Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Speciální vzdělávání > Kurikulum

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Integrované kurikulum

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Článek podává přehled možností integrovaného vzdělávání a vysvětluje důvody, proč je nutná změna přístupu.
Autor Ludmila Kovaříková

Sledování podmínek pro vzdělávání žáků se zrakovým postižením - 2. část

Speciální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Druhý díl článku poskytuje informace vycházející z odpovědí ředitelů šesti speciálních škol v řízeném rozhovoru o podmínkách připravených pro vzdělávání žáků se zrakovým postižením. Z těchto výpovědí vychází poznatky o připravenosti podmínek pro vzdělávání žáku se zrakovým postižením na těchto školách a nepřímo se dozvídáme i o vzdělávání těchto žáků integrovaných na běžné škole.
Autor Renata Votavová

Sledování podmínek pro vzdělávání žáků se zrakovým postižením - 1. část

Speciální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Pro zajištění rovných příležitostí ke vzdělávání žáků se zdravotním postižením je žádoucí dosáhnout srovnatelných podmínek pro realizaci jejich vzdělávání ve všech formách speciálního vzdělávání tj. při individuální či skupinové integraci ve speciální nebo běžné škole. V návaznosti na uveřejněný seriál vzdělávání žáků se zrakovým postižením na běžné škole přináší dva následující články výsledky sledování těchto podmínek na školách samostatně zřízených pro žáky se zdravotním postižením – na speciálních školách. Zdrojem informací byly především provedené řízené rozhovory s řediteli šesti základních škol pro zrakově postižené.
Autor Renata Votavová

Školní vzdělávací program pro obor vzdělání praktická škola jednoletá

Speciální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Pedagogové Základní školy, Mateřské školy speciální a Praktické školy v Jesenici nám představují ukázky svého školního vzdělávacího programu pro obor vzdělání praktická škola jednoletá. Nabízejí k nahlédnutí části materiálu, které jsou svým obsahem odlišné od školních vzdělávacích programů základních škol, ačkoli svým způsobem zpracování a strukturou se s nimi shodují. Nejpozději od 1. září 2012 bude zahájena výuka podle nových ŠVP na všech praktických školách.
Autor Olga Hanauerová

Kurikulum – základní pilíř vzdělávání

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek pojednává o termínu kurikulum. Zabývá se zavedením tohoto pojmu do české pedagogiky. Nahlíží na jeho komplexní význam, uvádí různé podoby kurikula a shrnuje podstatné otázky vztahující se k tvorbě kurikula.
Autor Šárka Mikesková

Konzultační centrum VÚP – odpovědi k problematice speciálního vzdělávání, I. část

Speciální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek shrnuje odpovědi pracovníků Konzultačního centra Výzkumného ústavu pedagogického v Praze na zaslané dotazy týkající se problematiky speciálního vzdělávání.
Autor Výzkumný ústav pedagogický v Praze

Jak zpracovat vzdělávací obsah ve školním vzdělávacím programu přípravného stupně základní školy speciální

Speciální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Materiál byl vytvořen v rámci metodické podpory nabízené školám v souvislosti se zaváděním školské reformy do každodenní praxe. Zabývá se vzděláváním dětí v přípravném stupni základní školy speciální, respektive tvorbou školního vzdělávacího programu, podle kterého má vzdělávání probíhat. Je určen pedagogům přípravného stupně. Měl by jim napomoci vytvořit kvalitní školní vzdělávací program, na jehož základě budou moci připravit děti se středně těžkým, těžkým mentálním postižením, souběžným postižením více vadami a autismem na vstup do základní školy speciální podle jejich možností a schopností.
Autor Výzkumný ústav pedagogický v Praze

ICT gramotnost

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek předkládá k diskuzi definici ICT gramotnosti. Cílem ICT panelu při Výzkumném ústavu pedagogickém v Praze bylo vymezit základní kompetence z oblasti ICT, kterými by člověk měl být vybaven, aby mohl úspěšně existovat ve společnosti, jež je stále více ovlivňována technologiemi.
Autor Daniela Růžičková

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální

Speciální vzdělávání
Teoretický příspěvek
Příloha článku obsahuje celé znění finální verze Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání základní škola speciální, který vydal Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
Autor Výzkumný ústav pedagogický v Praze

Jak a proč v budoucnu měnit rámcové vzdělávací programy

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek nabízí odborný pohled na budoucí revize rámcových vzdělávacích programů. Úpravy RVP mohou být z pohledu autora, člena koncepčního odboru MŠMT, šancí na to, aby obsah vzdělávání neustále jen nepřibýval. Proto je nutné se ptát, proč se žáci mají tomu či onomu učit, jaké jsou cíle současné školy, co od ní všichni společně očekáváme. Není to zase tak teoretický a odtažitý rébus, jak by se mohlo na první pohled zdát.
Autor Jindřich Kitzberger
Celkem: 23