Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Speciální vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Počet zobrazení, Nejméně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Vliv sociálního klimatu ve třídě na kvalitu integrace žáka s handicapem - 2. část

Speciální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Klíčovou myšlenkou předloženého textu je seznámit pedagogické plénum se sociálně psychologickým aspektem školní integrace žáka s handicapem, kterým je právě jeho pozice a fungování uvnitř kolektivu třídy. Domnívám se, že otevření tohoto problému je rukovětí k učení se vzájemné toleranci a respektování nejenom v prostředí školní třídy, ale i školy, budoucího pracoviště a v celé společnosti. Text vznikl jako shrnutí závěrů z diplomové práce, která byla věnována problematice sociálního postavení žáka s handicapem v rámci běžné třídy. Empirická část práce je odvíjena od narativního přístupu, jenž není ve výzkumné sféře často využíván. Proto bych ráda tímto textem upozornila nejen na podstatná zjištění týkající se klimatu ve třídě v sepětí s kvalitou či úspěšností integrace, ale hlavně na možná využití narativního přístupu nejen ve výzkumné oblasti, ale i v pedagogické praxi.
Autor Ilona Svobodová

Revize školního vzdělávacího programu v ZŠ speciální

Speciální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek se zabývá smyslem úprav a revizí školního vzdělávacího programu „Společně školou a životem” z pohledu ředitelky speciální školy (Starostrašnická 45, Praha 10), ve které probíhá od 1. září 2008 ověřování vzdělávání podle ŠVP vypracovaného na základě Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání základní škola speciální (RVP ZŠS). Článek chce přispět svým pohledem do diskuze o dalším vývoji kurikula u nás.
Autor Michaela Smrčková

Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie: Chronicky nemocné dítě

Speciální vzdělávání
Informativní příspěvek
V nakladatelství Portál, s. r. o. vyšla kniha, která dokládá řadou kauzuistik, jak úspěšný může být výchovný přístup, jež respektuje individuální zvláštnosti žáka. Popisuje možnosti sociálně patologického vývoje žáka a ukazuje způsoby řešení problematiky socializace v rámci rodiny i školy. Kniha sleduje žáka od období časného dětství po dobu dospívání.
Autor Doc. PhDr. Richard Jedlička Ph.D.

Svět dětské mozkové obrny: Školní docházka

Speciální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Kniha nakladatelství Portál, s. r. o. zasvěcuje čtenáře do spletitého světa DMO a především dává nahlédnout do osobní zkušenosti života s tímto postižením na pozadí konkrétních příběhů. Autorem knihy je sociolog, který s tímto handicapem žije.
Autor Miroslav Kudláček

Nová maturitní zkouška pro žáky se SVP – II.

Speciální vzdělávání
Informativní příspěvek
Autorka informuje o potřebné míře dovedností žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SPV) a charakteru a míře úprav podmínek po různé skupiny žáků se SPV při skládání nové maturitní zkoušky (v rámci zkoušek zadávaných MŠMT).
Autor Monika Vítková

Informace redakce

Speciální vzdělávání
Informativní příspěvek
Informace k Opatření ministryně školství, mládeže a tělovýchovy, kterým se mění Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (č.j. 24 653/2006-24).
Autor VÚP Praha

Úlohy ze srovnávacího mezinárodního průzkumu úrovně vzdělání TIMSS (Přírodopis)

Speciální vzdělávání
Informativní příspěvek
Příspěvek obsahuje tři úlohy ze srovnávacího mezinárodního průzkumu úrovně vzdělání TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) týkající se přírodopisu. Tyto praktické úlohy jsou zaměřené na tvůrčí přístup při řešení určitého problému.
Autor VÚP Praha

Využití otevřeného vyučování na základní škole praktické

Speciální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek se zabývá možností zařazení otevřeného vyučování do výuky na základní škole praktické. Popisuje význam rozvoje osobnosti žáka při využívání této metody. Otevřené vyučování je mnohdy jediný prostředek, jak integrovat žáky, kteří jsou jiní (mentálně, sociálně nebo tělesně postižení), s ostatními žáky a umožnit jim společnou výuku. Podstatou otevřeného vyučování je časté střídání jednotlivých činností, což odpovídá požadavkům na výuku žáků s lehkou mentální retardací. Obsahuje v sobě také praktické dovednosti a rozvoj komunikačních schopností, což má velký význam pro úspěšné zapojení žáků do běžného života.
Autor Věra Holotová

Teoretická zkouška oboru vzdělání Praktická škola dvouletá: ruční práce

Speciální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Jako ukázku závěrečné teoretické zkoušky oboru vzdělání Praktická škola dvouletá poskytujeme téma z odborného předmětu ruční práce. Téma prověřuje znalosti žáků o vybavení polytechnické dílny.
Autor Renata Votavová

Welcome to our country

Speciální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Základní škola, Karviná - Nové Město, Komenského 614, příspěvková organizace navázala ve školním roce 2006/2007 mezinárodní spolupráci se speciálními školami v rámci tříletého projektu Evropské unie Socrates - Comenius.
Autor Marie Filipcová
Celkem: 491