Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Odborné vzdělávání > Škola

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejstarší
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

STEP analýza

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Anotace: STEP analýza je další možností realizace autoevaluace ve školách, která nabízí jednoduché a přehledné schéma vnějších faktorů, které mohou školu ovlivňovat.
Autor Milan Báča

Nové přístupy v kontrolní činnosti

Odborné vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příklad dobré praxe je ukázkou hodnocení učitelova přístupu k žákům na základě pozorovacích protokolů, systému na pozorování humanistické výchovy a na pojetí výuky a hodnocení. Základem jsou metody a techniky sebeevaluace a jejich aplikace v konkrétních podmínkách.
Autor Mgr. Jitka Nováková

Sebehodnocení školy a školní vzdělávací program

Odborné vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příklad dobré praxe je ukázkou vzájemného propojení připravenosti a stavu školy vzhledem ke kurikulární reformě.
Autor Mgr. František Lufinka

eTwinning – spolupráce žáků partnerských škol v Evropě

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek popisuje aktivitu eTwinning a nástroje a služby portálu www.etwinning.net, resp. www.etwinning.cz, které usnadňují kterékoli mateřské, základní a střední škole realizaci mezinárodních projektů.
Autor Pavla Šabatková

Další vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti ICT

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Výzkumný ústav pedagogický v Praze (VÚP) provedl na podzim roku 2009 dotazníkové šetření (dále jen šetření) mezi učiteli, které mělo za cíl zjistit oblasti a formy školení, které by čeští učitelé pro využívání informačních a komunikačních technologií (ICT) uvítali. Článek reaguje na toto šetření a poukazuje na možnosti základních škol v procesu vzdělávání učitelů a jejich metodické podpory.
Autor Mgr. Petr Naske

Role učitelů jako výzkumníků ve změně vzdělávání

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Změna vzdělávání spočívá v přeměně způsobů učení i hodnocení. Výzkumná práce pedagogů je zde velmi vhodnou metodou učitelova učení, protože ho zapojuje do autentické a smysluplné aktivity při zkoumání vlastních postupů. Práce, kdy učitelé sami provádějí výzkum a osvojují si jej, je především o interaktivním učení a spolupráci, jde o proces vyžadující hlubokou reflexi. Jde o velmi efektivní způsob účinného odborného růstu, který by měl být začleněn do plánů rozvoje zaměstnanců školy a jejich odborné učební aktivity. Výzkumná práce učitelů je zde definována jako „systematické zkoumání” problémů. Musí být dobře naplánována, zdokumentována, monitorována a systematicky ohodnocena. Může být jednoduše začleněna do každodenní činnosti ve školách. Výzkumná práce učitelů se tak může stát hnací silou změny ve vzdělávání a zlepšování škol různými, ale zároveň jednoduchými způsoby.
Autor Jane Jones

ICT metodik, ICT koordinátor

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Informační článek, který popisuje funkci ICT metodika, resp. koordinátora, informační a metodické zdroje pro jeho činnost; mapuje aktuální nabídku studia k výkonu této specializované funkce včetně přehledu institucí, cen školení a odkazů na weby těchto institucí.
Autor Roman Úlovec

Fakultní školy

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek připomíná neutěšenou situaci v oblasti vstupu absolventů pedagogického studia do učitelské praxe. V souvislosti s úvahami o možnostech asistovaného počátku pedagogického působení elévů učitelské profese se snaží poukázat na některé zajímavé zkušenosti ze zahraničí. Přichází s návrhem na obnovení důležitosti tzv. fakultních škol a jejich využití při řešení úskalí prvních kroků v učitelském povolání. Zamýšlí se nad možností zřízení středisek asistovaného uvádění do učitelské profese při fakultních školách, nad možnostmi šíře a účinnosti jejich působení.
Autor Naděžda Morávková

Jsou informace o úrazech ve školách dostatečným podkladem pro jejich prevenci?

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Autor ve svém teoretickém příspěvku analyzuje statistiky úrazů v českých vzdělávacích zařízeních. Upozorňuje na nedostatky v evidování úrazů a na nedostatečnou výpovědní hodnotu úrazových statistik ve vztahu k nízké míře prevence úrazovosti ve školách. V závěru příspěvku formuluje možná řešení situace. Článek je doplněn přílohou obsahující grafy.
Autor PaedDr. Jan Tupý

Projekt IPN – Nová závěrečná zkouška

Odborné vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek pojednává o tom, co je podstatou nové závěrečné zkoušky v oborech středního vzdělání s výučním listem. Je v něm popisováno, kdo vytváří tzv. Jednotné zadání závěrečné zkoušky a jaký je harmonogram prací při jeho tvorbě. V textu je rovněž zahrnuta informace o Koncepci nové závěrečné zkoušky v těchto oborech vzdělání. Jednotné zadání závěrečné zkoušky je školám zpřístupňováno prostřednictvím internetového systému. V článku jsou naznačeny i výsledky a vyhlídky jednotného zadání závěrečných zkoušek do dalších let.
Autor PhDr. Romana Jezberová Ph.D.
Celkem: 62