Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Základní umělecké vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Podle názvu, Vzestupně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Co je to vlastně kreativita? – 1. část

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Kreativita je jedním z klíčových témat pedagogiky a již nějakou dobu ne pouze té umělecké. Víme však, co si pod tímto pojmem máme přesně představovat? Je kreativita skutečně to, co si myslíme, že je? Pro odpovědi na tyto stále naléhavější otázky je potřeba se blíže zaměřit na aktuální výklady tohoto fenoménu v teoretické diskuzi poslední doby.
Autor Petr Drkula

Další vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti ICT

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Výzkumný ústav pedagogický v Praze (VÚP) provedl na podzim roku 2009 dotazníkové šetření (dále jen šetření) mezi učiteli, které mělo za cíl zjistit oblasti a formy školení, které by čeští učitelé pro využívání informačních a komunikačních technologií (ICT) uvítali. Článek reaguje na toto šetření a poukazuje na možnosti základních škol v procesu vzdělávání učitelů a jejich metodické podpory.
Autor Mgr. Petr Naske

Digitální záznamník a jeho využití ve vzdělávání

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Možnosti využití digitálního záznamníku ve výuce.
Autor Jaroslav Musil

Divadlo ve výchově a principy vrstevnického učení

Základní umělecké vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Na základní umělecké škole, obor literárně-dramatický jsme se pokusili o jednu z forem divadla ve výchově, kdy divák a aktér sdílí společný prostor pro hru a dohromady se podílejí na vyznění celého příběhu. Obě strany tak mají příležitost hlouběji pochopit téma, které se dotýká každého z nás. Rozhodli jsme se pro následující způsob - diváci (žáci základní školy, 5. třída) se zúčastní dramaticko-výchovné dílny zaměřené na téma příběhu, pak bude následovat představení a na závěr proběhne společná diskuze a reflexe. V průběhu dílny žáci ZUŠ učili žáky ZŠ, jednalo se o princip vrstevnického učení.
Autor Jana Jurkasová

E-learning na Metodickém portálu

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Příspěvek popisuje způsob a možnosti dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků ve virtuální škole Metodického portálu, která vznikla v projektu Metodika II.
Autor Daniela Růžičková

Ear Cleaning – objevování zvukového univerza v kolektivu třídy

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek rozebírá charakter a zaměření hudebně tvůrčí práce ve výuce, jak ji koncipuje R. Murray Schafer ve svém podnětném textu Ear Cleaning.
Autor Petr Drkula

Emocionalita a spontánní tvorba ve výtvarné výchově

Základní umělecké vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Výtvarný proces plní řadu funkcí. Autor při něm vnímá svůj vnitřní i okolní svět a současně si uspořádává své vjemy a názory. Výtvarná tvorba je svébytným a jedinečným vizuálním jazykem, jehož prostřednictvím vzniká něco zcela nového. V kombinaci s použitím různých výtvarných nástrojů rozvíjí tvůrce své myšlenky a nápady. Pro výtvarnou a další uměleckou činnost jsou city neobyčejně důležité, neboť navozují osobitý autorův vztah k realitě, stimulují jeho fantazii a stávají se základem jeho tvořivosti. Text se zabývá dopadem emocionality na spontánní tvorbu dětí a mladistvých ve výtvarné výchově.
Autor Marie Bajnarová

Eště sa ohlédni

Základní umělecké vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Hudebně dramatická aktivita inspirovaná básní Ladislava Nezdařila, pronikající do sféry lidových zvyků, krajové nářečnosti, zmizelého světa a starých vzpomínek.
Autor Petr Drkula

Esteticky založený výzkum

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek je zamyšlením nad estetikou jako uměleckou zkušeností a informuje o výzkumných cílech empatického porozumění.
Autor Liora Bresler

eTwinning – spolupráce žáků partnerských škol v Evropě

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek popisuje aktivitu eTwinning a nástroje a služby portálu www.etwinning.net, resp. www.etwinning.cz, které usnadňují kterékoli mateřské, základní a střední škole realizaci mezinárodních projektů.
Autor Pavla Šabatková
Celkem: 180