Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Předškolní vzdělávání > Informujeme

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Období nouzového stavu – aktuální situace v mateřských školách

Předškolní vzdělávání
Informativní příspěvek
Mateřské školy jsou jediným typem škol, kde není přerušen provoz na základě rozhodnutí vlády České republiky. Rozhodnutí, zda mateřskou školu uzavřou, či nikoliv zůstalo v gesci ředitelů škol. Ředitelé škol, často společně se zřizovatelem, vyhodnocují situaci a potřebnost zachování provozu zejména s ohledem na rodiče, jejichž pracovní vytížení přímo nebo nepřímo souvisí s nastalou situací, a potřebují vědět, že v době, kdy oni sami pomáhají druhým, je o jejich děti dobře postaráno.
Autor Mgr. Hana Splavcová

Spolupráce s rodinou s cílem společně podporovat kvalitu učení dětí

Předškolní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek je rozdělen do dvou částí, které spolu souvisí a úzce na sebe navazují. První část je věnována individualizovanému vzdělávání, problematice pedagogické diagnostiky a hodnocení dětí v předškolním vzdělávání. Dále se zmiňuje o funkcích portfolia dítěte a o tom, jak pomáhá budovat pozitivní sebehodnocení. Autorka v článku popisuje svou dosavadní praxi učitelky a ředitelky mateřské školy a na konkrétních příkladech prezentuje svoje dlouhodobé zkušenosti v předškolním vzdělávání.
Autor Mgr. Alena Jabůrková

Významná výročí v roce 2019 – předškolní vzdělávání: mateřská škola a její proměny

Předškolní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek připomíná významné výročí založení první české mateřské školy. Věnuje se též období reformního hnutí, zmiňuje důležité změny v práci s předškolními dětmi. Zdůrazňuje význam předškolního vzdělávání a zamýšlí se nad současnými problémy v této oblasti. Pozornost je také věnována zamyšlení nad budoucím směřováním mateřských škol.
Autor Mgr. Andrea Mouchová

Adaptace dětí na mateřskou školu

Předškolní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek se zabývá adaptací dětí na mateřskou školu, popisuje proces adaptace, projevy maladaptace a zabývá se také zralostí dětí pro vstup do mateřské školy. Článek rovněž přináší příklad adaptačního programu používaného v polské mateřské škole v Rybníku jako příklad dobré praxe ze zahraničí.
Autor Lucie Zormanová

Rozvoj polytechnických a digitálních kompetencí

Předškolní vzdělávání
Informativní příspěvek
Článek představuje hlavní principy projektů Malá technická univerzita a Malá digitální univerzita v mateřské škole. Článek vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ). Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání.
Autor Barbora Vítová, BBA

Rozvíjení digitální gramotnosti u dětí předškolního věku

Předškolní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek popisuje zkušenosti s projektem Malá digitální univerzita (MDU), který byl realizovaný v mateřské škole s cílem rozvíjet digitální gramotnost dětí. Článek vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ). Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání.
Autor Jarmila Šebková

Hledat krásu stojí za to – čtvrtá minikonference odborného panelu čtenářské gramotnosti PPUČ

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Odborný panel čtenářské (a pisatelské) gramotnosti připravil první veřejnou akci, „minikonferenci“ určenou pro učitele. Minikonference navázala na předchozí a umožnila učitelům strávit celý den s krásnými texty a dilematy, jak na ně ve výuce. Následující text, jejž bude doplňován o videa, vás alespoň trochu přenese na „místo činu“. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání (NÚV).
Autor Petr Koubek

E-portfolio pro učitele I.

Odborné vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek se věnuje možnostem učitelského e-portfolia. Ukazuje na některé jeho rysy, které je možné zvažovat při jeho tvorbě a o kterých je vhodné přemýšlet, ať již z pozice tvůrce portfoliového webu nebo jako mentor či supervizor, který s ním pracuje.
Autor Michal Černý

Nemáme rádi agresi, preferujeme přátelství

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
střednědobý
Článek se zabývá agresivním chováním u předškolních dětí. Jeho hlavní část přináší nápady na aktivity, které napomáhají k prevenci agresivity u dětí, k rozvíjení jejich vzájemných pozitivních vztahů, k rozvíjení sociálních dovedností u dětí, k rozvoji dovednosti ventilovat vztek, agresi žádoucím způsobem.
Autor Lucie Zormanová

Čtvrtá minikonference odborného panelu digitální gramotnosti

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
V úterý 30. října 2018 proběhla ve Středisku služeb školám v Brně čtvrtá minikonference odborného panelu digitální gramotnosti projektu Podpora práce učitelů. Cílem této minikonference bylo sdílení příkladů dobré praxe ve školách, které rozvíjejí digitální gramotnost průřezově. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání.
Autor Eva Fanfulová
Celkem: 135