Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Speciální vzdělávání > Okolí

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Inspirace ze zahraničí pro pedagogy neslyšících žáků a studentů

Speciální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Tento článek má sloužit pro neslyšící pedagogy z českého prostředí jako inspirace pro výuku českého znakového jazyka. Materiálů pro výuku znakových jazyků není mnoho. Stále neexistují učebnice, které by zohledňovaly všechny potřebné složky výuky a komplexně vykládaly obsah gramatiky, slovní zásoby a dalších jazykových kompetencí. Pedagogové znakových jazyků jsou tak často odkázáni na různé materiály od svých kolegů, které si upravují pro své potřeby, nebo čerpají z informací a materiálů ze zahraničí. Tento článek má přinést inspiraci od kolegů z Austrálie, není vyčerpávajícím přehledem, ale subjektivním výběrem výukových materiálů z několika internetových zdrojů.
Autor Mgr. Lucie Štádlerová

Časté problémové projevy nadaných dětí

Speciální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
V článku se věnuji tématu nadání – na úvod rozlišuji pojmy „nadání“, „nadané dítě“ a „nadané chování“. Dále se věnuji nejčastějším problémovým projevům, se kterými se učitel může v průběhu výuky nadaných dětí setkat, a snažím se je představit v souvislosti se specifickými vzdělávacími potřebami nadaných dětí.
Autor Lucie Hrdličková

Závěrečné zkoušky oboru vzdělání Praktická škola dvouletá

Speciální vzdělávání
Informativní příspěvek
V průběhu měsíce června skládají desítky studentů praktických škol dvouletých své závěrečné zkoušky z vybraných odborných předmětů. Během několika hodin v praktické i teoretické zkoušce předvedou své znalosti i dovednosti, které nabyli během studia. Znalosti a dovednosti, které je vybavují především pro jejich praktický život. V seriálu na téma závěrečných zkoušek oboru vzdělání Praktická škola dvouletá představujeme způsob organizace této závěrečné zkoušky, příklady inovativních témat praktických i teoretických zkoušek. Vznikne materiál, který budou moci využit nejen učitelé praktických škol jednoletých a dvouletých, ale i pedagogové pracující s žáky s mentálním postižením v jiných typech škol či školských zařízeních.
Autor Renata Votavová

Poruchy pozornosti a hyperaktivita u dospělých

Speciální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek nabízí pohled do světa dospělých, kteří se potýkají s obtížemi vyplývajícími z diagnózy ADHD. Čtenář se dozví, jak často se ADHD objevuje v dospělém věku, jak se diagnostikuje, léčí a v neposlední řadě, jaká úskalí přináší svým nositelům.
Autor A. Munden, J. Arcelus

Život za sklem

Speciální vzdělávání
Informativní příspěvek
Kniha Život za sklem je osobní výpovědí ženy s Aspergerovým syndromem. Autorka Wendy Lawson nabízí pohled na svůj život jako dítěte, přítelkyně, manželky i matky. Představuje běžné životní situace a vysvětluje, jak je vnímá, cítí a jak na ně reaguje. Kniha zároveň ukazuje, jak předcházet problémovým situacím v soužití s člověkem s Aspergerovým syndromem. Kniha je určena speciálním pedagogům, psychologům, rodičům a přátelům lidí s poruchami autistického spektra. Díky ukázce si mohou učitelé i rodiče uvědomit, jak vnímá svět kolem sebe člověk s touto poruchou.
Autor Wendy Lawson

Sledování podmínek pro vzdělávání žáků se zrakovým postižením - 2. část

Speciální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Druhý díl článku poskytuje informace vycházející z odpovědí ředitelů šesti speciálních škol v řízeném rozhovoru o podmínkách připravených pro vzdělávání žáků se zrakovým postižením. Z těchto výpovědí vychází poznatky o připravenosti podmínek pro vzdělávání žáku se zrakovým postižením na těchto školách a nepřímo se dozvídáme i o vzdělávání těchto žáků integrovaných na běžné škole.
Autor Renata Votavová

Sledování podmínek pro vzdělávání žáků se zrakovým postižením - 1. část

Speciální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Pro zajištění rovných příležitostí ke vzdělávání žáků se zdravotním postižením je žádoucí dosáhnout srovnatelných podmínek pro realizaci jejich vzdělávání ve všech formách speciálního vzdělávání tj. při individuální či skupinové integraci ve speciální nebo běžné škole. V návaznosti na uveřejněný seriál vzdělávání žáků se zrakovým postižením na běžné škole přináší dva následující články výsledky sledování těchto podmínek na školách samostatně zřízených pro žáky se zdravotním postižením – na speciálních školách. Zdrojem informací byly především provedené řízené rozhovory s řediteli šesti základních škol pro zrakově postižené.
Autor Renata Votavová

Cesta je cíl

Speciální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
V tomto příspěvku je popsán proces integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (dále jen SVP), respektive se zdravotním postižením, v naší škole a překonávání obtíží, které tento proces provázejí. U každého žáka je charakterizována povaha jeho SVP, vyjmenovány používané pomůcky a prostředky, popsány metody práce se žákem a potíže, které se v průběhu procesu integrace vyskytly. Také je uvedeno, jakým způsobem byly potíže řešeny a jaké ponaučení pro další práci je možné si odnést z jejich řešení.
Autor Miroslav Stojčenko

Práce se sluchově postiženým dítětem integrovaném v prostředí mateřské školy s waldorfským programem

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
dlouhodobý
Článek se zabývá integrací sluchově postiženého dítěte do mateřské školy. Vymezuje legislativní rámec integrace. Představuje práci se sluchově postiženým dítětem v mateřské škole s waldorfským programem. Seznamuje s praktickými cvičeními vhodnými pro rozvoj sluchově postiženého dítěte.
Autor Šárka Krutská

Vzdělávání žáků se zrakovým postižením – 3. část

Speciální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Třetí část seriálu Vzdělávání žáků se zrakovým postižením se zabývá podpůrnými opatřeními při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami se zaměřením na zřízení pozice asistenta pedagoga. Přínosný je příspěvek asistentky pedagoga pracující s žákyní s těžkou zrakovou vadou na běžné škole.
Autor Andrea Musilová
Celkem: 20