Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Odborné vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Podle autora, Vzestupně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Projekt Kurikulum S pomáhá středním odborným školám v jejich reformě

Odborné vzdělávání
Informativní příspěvek
Tříletý národní projekt Kurikulum S - Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání realizuje MŠMT s Národním ústavem odborného vzdělávání. Hlavní náplní projektu je přímá bezplatná pomoc učitelům středních odborných škol s kurikulární reformou – s tvorbou, zaváděním a inovací školních vzdělávacích programů (ŠVP). Pro snadnou dostupnost této pomoci byla v jednotlivých krajích zřízena regionální konzultační centra, která pro pedagogy pořádají vzdělávací akce a poskytují jim konzultace a metodické rady. Mezi další aktivity projektu patří sledování výuky ŠVP na pilotních školách, rozvoj sociálního partnerství v odborném vzdělávání a příprava profilové části maturitní zkoušky.
Autor Mgr. Lucie Šnajdrová

STEP analýza

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Anotace: STEP analýza je další možností realizace autoevaluace ve školách, která nabízí jednoduché a přehledné schéma vnějších faktorů, které mohou školu ovlivňovat.
Autor Milan Báča

Vybrané osobnosti Brna – příspěvky k regionálním dějinám

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Pro splnění úkolů stanovených vlastním ŠVP v rámci projektu Pilot S slouží příklad dobré praxe jako ukázka využití metody projektové výuky v dějepisu, při níž si žáci nejen rozšíří znalosti a získají nové dovednosti, rozvíjejí řadu klíčových kompetencí, ale měla by je vést i k prohloubení zájmu o město, kde studují, žijí, které mnozí teprve poznávají a vytvářejí si k němu vztah. Je zdůrazněn význam přípravné fáze a dobré organizace, na níž se vedle učitelů podílejí sami žáci, je popsán mechanismus realizace, uvedena jsou některá úskalí.
Autor Milena Kirschová

Měření hygienických podmínek v oblasti osvětlení a návrh k jejich zlepšení

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
uč.hodina
Jedná se o ukázkovou hodinu při využití problémového vyučování v hodině technologie. Žáci 3. ročníku oboru „Umělecký kovář“, v rámci výuky o osvětlování a osvětlovacích tělesech, dostávají za úkol naměřit jednoduchou metodou a všeobecně dostupnými prostředky, bez použití speciálních měřících přístrojů hodnoty osvětlení a některé další parametry vybraných pracovišť školních dílen a tříd, a pokud zjistí nedostatky v hygienických podmínkách osvětlení pracoviště, navrhnout opatření ke zlepšení. Výsledky budou zpracovány formou výsledné zprávy (referátu) a prezentovány osobním přednesem. Výsledkem bude rozvíjení kompetencí žáků k řešení praktických úloh jednoduchými prostředky bez specielních přístrojů a jejich využití v oblasti bezpečnosti práce.
Autor Mojmír Mazánek

Jak rozvíjet podnikavost dětí a mládeže

Odborné vzdělávání
Informativní příspěvek
Článek pojednává o realizaci moderované diskuze v režii obecně prospěšné společnosti Yourchance. Tentokrát se konala v rámci Celosvětového týdne podnikání – Global Entrepreneurship Week 2014 a pozornost se upnula ke stále více aktuálnímu tématu jak vést studenty k podnikavosti a podnikání.
Autor Nikola Jančíková

Výskyt fyzikálních veličin a jednotek v běžném životě

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Příklad dobré praxe je ukázkou zadání projektu ve vyučování fyziky v 1. ročníku oboru strojírenství. Žáci si všímají příkladů použití fyzikálních veličin a jednotek v prostředí školy i mimo školu, zaznamenávají použití správná i chybná, rozvíjejí kompetence k učení a schopnost komunikace ve skupině.
Autor Stanislava Štenclová

Znají lidé v Evropě nástroje podporující mobilitu?

Odborné vzdělávání
Informativní příspěvek
V posledních letech Evropská komise ve spolupráci s členskými státy EU usiluje o transparentnost a uznávání kompetencí a kvalifikací, které lidé získali v průběhu vzdělávání a profesního života. Evropská komise proto během jara 2014 sbírala názory zainteresovaných osob i veřejnosti k současným evropským nástrojům pro transparentnost a uznávání dovedností a kvalifikací. Dvě studie zjišťovaly, jak je vnímána současná situace ve vzdělávání a uznávání dovedností a kvalifikací, zda jsou existující nástroje adekvátní a je-li vůle je zjednodušit.
Autor A. Konopásková, L. Šnajdrová, L.Polcerová

Chceme dovést k vyučení každého našeho žáka

Odborné vzdělávání
Informativní příspěvek
Střední odborné učiliště Hubálov vzniklo v 50. letech z bývalé továrny. Kromě školy je v zapadlém místě v údolí Jizery jenom několik dalších domů, a tak většina žáků dojíždí nebo bydlí v internátu. Řemeslu se zde učí budoucí opraváři zemědělských strojů, automechanici a instalatéři, výuční list v oboru Opravářské práce mohou získat žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. Areálem učiliště nás provedl jeho ředitel Ing. Miroslav Kolomazník.
Autor A. Nová a Z. Franklová

Rozmluvte se s projektem SPEAK!

Jazykové vzdělávání
Informativní příspěvek
Ideální šance jak si procvičit cizí jazyk je určitě výjezd do zahraničí. Jak se ale zdokonalovat přes rok, když není na cestování čas? Je tu jedna možnost: Když nemůžete vy do zahraničí, nechte zahraničí přijet až k Vám! Může to být třeba Itálie, Francie, Filipíny nebo Tunisko! Již třetí rok probíhá jazykový projekt SPEAK! mezinárodní studentské organizace AIESEC. Během tří let se jej zúčastnilo přibližně 1440 studentů i dalších zájemců a do České republiky přijelo více než 91 studentů z celého světa, aby se na měsíc stali jazykovými lektory.
Autor AIESEC

Výtvarné studie tvořené ve volné krajině

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
blok hodin
Příklad dobré praxe je ukázkou intenzivní práce skupiny žáků, kteří řeší společný problém osvobozeni od návyků na školní způsoby práce od zvonění ke zvonění. Volně přijímají podněty, které jim poskytuje bezprostřední setkání s reálnou přírodou, snaží se postihnout prchavé vjemy bez omezujících vlivů vazby na technologii svého studijního zaměření. Dochází k rozvíjení kompetencí k osobitému řešení problému vlastní tvorby nebo naopak kompetencí komunikačních v případě, že daný problém může řešit více jedinců společně. Tím, že výuka probíhá mimo školu, vyvstává i nutnost postarat se společně o využití času k práci i volného času a tím se rozvíjí i klíčová kompetence sociální a personální směřující k výraznému osobnímu sblížení skupiny navzájem i směrem k doprovázejícím pedagogům.
Autor ak. malíř Jiří Studnička
Celkem: 2151