Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Předškolní vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Počet zobrazení, Nejméně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Společně to dokážeme (3. díl) – „Co jsme našli na louce“

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
střednědobý
Článek je třetím ze série stejnojmenných článků navazujících na teoretický úvod v prvním z nich. Praktické ukázky přinášejí příklady společného tvoření předškolních dětí. Popsané aktivity v sérii článků posilují jeden z možných způsobů, jak nejen posilovat vzájemné vztahy při plnění společného úkolu, ale také vedou k upevňování odpovídajících dovedností v oblasti jemné motoriky, výtvarného vyjadřovaní a posilují pracovní a činnostní kompetence. Závěr každé popsané a zdokumentované aktivity pak tvoří pedagogická reflexe.
Autor Marie Čermáková

Společně to dokážeme (2. díl) – „Dům, ve kterém bydlím“

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Článek je druhým ze série stejnojmenných článků navazujících na teoretický úvod v prvním z nich. Praktické ukázky přinášejí příklady společného tvoření předškolních dětí. Popsané aktivity v sérii článků posilují jeden z možných způsobů, jak nejen posilovat vzájemné vztahy při plnění společného úkolu, ale také vedou k upevňování odpovídajících dovedností v oblasti jemné motoriky, výtvarného vyjadřovaní a posilují pracovní a činnostní kompetence. Závěr každé popsané a zdokumentované aktivity pak tvoří pedagogická reflexe.
Autor Marie Čermáková

Jak správně vyprávět příběh – ekonaratologie

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
střednědobý
Článek přibližuje význam slova ekonaratologie a uvádí ho do praxe pro práci s předškolními a mladšími školními dětmi. Klade důraz na důležitost vyprávěného nebo čteného příběhu o přírodě a ideálně i v přírodě. Navazuje několika originálními výukovými programy pro ekonaratologii. Může mít přesah i na první stupeň. Při práci s textem nabízí předčtenářské metodické možnosti, které lze dětem nabídnout při řízených činnostech. Vzdělávací lekce z anglických originálů jsou k dispozici online. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Kateřina Filkova

Společně to dokážeme (1. díl) – Podpora spolupráce u předškolních dětí prostřednictvím společného tvoření + teoretický úvod

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
střednědobý
Článek, který je úvodním vstupem do následující série, přináší krátký teoretický úvod o psychickém vývoji předškolního dítěte (se zaměřením na rozvoj vztahů) a o úrovni socializace dítěte v předškolním věku. V navazující praktické části článku (i v dalších článcích vycházejících z tohoto) jsou popsány praktické ukázky společného tvoření předškolních dětí. Popsané aktivity mimo uvedené posilují upevňování odpovídajících dovedností v oblasti jemné motoriky, výtvarného vyjadřovaní a posilují pracovní a činnostní kompetence. Závěr každé popsané a zdokumentované aktivity pak tvoří pedagogická reflexe.
Autor Marie Čermáková

Dvanáct měsíčků

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
střednědobý
Článek se snaží ukázat, že motivační příběh nemusí sloužit pouze k rozvoji čtenářské gramotnosti, ale může rozvíjet dítě v celém spektru oblastí a gramotností potřebných k jeho správnému vývoji. Pohádka zde slouží jednak jako motivační prvek prolínající se všemi aktivitami, ale i jako zdroj námětu pro tematický blok, a současně slouží i jako výchovný prostředek, díky kterému dítě snadno pochopí složité životní situace, které by pro něj byly těžko pochopitelné. Jde o blok konkrétních činností rozvíjející gramotnosti dětí, činnosti jsou doplněny vzdělávacími cíli. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Andrea Väterová

Básničky v obrázcích – k rychlejšímu zapamatování a k samostatnému čtení

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Příspěvek přináší několik básniček pro předškolní děti rozpracovaných do obrázků. Čtení básničky z obrázku podporuje snadnější zapamatování, ale také to, že si je děti samy mohou z obrázků „přečíst“. Texty písní a básní byly vybrány z volně přístupných internetových zdrojů. 
Autor Marie Čermáková

Barevné království

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
střednědobý
Článek je souborem praktických ukázek činností rozvíjejících matematickou gramotnost v předškolním věku. Činnosti jsou propojeny motivačním příběhem v tematický blok, který je vhodný už i pro tříleté děti. Jednotlivé činnosti jsou doplněny vzdělávacími cíli. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Andrea Väterová

Využití literatury v ročním plánování v MŠ – „Rok v MŠ“

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
dlouhodobý
Článek je inspirací, nabízí jednu z mnoha možností, jak vytvořit TVP v MŠ, tentokrát na základě výběru textu z knihy „Rok v mateřské škole“ autorek Evy Opravilové a Vladimíry Gebhartové. První jeho část (teoretická) nabízí myšlenkovou linii TVP, vytvořenou motivační básničku k TVP, výběr textů možných k motivaci v průběhu školního roku s uvedením stránky v knize a rozdělení do 10 měsíců školního roku s tím, k čemu určený text v tomto období směřuje. Druhá část (praktická) přináší fotografie s popisem činností při vytváření mentálních map společně s dětmi, a to jako nedílnou součást vytvoření povědomí o tom, co budeme v nastávajícím školním roce dělat, tedy seznámení s třídním plánováním – způsobem blízkým dětem prostřednictvím společné aktivity.
Autor Marie Čermáková

Situace začínajících učitelů v mateřských a základních školách: zpráva z výzkumu mezi absolventy Pedagogické fakulty MU

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Začínající učitelé jsou perspektivní, avšak zranitelnou profesní skupinou, neboť se po nástupu do praxe mnohdy potýkají s řadou nesnadno řešitelných problémů. A právě proto se profesní situace začínajících učitelů mateřských a základních škol stala předmětem výzkumu řešeného na Pedagogické fakultě MU. Na základě kombinace kvantitativního a kvalitativního šetření bylo zjištěno, že svoji připravenost vnímají absolventi zejména v oblasti práce ve výuce, nicméně cítí se být nepřipraveni na práci se žáky se specifickými vzdělávacími potřebami. Slabší připravenost vnímají v oblasti spolupráce a komunikace s rodiči a mají značné problémy, pokud musí vyučovat na jiném stupni školy, než pro který byli připravováni. Pro fakulty vzdělávající učitele z toho vyplývá, že by měly v kurikulu učitelství napříč všemi stupni školy posílit v oblasti psychologie dítěte, psychodidaktiky a inkluzivní pedagogiky a že by měla být posílena komunikační průprava budoucích učitelů, a to zejména k aktérům, jako jsou rodiče.
Autor Miroslav Janík

Plody podzimu

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Cílem předmatematických činností v předškolním vzdělávání je uvážlivě a vyváženě rozvíjet potřebné kompetence, které budou ve školní matematice potřebné. V této podzimní inspiraci zavedeme děti do přírodního prostředí, které je vhodné jak pestrostí, tak kvalitou materiálu. Naučí se třídit podle různých kritérií, ale budou mít prostor i pro vlastní nastavení kritérií třídění objektů. Činnosti lze provádět na zahradě i ve školním prostředí. Hlavním cílem aktivit bude především třídění, které vede k bližšímu poznání podzimních přírodnin a plodů. Většina aktivit zadává dětem soubory a vztahy, které třídění způsobí (vytvoř skupiny podle tvaru), ale starším dětem můžeme nabídnout i otevřené úkoly, u kterých třídí podle vlastního pocitu, a posléze společně hledáme společný vztah (nabídneme přírodniny a řekneme, aby roztřídily, jak chtějí). Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Kateřina Filkova
Celkem: 1284