Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Odborné vzdělávání > Výuka > Všeobecné vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Historia populi. Zrcadlo každodennosti v českých dějinách aneb Všední den od pravěku do konce „Velké války“

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
V současnosti rostoucí zájem o otázky každodennosti, zejména pak při výuce školního dějepisu, vedl doc. PhDr. Františka Čapku, autora několika školních učebnic a učebních textů (jako metodických titulů, vysokoškolských skript a desítek popularizačních titulů), vysokoškolského pedagoga na Pedagogické fakultě brněnské Masarykovy univerzity k vytvoření publikace, která přibližuje vývoj českých dějin v poněkud jiné podobě, než jak jsme běžně zvyklí.
Autor doc. PhDr. František Čapka

Standardy odborného jazykového vzdělávání v oboru Mechanik elektrotechnik

Odborné vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Obor: de
Podpora výuky odborného cizího jazyka ve středním odborném vzdělávání je jednou z priorit současného jazykového vzdělávání v ČR. V současné době zaměstnavatelé vyžadují absolventy škol, kteří jsou na dostatečné jazykové úrovni a jsou vybaveni jak jazykovými, tak společenskými i osobnostními kompetencemi.
Autor Marcela Žáková

Jak učím matematiku II

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Článek je druhým dílem dvojdílného seriálu o metodách, nástrojích a zkušenostech, které ve výuce matematiky používám, které se mi osvědčily a které vedou k vyšší motivovanosti žáků.
Autor Mgr. Petr Němec

Jak učím matematiku I

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Článek je prvním dílem dvojdílného seriálu o metodách, nástrojích a zkušenostech, které ve výuce matematiky používám, které se mi osvědčily a které vedou k vyšší motivovanosti žáků.
Autor Mgr. Petr Němec

Cizí jazyky ve středním odborném vzdělávání

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Znalost cizího jazyka, včetně odborné terminologie, je v současné době základní předpoklad pro úspěšné uplatnění absolventů SOŠ na pracovním trhu. Zaměstnavatelé vyžadují absolventy škol, kteří jsou na dostatečné jazykové úrovni a jsou vybaveni jak jazykovými, tak společenskými a osobnostními kompetencemi.
Autor Veronika Sováková

Okamžik rozhodnutí

Odborné vzdělávání
Informativní příspěvek
V roce 2016 vydal ostravský PANT, z. s., v edici Moderní dějiny (pozn.: stejné označení nese i vzdělávací portál PANTu www.modernidejiny.cz) publikaci s názvem Okamžik rozhodnutí – životní volby ve zlomovém okamžiku dějin 20. století. Editory textu byli Petr Šimíček a Jiří Sovadina. Kniha je po úvodním slovu rozdělena na odborné texty (Petr Pithart, Jiří Pernes, Josef Mlejnek jr., Dalibor Vácha, Jiří Padevět, Milan Hes, Jan Urban a Ivan Binar), pracovní listy pro žáky a studenty (Jiří Sovadina, Petr Šimíček, Milan Hes) a doplňkové prameny ke studiu a interpretaci. V proběhlém webináři Milan Hes představil fenomén ukrývaných osob během druhé světové války. Níže uvedený text doprovází webinář po teoretické stránce. Praktická metodická inspirace byla součástí živého vystoupení.
Autor Mgr. Milan Hes Ph.D.

Jak komplikuje špatná znalost mateřštiny učení se cizímu jazyku a co s tím

Jazykové vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Jak špatná znalost mateřštiny komplikuje výuku cizích jazyků, bude ukázáno na příkladech z výuky anglického a německého jazyka. Příspěvek se zaměřuje na jevy, které dělaly největší problémy v souvislosti se slovními druhy, gramatikou a syntaxí. Nastíněny jsou příčiny potíží a nechybí několik tipů pro zlepšení.
Autor Žaneta Pixová

Tvůrčí psaní v hodinách cizího jazyka

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Tvůrčí psaní je vhodným prostředkem, díky kterému můžeme žáky motivovat k lepším výkonům v cizím jazyce. Patří sem jak drobné tvůrčí aktivity, tak delší výukové bloky. Jako efektivní se ukázalo propojení tvůrčích úkolů s němým filmem, jenž u žáků podněcuje kreativitu a produkování „chybějícího“ jazyka. K článku patří výukový materiál (zaměřený na deníkový záznam a dialog) a němý film Cesta. Je vhodný pro žáky s úrovní B1 a vyšší.
Autor Pavlína Vočková

Metodická inspirace: aktérský pohled ve výuce dějepisu

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Text na několika názorných příkladech dokládá využití „aktérského pohledu“ ve výuce dějepisu. Aktérským pohledem je skutečnost, kdy se žák seznamuje s minulostí prostřednictvím autentického školního historického pramene. Ten umožní pochopit proběhlé události z vícero možných úhlů pohledu. Vždy však s využitím pohledu někoho, kdo byl proběhlým událostem nablízku.
Autor Mgr. Milan Hes Ph.D.

Jak na internet: Wearables - nositelná elektronika

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Wearables neboli „nositelná elektronika“ jsou elektronická zařízení, která byla navržena tak, aby mohla být běžně nošena člověkem. Na rozdíl od přenosné elektroniky, kterou držíme v ruce nebo nosíme v kapse, je zde důležitý aspekt možnosti nošení zařízení upevněním na tělo. Mohou to být tedy nejrůznější náramky, hodinky či brýle, ale také například „chytré“ oblečení.
Autor Akademie CZ.NIC
Celkem: 383