Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Odborné vzdělávání > Kurikulum

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Podle autora, Sestupně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Cizí jazyky ve středním odborném vzdělávání

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Znalost cizího jazyka, včetně odborné terminologie, je v současné době základní předpoklad pro úspěšné uplatnění absolventů SOŠ na pracovním trhu. Zaměstnavatelé vyžadují absolventy škol, kteří jsou na dostatečné jazykové úrovni a jsou vybaveni jak jazykovými, tak společenskými a osobnostními kompetencemi.
Autor Veronika Sováková

Zavedení systému ISO 9001:2008 ve vzdělávací instituci

Odborné vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příkladem dobré praxe je snaha o zajištění kvality vzdělávání. Propracovaný systém managementu kvality nabízí soubor mezinárodně uznávaných norem pro kvalitu řízení, zejména ISO 9001:2008. ISO normy jsou zcela běžné v hospodářské oblasti. Je však možné je uplatnit i v oblasti vzdělávání.
Autor RNDr. Hana Kozáčková

Dějepis ve školních vzdělávacích programech konzervatoří

Odborné vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek upozorňuje na problém začlenění všeobecně vzdělávacího předmětu dějepis do školního kurikula uměleckých oborů vzdělání, zejména těch, které se vyučují v konzervatořích. Nevhodnou integrací by se mohlo stát, že vznikne nesoulad mezi RVP a ŠVP a bude reálně ohroženo naplňování vzdělávacích cílů školního dějepisu, zaměřeného na dějiny moderní doby.
Autor PhDr. Maria Bezchlebová

Žákovský poradní tým ředitelky školy

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
V rámci implementace systému řízení kvality CAF chtělo vedení školy uplatňovat a rozvíjet partnerství se žáky jako příjemci vzdělávací služby, zapojit žáky školy jako zainteresovanou stranu do navrhování modernizací a inovací procesů a produktů kurikula, do utváření školních norem a pravidel. Vždy dva zástupci z každé třídy prvního až čtvrtého ročníku se jednou měsíčně pravidelně scházejí na poradách s ředitelkou školy, kde nastolují problematická místa v životě školy ke společnému hledání řešení. Ředitelka školy využívá žákovský poradní tým (ŽPT) jako zprostředkovatele informací mezi vedením školy a třídami, zadává na poradách ŽPT konkrétní úkoly či náměty, jejichž zpracování očekává od celé třídy, zpravidla na třídnické hodině, často se však jedná o dlouhodobější zadání, které třídy zpracovávají v horizontu měsíců. Členové Žákovského poradního týmu ředitelky školy působí ve svých třídách jako jakási „druhá ruka třídního učitele“, zpravidla spoluzodpovídají ředitelce školy za splnění zadaných úkolů. Úkoly a aktivity Žákovského poradního týmu směřují k průběžné realizaci průřezového tématu Občan v demokratické společnosti.
Autor PhDr. Jana Podoláková

K průřezovému tématu Člověk a svět práce

Odborné vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek vyzdvihuje význam průřezového tématu Člověk a svět práce v rámci kurikula počátečního středního odborného vzdělávání. Toto průřezové téma doplňuje odborné znalosti a dovednosti žáků o poznatky, které jim pomohou při rozhodování o jejich další profesní a vzdělávací orientaci, při vstupu na pracovní trhy a při uplatňování pracovního práva.
Autor Milena Tichá

Tvorba a kontrola ŠVP střední školy s různými obory vzdělání

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Příklad dobré praxe Tvorba a kontrola ŠVP střední školy s více obory vzdělání (učebními i maturitními) nabízí model minimálního jednotného učebního schématu všeobecně vzdělávacích předmětů různých technických oborů s cílem umožnit spojení výuky těchto předmětů pro více oborů. Dále se tento příspěvek zabývá jednotlivými komponenty tvorby a realizace ŠVP s upozorněním na pozitiva tvorby ŠVP ale i na případné nedostatky. Autor externě spolupracuje s ČŠI na prvotním hodnocení ŠVP oborů s technickou profilací.
Autor Mgr. Pavel Kolár

Zkušenosti s tvorbou ŠVP

Odborné vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příklad dobré praxe je shrnutím zkušeností s pilotní tvorbou ŠVP a vzorovou ukázkou spolupráce a metodické pomoci ze strany NÚOV Praha.
Autor Mgr. Jitka Nováková

Sebehodnocení školy a školní vzdělávací program

Odborné vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příklad dobré praxe je ukázkou vzájemného propojení připravenosti a stavu školy vzhledem ke kurikulární reformě.
Autor Mgr. František Lufinka

Výchova ke zdraví – přednosti a úskalí nového předmětu

Odborné vzdělávání
Informativní příspěvek
Vzdělávání pro zdraví a oblast biologické a ekologické vzdělávání zahrnuje učivo, které prostupuje celým ŠVP, a je možné probírat jednotlivá témata v různých předmětech. Aby toto učivo bylo sjednoceno a zpřehledněno, vznikl samostatný předmět pod názvem Výchova ke zdraví.
Autor Mgr. Dušan Pilík

Spolupráce školy a sociálních partnerů při tvorbě ŠVP

Odborné vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Cílem tvorby nových školních vzdělávacích programů je zkvalitnění přípravy budoucích odborných pracovníků pro výkon širokého spektra ekonomických, obchodně podnikatelských, administrativních a organizačních činností ve všech typech organizací. Pro kvalitní školní vzdělávací program je bezpodmínečně nutné sledovat faktor uplatnitelnosti absolventů na trhu práce. Při tvorbě školních vzdělávacích programů jsme proto úzce spolupracovali se sociálními partnery školy. Škola má ve spolupráci s partnery již dlouhodobou tradici.
Autor Mgr. Dana Votrubcová
Celkem: 38