Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Odborné vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Podle autora, Vzestupně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Výuka k různosti – Zpravodaj č. 3

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Zpravodaj č. 3 projektu „Výuka k různosti jako součást multikulturní výchovy a vzdělávání“.
Autor Centrum vizualizace a interaktivity vzdělávání

ALTERNATIVY – 10. ročník konference a prakticky zaměřených seminářů

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Regionální centrum Asociace učitelů angličtiny při ICV & Jazykové škole Kutná Hora ve spolupráci s Národním podpůrným střediskem pro eTwinning NAEP srdečně zve učitele a další pedagogické pracovníky mateřských, základních, středních, vyšších i vysokých škol na 10. ročník konference a prakticky zaměřených seminářů ALTERNATIVY, který se koná dne 29. ledna 2010 pod záštitou starosty města Kutná Hora Ivo Šalátka.
Autor Regionální centrum AUAČR

Využití audiovizuální techniky a informačních technologií ve výuce cizího jazyka

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
uč.hodina
Obor: en
Příklad dobré praxe je ukázkou využití audiovizuální techniky, informačních technologií a dalších informačních zdrojů v hodině anglického jazyka, při níž žáci prvního ročníku vyhledávají, rozšiřují a osvojují si poznatky o zemích dané jazykové oblasti a porovnávají je s reáliemi vlastní země. Jako zdroj informací slouží internet, audionahrávka, videoprogram, mapky, atlas, slovníky a časopis Bridge, který ve velké míře odebírají. Ve výuce je realizováno několik metod, které přispívají kromě získání nových poznatků k rozvoji klíčových kompetencí. Je využita metoda brainstormingu, kooperativního vyučování, diskuse, samostatné práce, prezentace a zaujímání postoje žáka.
Autor Alena Trachtová

Inventář v předmětu stolničení

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Danému tématickému celku Inventář je věnováno 12 hodin výuky v prvním ročníku, tzn. celkem čtyři týdny výuky po třech hodinách týdně. Žáci jsou nejdříve seznámeni výkladovým způsobem s cílem tématického celku, s jeho průběhem a obsahem. Žáci střídavě pracují s učebnicí a dalšími materiály týkající se daného tématu, je využíván zpětný projektor, praktické ukázky inventáře. U žáků je postupně prohlubována dovednost spolupráce ve skupinách na daném úkolu, žáci se učí přijímat role ve skupině a snaží se o propojování znalostí, které již získali během praktické výuky i při dalších hodinách jiných odborných předmětů. U žáků se rozvíjí sociální kompetence a komunikativní kompetence. Na závěr tematického celku jsou připraveny dvě opakování – jedno formou testu a druhé jako skupinová práce s určitými druhy inventáře (skleničky, příbory).
Autor Alice Rožánková

Absolventi mají lepší vyhlídky na zaměstnání

Odborné vzdělávání
Informativní příspěvek
Situace na trhu práce je díky postupnému zlepšování ekonomické situace příznivější než loni, míra nezaměstnanosti absolventů škol poklesla napříč všemi kategoriemi vzdělání. Údaje vycházejí z předběžné zprávy NÚV, která uvádí jen základní data o frekventovaných skupinách oborů. Podrobnější data budou k dispozici v říjnu.
Autor Alžběta Polzová

Web nové generace

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Internet se nevyvíjí jen v technologickém smyslu, dochází také k posunu psychologickému a sociologickému. Lidé, kteří začínají v tuto chvíli internet využívat ke svému každodennímu životu, fungují, chovají se a myslí jinak, dávají možná vyšší důraz na jiné hodnoty, odlišně se učí a přemýšlejí, trošku jinak komunikují. A to je skupina lidí, se kterou pracují učitelé – to jsou dnešní žáci.
Autor Dan Franc

Digitální portfolio – brána k informacím moderního učitele

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Díky životu v informační společnosti je náš soukromý i pracovní život každý den zaplavován množstvím informací. Namísto toho, abychom se věnovali jejich obsahu, trávíme zbytečný čas jejich dohledáváním, tříděním a přenosem. Často opakovaně a zbytečně. Potřebujeme místo, na kterém by byly informace kdykoli dostupné, přehledně roztříděné a snadno použitelné; místo, kde můžeme informace lehce poskytnout ostatním, čerpat z jejich vlastních zdrojů a přitom je mít stále pod kontrolou. Takovým místem je digifolio.rvp.cz. Nabízí nám přehledně tříděný archivační prostor, možnost zcela soukromého bohatě rozvrstveného profesního profilu i propracovaný systém sdílení. Veškeré informace můžeme snadno třídit do prezentačních pohledů a poskytnout je k dispozici námi zvolenému okruhu uživatelů. Díky agregačním pohledům již nikdy nemusíme hledat své oblíbené položky. S ostatními uživateli můžeme zakládat pracovní skupiny a vytvářet např. školní, projektová či tematická portfolia. To vše s informačním zázemím ostatních modulů rvp.cz.
Autor Dominik Fellner

Xenofobie a rasismus

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
uč.hodina
Příklad dobré praxe ukazuje použití metody E-U-R, tedy metody kritického myšlení v konkrétní hodině v občanské nauce ve 2. ročníku. Jako motivační text je použit fejeton nazvaný „ Černá ruka“, který napsal Ludvík Vaculík v Lidových novinách, viz příloha A.
Autor Eva Jiřičková

Hrajeme si na básníky

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
uč.hodina
Popis ukázkové hodiny – 3. ročník SŠ, tematický celek: poezie přelomu století. Studenti hravou formou pochopí princip metafory. Tím rozvíjejí klíčové kompetence poznávací, kompetence k řešení problémů – tvořivost, kompetence sociální a kompetence komunikativní. Navíc dochází i k propojení rozumové a emocionální složky osobnosti, tím tedy k všestrannému rozvoji osobnosti (sebereflexe, seberealizace, kreativita). Součástí PDP jsou přílohy: PŘÍLOHA A – příprava pro vyučujícího – úvod k výuce moderní poezie, charakteristika uměleckých směrů přelomu 19. a 20. st., PŘÍLOHA B – ukázka básně P. Verlaina a V. Nezvala, PŘÍLOHA C – ukázky studentské poezie
Autor Eva Jiřičková

Biologie a počítač

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Jako příklad dobré praxe je uvedena vlastní zkušenost se zpracováním určitého tématu v předmětu biologie. Téma zpracovávají žáci formou prezentace. V úvodu je nastíněn přístup učitele k využití prostředků informační a komunikační technologie (IKT) ve výuce, dále pak rozvržení hodinové dotace biologie ve školním vzdělávacím programu, který byl vytvořen na SPŠ chemické v Brně.
Autor Hana Klíčová
Celkem: 2141