerza v kolektivu třídy
| Příspěvek rozebírá charakter a zaměření hudebně tvůrčí práce ve výuce, jak ji koncipuje R. Murray Schafer ve svém podnětném textu Ear Cleaning.  | Petr Drkula |
|
|
| |
|
26. 07. 2010 |
5490 |
Make a New Sound – estetická výchova s prostředky Nové hudby
| Příspěvek přibližuje didaktické přístupy George Selfa, které zastává ve svém textu Make a New Sound. Ten je zaměřen na uplatnění elementárních forem experimentální produkce a improvizace v hudební výchově.  | Petr Drkula |
|
|
| |
|
14. 09. 2010 |
6167 |
Experimental Music in Schools – sluch, barva a struktura ve školních zvukových experimentech
| Příspěvek charakterizuje klíčové aspekty hudebněvýchovné práce Briana Dennise Experimental Music in Schools, jejíž těžiště spočívá v kompozičních a improvizačních experimentech se zvukem a volném hudebním projevu.  | Petr Drkula |
|
|
| |
|
15. 03. 2011 |
5260 |
New Sound in Class – nonkomerciální hudba současnosti ve školním prostředí
| Příspěvek reflektuje klíčová východiska hudebně pedagogické práce George Selfa nazvané New Sound in Class, jejímž těžištěm je kreativní práce se zvukem a hudební experiment v duchu soudobé hudební tvorby.  | Petr Drkula |
|
|
| |
|
27. 09. 2010 |
6431 |
Výroba pastevecké píštaly
| Reflexe tvůrčí dílny s výrobcem lidových hudebních nástrojů, která může být přínosným podnětem i pro takto zaměřenou náplň hodin hudební výchovy.  | Petr Drkula |
|
|
| |
|
25. 02. 2011 |
17970 |
Co je to vlastně kreativita? – 1. část
| Kreativita je jedním z klíčových témat pedagogiky a již nějakou dobu ne pouze té umělecké. Víme však, co si pod tímto pojmem máme přesně představovat? Je kreativita skutečně to, co si myslíme, že je? Pro odpovědi na tyto stále naléhavější otázky je potřeba se blíže zaměřit na aktuální výklady tohoto fenoménu v teoretické diskuzi poslední doby.  | Petr Drkula |
|
|
| |
1 komentář |
22. 03. 2011 |
11734 |
Betlém jako námět pro hudebně-výtvarnou činnost
| Inspirace k tvořivé aktivitě čerpající z lidových forem zobrazení tradičního tématu, a to jak ve znějící, tak i ve vizuální rovině zpracování.  | Petr Drkula |
|
|
| |
|
25. 07. 2011 |
10755 |
Je kreativita neobyčejná výsada nadaných? – 1. část
| Tvořivost představuje samostatný předmět všeobecných diskuzí napříč mezioborovým spektrem, v jehož jednotlivých disciplínách pak nabývá spíše specializovaného a aplikovaného charakteru. Podívejme se, jak se tato debata profiluje v hudebněpedagogickém prostředí, avšak při zachování jejího obecného hlediska. Kreativita je zde sledována jakožto forma myšlení, v rámci čehož zde dochází k rozpoznání krize exaktního nazírání na tuto problematiku a možného východiska z této situace skrze odlišný pohled na charakter hudebnosti a produkt tvůrčího úsilí.  | Petr Drkula |
|
|
| |
|
13. 07. 2011 |
8620 |