Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Předškolní vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Co se dítě naučí

Předškolní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek obsahuje informační přehled očekávaných výstupů, resp. způsobilostí v oblasti rozvoje hrubé a jemné motoriky, vytvoření předpokladů osvojování trivia a v oblasti sociální informovanosti. Tohoto přehledu lze užít jako orientačního vodítka při plánování vzdělávací práce a stejně tak v procesu evaluace (při sledování a vyhodnocování rozvojových a vzdělávacích pokroků dětí).
Autor Martina Kupcová

Poznáváme své okolí na kole

Předškolní vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Projekt vychází z praktických zkušeností dětí, využívá jejich zvídavost, probouzí v nich chuť dívat se kolem sebe a snahu ukázat vše, co umí. Děti se seznámí s nejbližším okolím, rozvíjí se jejich kladný vztah k přírodě, domovu, obci.
Autor Pavla Tučková

My, děti, a naše práva

Předškolní vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Cílem ŠVP je vytvořit u dětí základní povědomí o vlastních právech. Různými činnostmi se program bude snažit o to, poskytnout dítěti informace o rodině , o svém já, o společenství, ve kterém žije. A také ho seznámit s některými prvky naší kultury.
Časový rozsah: 1 rok
Věková skupina: 3 – 6 let (heterogenní skupina)
Autor Martina Kupcová

Držíme masopust

Předškolní vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Celý projekt se nese v duchu humoru a vtipu. Cílem je seznámit děti s lidovými tradicemi v období masopustu. Společně prožít radost a veselí. Poznat humor a vtip v lidové slovesnosti, krátkých textech, písních i ve výtvarném projevu a pokusit se ho vhodně a citlivě použít.
Očekávané výstupy: Osvojit si elementární poznatky o lidových zvycích a tradicích v období masopustu. Umět prožívat a projevovat radost. Chápat humor a vtip, umět ho vhodně a citlivě použít (rozlišit humor a posměšek atd.).
Časový rozsah: 4 týdny
Věková skupina: 3 – 6 let
Autor Hana Kohoutová

Doporučení Rec(2002)8 komise ministrů členským zemím o denní péči o dítě

Předškolní vzdělávání
Informativní příspěvek
Rada Evropy vydala doporučení, k denní péči o dítě, které zahrnuje strukturu možných forem péče, dále obecné principy, za kterých péče má probíhat, jistá opatření z hlediska ekonomického či dostupnosti, a popis programů, resp. činností, která by měla mít určitá specifika v holistickém přístupu k dítěti. Nejsou opomenuty vztahy mezi pečovateli a dětmi a mezi rodiči a dětmi. Doporučení vyzdvihuje snahu připravit dítě na zúčastněný a odpovědný život v demokratické společnosti v duchu tolerance a rovnosti.
Autor VUP Praha

Potřebujeme hodnotit?

Předškolní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Kvalitní hodnocení poskytuje zpětnou vazbu. Článek přináší hlavní cíle, které by měly být v procesu hodnocení naplněny. Jako příklad hodnocení je uvedeno škálování.
Autor Hana Nádvorníková

U nás doma

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Když se řekne „u nás doma", tak si každý představí své nejbližší v rodině, jsou to lidé, se kterými se denně setkáváme. Cílem tématu je přiblížit dětem blíže „domov“ jako pojem, ale i jako místo, kde je nám dobře. Konkrétním cílem je i jazykový rozvoj dítěte a seznámení s literaturou.
Autor Martina Kupcová

Alternativní vzdělávání v mateřských školách

Předškolní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Vývoj chápání pojmu alternativní výchovy v předškolní výchově a uplatnění inovativních přístupů u nás po roce 1989
Autor Kateřina Smolíková

Hygiena se skřítkem Domíkem

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
lekce
Vytváření správných hygienických návyků, seznámení s pojmy viry, bakterie apod.
Autor Martina Kupcová

K čemu jsou barevné kontejnery?

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Denně chodíme okolo barevných kontejnerů a ptáme se, k čemu slouží. Dříve než to společně s dětmi zjistíme, ale musíme vědět co odpad je, jak se rozděluje, o jaké materiály se jedná. Tím si společně uvědomíme, jak je důležitá starost o naše okolí. Tento projekt seznamuje děti s novými pojmy a poznatky o materiálech předmětů, které nás obklopují v běžném životě. Děti poznávají jejich vlastnosti a možnosti. Učí se, jak nakládat s odpady a kam s nimi, učí se je také třídit a přitom se seznámí s pojmem recyklace. Celý projekt vede děti k uvědomování si, jak je důležité pečovat o své okolí, o prostředí, ve kterém žijeme. Projekt seznamuje děti s možnými hygienickými riziky, které v souvislosti s odpady vznikají.
Autor Martina Kupcová