Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Základní umělecké vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Emocionalita a spontánní tvorba ve výtvarné výchově

Základní umělecké vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Výtvarný proces plní řadu funkcí. Autor při něm vnímá svůj vnitřní i okolní svět a současně si uspořádává své vjemy a názory. Výtvarná tvorba je svébytným a jedinečným vizuálním jazykem, jehož prostřednictvím vzniká něco zcela nového. V kombinaci s použitím různých výtvarných nástrojů rozvíjí tvůrce své myšlenky a nápady. Pro výtvarnou a další uměleckou činnost jsou city neobyčejně důležité, neboť navozují osobitý autorův vztah k realitě, stimulují jeho fantazii a stávají se základem jeho tvořivosti. Text se zabývá dopadem emocionality na spontánní tvorbu dětí a mladistvých ve výtvarné výchově.
Autor Marie Bajnarová

Interaktivní krychle

Základní umělecké vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Didaktická tvorba inspirovaná moderním uměním – minimalismem; konkrétně dílem Evy Hesse (cyklus Cube; Accession 2). Lekce je navržena tak, aby posluchače seznámila s konkrétní moderní tvorbou 20. století. Po sestavení hlavní konstrukce z přichystaných dílů (spojů a zkrácených špejlí) následuje přilepení posluchačem připravených fáborků z novinového, nebo barevného papíru, případně kousků látky. Výsledné dílo je interaktivní (při fouknutí, zatřesení, nebo dotyku) krychle.
Autor Hana Kostková

Významná výročí v roce 2019 – hudební výchova: V hudbě život Čechů… (Bedřich Smetana a Litomyšl)

Základní umělecké vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Text připomíná 195. výročí narození Bedřicha Smetany v souvislosti se dvěma festivaly s jeho jménem neodmyslitelně spojenými – Pražské jaro a Smetanova Litomyšl. Rodiště Bedřicha Smetany je spojeno nejen s hudbou, ale i se světovým kulturním a přírodním dědictvím UNESCO a významnými architektonickými počiny Josefa Pleskota.
Autor Alexandros Charalambidis

Nahrávání hudby na různých platformách

Základní umělecké vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Tento článek pojednává o vybraných online, mobilních a desktopových aplikacích pro úpravu zvuku zaměřených zejména na nahrávání a střih hudby. Hlavním cílem je tedy stručně popsat a recenzovat vybrané aplikace pro použití ve výuce.
Autor Mgr. Karel Šimeček

Notační a kompozitní programy

Základní umělecké vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Tento článek pojednává o vybraných placených a opensource programech pro vytváření a úpravu notového záznamu. Hlavním cílem je tedy stručně popsat a recenzovat vybrané programy pro použití ve výuce.
Autor Mgr. Karel Šimeček

Mobilní aplikace k procvičení a testování hudební teorie a praxe

Základní umělecké vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Tento článek pojednává o vybraných mobilních aplikacích zaměřených zejména na hudební teorii a praxi. Hlavním cílem je tedy stručně popsat vybrané aplikace spustitelné na mobilních zařízeních typu smartphone nebo tablet.
Autor Mgr. Karel Šimeček

Aplikace k procvičení a testování hudební teorie a praxe

Základní umělecké vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Tento článek pojednává o vybraných webových a desktopových aplikacích a materiálech zaměřených zejména na hudební teorii a praxi. Hlavním cílem je tedy stručně popsat materiály a vybrané aplikace spustitelné ve webovém prostředí a na osobních počítačích k jejich využití ve výuce.
Autor Mgr. Karel Šimeček

Ochrana osobních údajů (nejen) pro ředitele ZUŠ – problémy z praxe a doporučená organizační opatření

Základní umělecké vzdělávání
Informativní příspěvek
Ukázka z publikace Ředitel moderní ZUŠ, která se věnuje zákonnému požadavku ochrany osobních údajů z pozice ředitele.
Autor Nakladatelství Dr. Josef Raabe, s.r.o.

Leadership v základním uměleckém vzdělávání

Základní umělecké vzdělávání
Informativní příspěvek
Uplatňování leadershipu ve školství je v současnosti aktuálním tématem, které se objevuje především při hodnocení kvality školy z pohledu jejího řízení. Přinášíme ukázku z publikace Ředitel moderní ZUŠ.
Autor Nakladatelství Dr. Josef Raabe, s.r.o.

Lidová píseň – běžný předmět hudební výuky či niterný psychologický proces? – 2. část

Základní umělecké vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek přináší méně známé poznatky týkající se fenoménu lidové písně, které mohou obohatit jeho konvenční pojetí v rámci výuky hudebního oboru. Nabízí tak pohled na píseň jako na mnohovrstevnatou veličinu komplexnějšího psychologického konstituování místo jejího běžného a zjednodušeného vnímání.
Autor Petr Drkula
Celkem: 180