Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Odborné vzdělávání > Škola

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Evaluace a autoevaluace jako pomocník manažera školy III (projektové uchopení, fáze, organizování procesu)

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek navazuje na II. část stejnojmenného příspěvku. Tentokrát budete uvedeni do možnosti projektového uchopení autoevaluace. Dále si můžete prohlédnout základní schéma kroků autoevaluace. Dozvíte se, jakým způsobem autoevaluační proces naplánovat a jak ho začít organizovat a realizovat.
Autor Marek Václavík

Evaluace a autoevaluace jako pomocník manažera školy I (Obecné zajímavosti o autoevaluaci - 2. část)

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek Evaluace a autoevaluace jako pomocník manažera školy I (Obecné zajímavosti o autoevaluaci) přináší zajímavé postřehy o tom, proč pracovat s plánovanou autoevaluační činností. Je určen nejen pro ředitele škol, ale také pro koordinátory ŠVP (či koordinátory autoevaluace) a zvídavé učitele ve školách. Na text navazuje článek Evaluace a autoevaluace jako pomocník manažera školy II (praktický návod). Článek především popisuje smysl autoevaluace a některé souvislosti a zajímavosti, které mohou ředitelům škol napomoci k jejich konkrétní práci při hodnocení své školy. I přesto, že legislativa v oblasti autoevaluace se negativně mění (přesvědčení autora) a školy nejsou vedeny ke koncepční evaluační práci, dovoluji si předložit text, který má být pomocníkem pro ty ředitele a manažery škol, kteří vidí smysl ve věnování se evaluačním a autoevaluačním procesům ve škole a chtějí školu a práci učitelů, žáků a jiných lidí spojených se školou pravidelně vyhodnocovat a na tomto základě rozhodovat o dalším působení a práci školy. Jak se v praxi ukazuje, vycházet z autoevaluace v práci ředitele školy se v mnoha ohledech vyplácí. Pro ty ředitele, kteří nejsou přesvědčeni o smysluplnosti autoevaluace, může být text jen zajímavou inspirací pro jejich práci.
Autor Marek Václavík

Evaluace a autoevaluace jako pomocník manažera školy I (Obecné zajímavosti o autoevaluaci - 1. část)

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek Evaluace a autoevaluace jako pomocník manažera školy I (Obecné zajímavosti o autoevaluaci) přináší zajímavé postřehy o tom, proč pracovat s plánovanou autoevaluační činností. Je určen nejen pro ředitele škol, ale také pro koordinátory ŠVP (či koordinátory autoevaluace) a zvídavé učitele ve školách. Na text navazuje článek Evaluace a autoevaluace jako pomocník manažera školy II (praktický návod). Článek především popisuje smysl autoevaluace a některé souvislosti a zajímavosti, které mohou ředitelům škol napomoci k jejich konkrétní práci při hodnocení své školy. I přesto, že legislativa v oblasti autoevaluace se negativně mění (přesvědčení autora) a školy nejsou vedeny ke koncepční evaluační práci, dovoluji si předložit text, který má být pomocníkem pro ty ředitele a manažery škol, kteří vidí smysl ve věnování se evaluačním a autoevaluačním procesům ve škole a chtějí školu a práci učitelů, žáků a jiných lidí spojených se školou pravidelně vyhodnocovat a na tomto základě rozhodovat o dalším působení a práci školy. Jak se v praxi ukazuje, vycházet z autoevaluace v práci ředitele školy se v mnoha ohledech vyplácí. Pro ty ředitele, kteří nejsou přesvědčeni o smysluplnosti autoevaluace, může být text jen zajímavou inspirací pro jejich práci.
Autor Marek Václavík

O konferenci „Rozvoj kvality komunitních škol: Jak si vedeme“

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Mezinárodní konference „Rozvoj kvality komunitních škol: Jak si vedeme“ se konala 14.–15. června 2011 v Kyjevě. Jejím cílem bylo vytvoření fóra pro diskusi o osvědčených postupech v rozvoji kvality komunitních škol v zemích východní, střední a západní Evropy a Asii a také posílení pravomoci národních nevládních organizací v oblasti podpory komunity a školních programů, jak ve svých zemích, tak i mezinárodně. Jsou uvedeny příklady z ČR a Mezinárodního centra excelence.
Autor Marek Lauermann

Škola jako centrum obce – od pasivity k aktivitě

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Budování školy jako otevřeného a snadno přístupného centra obce má několik aspektů, které je dobré znát proto, aby škola mohla tuto svou roli efektivně a systematicky rozvíjet a kultivovat. Tři aspekty jsou zásadní a určující: organizační zázemí, partnerství a kapacita pro získávání zdrojů. Co se za těmito slovy konkrétně skrývá? Jak s nimi může (a má) škola účinně pracovat? Které metodiky a postupy při této práci se osvědčily v praxi škol? Hledat odpovědi na tyto otázky se snaží tento článek.
Autor Marek Lauermann

Nařízení vlády č. 211/2010 Sb., o soustavě oborů vzdělání v základním, středním a vyšším odborném vzdělávání

Odborné vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
V souladu s § 3 odst. 5 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, stanovuje vláda nařízením č. 211/2010 Sb. soustavu oborů vzdělání a podmínky zdravotní způsobilosti uchazeče ke vzdělávání. Toto nové nařízení vlády nahrazuje dosavadní právní úpravu obsaženou v nařízení vlády č. 689/2004 Sb. a současně zohledňuje změny v soustavě oborů vzdělání vyvolané realizací čtvrté, závěrečné etapy kurikulární reformy vzdělávací soustavy. Nařízení vlády č. 211/2010 Sb. nabývá účinnosti dnem 31. srpna 2010.
Autor Mgr. Zdeněk Pracný

Vyhláška o evidenci úrazů dětí, žáků a studentů

Odborné vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Škola nebo školské zařízení jako subjekt vykonávající činnost podle zákona č. 561/2004 Sb. musí evidovat úrazy dětí, žáků a studentů, k nimž došlo při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech nebo při poskytování školských služeb. Autor se v článku věnuje případům, na něž se vztahuje vyhláška č. 57/2010 Sb. Dozvíte se nejen to, na které případy se vyhláška vztahuje, komu se podává hlášení o úrazu, jak vést knihu úrazů a kdy se vyhotovuje záznam o úrazu.
Autor Mgr. Petr Vokáč

Spolupráce odborných škol se sociálními partnery je nezbytná

Odborné vzdělávání
Informativní příspěvek
Článek prezentuje výsledky šetření na téma spolupráce škol se sociálními partnery, které proběhlo v roce 2010 v rámci projektu Kurikulum S, a výstupy z konference Sociální partnerství odborných škol, na které zástupci odborných škol, zaměstnavatelů a dalších institucí představili formy své spolupráce.
Autor Lucie Šnajdrová

10 důvodů, proč používat elektronickou žákovskou knížku

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Zkušenosti s ověřováním elektronické žákovské knížky (SW aplikace pro školskou administrativu) jako nové formy komunikace mezi učitelem, žákem a rodičem. Proč elektronickou žákovskou knížku používat a jaké výhody přináší. Názory rodičů a postoj učitelů k používání elektronické žákovské knížky.
Autor Zdeněk Chalupský

Metodika hodnocení kompetence učitele v praxi

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek na konkrétním příkladu prezentuje vytváření metodiky hodnocení kompetence pedagogických pracovníků a s ohledem na potenciál školy a vizi jejího rozvoje zdůrazňuje význam efektivního hodnocení pedagogických pracovníků. Autor předkládá konkrétní systém hodnocení učitelů ověřený v praxi, přičemž neopomíjí celý proces jeho vzniku od základních metodických východisek až po jeho implementaci do praxe a reakce na něj.
Autor Mgr. Jiří Trunda
Celkem: 62