Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Odborné vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Hodnocení RVP.CZ, Nejlépe hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Jakou podporu učitelé potřebují?

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Třetí část odpovědí z diskuse ke standardu kvality profese učitele vyjadřuje představu učitelů o tom, jak by měla vypadat odborná podpora jejich profesi a kdo by ji měl poskytovat.
Autor Jana Hrubá

Rozhovor s vizionářem

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
S vlivem technologií se proměňuje prostředí, v němž se vzdělávání odehrává. Mění se vlastnosti žáků, výukové cíle, a v důsledku toho též úloha školy. Poměr faktických znalostí, které nadcházející generace získá ve škole, k tomu, co se dozví mimo ni, se rychle mění v její neprospěch. Technologie do škol proniknou, ať chceme, nebo ne. Je proto třeba jejich přítomnost využít přínosným způsobem. Otázky vztahující se k tomuto tématu jsme položili uznávanému odborníkovi na technologie ve vzdělávání Bořivoji Brdičkovi.
Autor Ondřej Neumajer

Metodický portál

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Metodický portál, jehož hlavním cílem je poskytovat učitelům metodickou podporu a prostor pro sdílení výukových textů a materiálů, funguje na adrese http://www.rvp.cz/ od roku 2005. V roce 2009 doznal velkých změn.
Autor Alena Černá

Jednoduše na školní web

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Díky masivnímu rozvoji internetu mají dnes české školy možnost využívat mnoha on-line služeb, pomocí nichž mohou školní webové stránky vytvářet i lidé, kteří v tomto oboru nejsou profesionály. Pro školy nabízejí poskytovatelé zajímavé slevy, některé kvalitní služby jsou zcela zdarma.
Autor Ondřej Neumajer

eTwinning – spolupráce žáků partnerských škol v Evropě

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek popisuje aktivitu eTwinning a nástroje a služby portálu www.etwinning.net, resp. www.etwinning.cz, které usnadňují kterékoli mateřské, základní a střední škole realizaci mezinárodních projektů.
Autor Pavla Šabatková

Školní informační systémy

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Moderních informačních systémů škol je na českém trhu několik. Článek shrnuje možnosti těchto systémů a předkládá doporučená kritéria pro výběr toho pravého, který bude řešit potřeby vaší školy. Na závěr článku je uveden seznam nejrozšířenějších školních systémů v ČR.
Autor Ondřej Neumajer

Čeština jako cizí jazyk dle SERR

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Představení Společného evropského referenčního rámce pro jazyky (SERR). Příspěvek osvětluje obsah jazykových deskriptorů, jež byly zpracovány pro češtinu jako cizí jazyk v úrovních A1–B2. Informuje o nárocích současné legislativy na znalosti a dovednosti dětí-cizinců v českém jazyce na úrovni A2. Načrtá výhody a možnosti využití SERR v praxi nejen pro porovnání výsledků v cizích jazycích a pro testovací účely, ale např. pro práci s Evropským jazykovým portfoliem.
Autor PaedDr. Jaromíra Šindelářová, CSc.

ICT gramotnost

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek předkládá k diskuzi definici ICT gramotnosti. Cílem ICT panelu při Výzkumném ústavu pedagogickém v Praze bylo vymezit základní kompetence z oblasti ICT, kterými by člověk měl být vybaven, aby mohl úspěšně existovat ve společnosti, jež je stále více ovlivňována technologiemi.
Autor Daniela Růžičková

CLIL - Neverbální prostředky komunikace a různé formy reprezentace

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek je věnován využití různých reprezentací při výuce CLIL.
Autor Jarmila Novotná

Škola ako príležitosť

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Začnem malým jazykovým okienkom na tému IKT vs. digitálne technológie (ďalej už často len skrátene DT). Aj keď sa nechcem sústrediť na malicherné opravovanie slov a pojmov, rád bysom vysvetlil, ako vnímam tieto dva pojmy a aké rozdiely medzi nimi považujem za dôležité. Ďalej sa budem venovať dvom aktuálnym imperatívom súčasnosti. Prvý súvisí s úlohou DT v poznávacom procese – doma a v škole. Pretože digitálna priepasť často oddeľuje generácie, a teda prechádza aj naprieč rodinami, pred nami pedagógmi vyvstáva naliehavá požiadavka – v istom ohľade musíme svojim žiakom pomáhať aj za rodičov, ktorých digitálna gramotnosť býva často nízka. Druhý imperatív vyplýva z narastajúceho rozporu medzi koncepciou vzdelávania v školách a aktuálnymi potrebami spoločnosti. V prednáške budem prezentovať šesť aspektov nevyhnutnej premeny školy. Takto transformovaná (resp. transformujúca sa) škola musí poskytovať príležitosť pre atraktívne, aktuálne a produktívne učenie sa. V tomto procese premeny školy hrajú DT významnú úlohu, nezabúdajme však nikdy na to, že sú iba nástrojom, iba prostriedkom – zmena sa musí uskutočniť v našich hlavách.
Autor prof. RNDr. Ivan Kalaš Ph.D.
Celkem: 2152