Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Odborné vzdělávání > Kurikulum

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Hodnocení RVP.CZ, Nejlépe hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

ICT gramotnost

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek předkládá k diskuzi definici ICT gramotnosti. Cílem ICT panelu při Výzkumném ústavu pedagogickém v Praze bylo vymezit základní kompetence z oblasti ICT, kterými by člověk měl být vybaven, aby mohl úspěšně existovat ve společnosti, jež je stále více ovlivňována technologiemi.
Autor Daniela Růžičková

Jak jsme ve Švédsku vytvářeli společně sdílenou představu

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Rozsáhlý teoretický článek podrobně mapuje a hodnotí kurikulární reformu švédského školství započatou v 1. polovině 90. let, zejména se zřetelem k jejím úskalím.
Autor Joakim Lövgren

Jak a proč v budoucnu měnit rámcové vzdělávací programy

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek nabízí odborný pohled na budoucí revize rámcových vzdělávacích programů. Úpravy RVP mohou být z pohledu autora, člena koncepčního odboru MŠMT, šancí na to, aby obsah vzdělávání neustále jen nepřibýval. Proto je nutné se ptát, proč se žáci mají tomu či onomu učit, jaké jsou cíle současné školy, co od ní všichni společně očekáváme. Není to zase tak teoretický a odtažitý rébus, jak by se mohlo na první pohled zdát.
Autor Jindřich Kitzberger

Rámcové vzdělávací programy a jejich úpravy

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
RNDr. Jindřich Kitzberger, člen koncepčního odboru MŠMT, nabízí v rozhovoru odborný pohled na otázky, jak se v rámcových vzdělávacích programech vyrovnávat s rychlými změnami ve vědách i ve společnosti, kdy se už po krátké době může zdát kurikulum neúplné nebo zastaralé, nebo jakým způsobem mají být do revizí RVP zapojeni odborníci z praxe – ředitelé a učitelé škol.
Autor Jindřich Kitzberger

Finanční gramotnost – nový prvek ve výuce

Odborné vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek se týká problematiky finanční gramotnosti. Uvádí její definici, tematizuje ji v základních a středních školách. Rámcovým způsobem představuje všechny důležité dokumenty, které jsou s problematikou finanční gramotnosti svázány, uvádí i její standard zpracovaný pro základní a střední vzdělávání. Článek doporučuje možnou implementaci finanční gramotnosti do ŠVP. V článku je popsáno, jakým způsobem je poskytováno další vzdělávání pedagogických pracovníků.
Autor Eva Rathouská Grmelová

Cyklické revize RVP v odborném vzdělávání

Odborné vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek náměstkyně ředitele Národního ústavu odborného vzdělávání vztahující se k problematice cyklických revizí RVP v odborném vzdělávání.
Autor Ing. Jitka Pohanková

Dějepis ve školních vzdělávacích programech konzervatoří

Odborné vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek upozorňuje na problém začlenění všeobecně vzdělávacího předmětu dějepis do školního kurikula uměleckých oborů vzdělání, zejména těch, které se vyučují v konzervatořích. Nevhodnou integrací by se mohlo stát, že vznikne nesoulad mezi RVP a ŠVP a bude reálně ohroženo naplňování vzdělávacích cílů školního dějepisu, zaměřeného na dějiny moderní doby.
Autor PhDr. Maria Bezchlebová

Výchova ke zdraví – přednosti a úskalí nového předmětu

Odborné vzdělávání
Informativní příspěvek
Vzdělávání pro zdraví a oblast biologické a ekologické vzdělávání zahrnuje učivo, které prostupuje celým ŠVP, a je možné probírat jednotlivá témata v různých předmětech. Aby toto učivo bylo sjednoceno a zpřehledněno, vznikl samostatný předmět pod názvem Výchova ke zdraví.
Autor Mgr. Dušan Pilík

K průřezovému tématu Člověk a svět práce

Odborné vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek vyzdvihuje význam průřezového tématu Člověk a svět práce v rámci kurikula počátečního středního odborného vzdělávání. Toto průřezové téma doplňuje odborné znalosti a dovednosti žáků o poznatky, které jim pomohou při rozhodování o jejich další profesní a vzdělávací orientaci, při vstupu na pracovní trhy a při uplatňování pracovního práva.
Autor Milena Tichá

Integrované kurikulum

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Článek podává přehled možností integrovaného vzdělávání a vysvětluje důvody, proč je nutná změna přístupu.
Autor Ludmila Kovaříková
Celkem: 38