Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Jazykové vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Hodnocení uživatelů, Nejlépe hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Modelové rozpracování klíčových kompetencí

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek připravila pracovní skupina expertů pilotu Z. Součástí textu je ukázka rozpracování částí klíčových kompetencí (ukázky budou postupně přibývat).
Autor Ondřej Hausenblas

Vzdělávací strategie a příklad aktivit ke klíčovým kompetencím občanským, sociálním a personálním

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek se zaměřuje na strategie k rozvíjení klíčových kompetencí občanských, sociálních a personálních. Materiál s pracovními listy je vhodný jako inspirace při tvorbě a realizaci školních vzdělávacích programů. Článek pracuje s klíčovými kompetencemi v základním vzdělávání, ale může být inspirací i pro gymnázia.
Autor Jana Jílková

Metodický portál

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Metodický portál, jehož hlavním cílem je poskytovat učitelům metodickou podporu a prostor pro sdílení výukových textů a materiálů, funguje na adrese http://www.rvp.cz/ od roku 2005. V roce 2009 doznal velkých změn.
Autor Alena Černá

Připravenost pedagogů pro inkluzivní vzdělávání

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek se zabývá připraveností pedagogů na inkluzivní vzdělávání. Zvláštní pozornost je věnována sebereflexi pedagogů a jejich postojům k myšlence inkluzivního vzdělávání. Autorky zdůrazňují skutečnost, že bez osobního přesvědčení učitelů inkluzivní vzdělávání nemá v České republice šanci na realizaci, a to i přes veškeré snahy MŠMT (demonstrované například přijetím Národního akčního plánu inkluzivního vzdělávání vládou ČR).
Autor Iva Strnadová

Podpora vícejazyčnosti v Evropě

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Pojem vícejazyčnosti již zdomácněl i v českém prostředí. Plná podpora tohoto principu byla u nás zahájena zřejmě vydáním českého překladu Společného evropského referenčního rámce pro jazyky v roce 2002 a následným obecným rozšířením užívání jazykových úrovní dle tohoto dokumentu. Jak je vnímána vícejazyčnost na evropské úrovni? Jaký je rozdíl mezi pojmy plurilingvismus a multilingvismus? O všech těchto aspektech pojedná následující příspěvek.
Autor Kamila Sladkovská

Co je to scaffolding v CLILu?

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek volně navazuje na text uveřejněný na tomto portálu pod názvem Pojetí CLIL a bilingvní výuky. Konkrétně se tento příspěvek věnuje jedné z klíčových opor metody CLIL, scaffoldingu.
Autor Kamila Sladkovská

Další cizí jazyk v českých základních školách

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Jaké cizí jazyky se vyučují v českých základních školách? Jaká zjištění přinesla letošní Tematická zpráva České školní inspekce ve vztahu k jazykovému vzdělávání? Do jaké míry je v českém vzdělávání realizován princip vícejazyčnosti?
Autor Kamila Sladkovská

Evropská soutěž U4energy

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Dne 16. 9. 2010 byla zahájena evropská soutěž U4enegry. Do této soutěže se mohou zapojit školy z celé Evropy a prezentovat tak před celou Evropou své úspěchy na poli energetických úspor. Aktivity své školy můžete přihlašovat až do května 2011.
Autor Petra Boháčková

Metodický portál www.rvp.cz

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Příspěvek mapuje vývoj Metodického portálu, vyvinutého a provozovaného Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze (v závěru realizace projektu Metodika II sloučeným do Národního ústavu pro vzdělávání). Unikátní internetový multifunkční portál, realizovaný v rámci IPn s podporou ESF a státního rozpočtu ČR, je nahlížen jednak z hlediska jeho několikaletého vývoje včetně rekapitulace cílů projektu a ambicí realizačního týmu, jednak z hlediska struktury portálu, obsahu jednotlivých částí a především návštěvnosti a počtu uživatelů. Metodický portál RVP.CZ je ve všech ohledech úspěšně realizovaným produktem s celoplošným dopadem prakticky do všech oblastí vzdělávací soustavy ČR. Svůj potenciál pro profesní podporu zvyšoval postupně. Realizační tým předává zadavateli (MŠMT) plně funkční, unikátní prostředek podpory pedagogů s denní návštěvností téměř 10 000 přístupů.
Autor PaedDr. Karel Tomek

Kam kráčíš, portále?

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Těžištěm tohoto příspěvku je zamyšlení nad budoucností Metodického portálu RVP.CZ jako média a nad možností jeho dalšího obsahového a technologického vývoje. Je otázkou, jestli se má, v současné době již velmi komplexní, portál i nadále rozšiřovat a vyvíjet. Pro negativní odpověď na položenou otázku by svědčily i dva limity. Prvním je limitní počet cílové skupiny, kterou jsou učitelé a vedoucí pracovníci ve školství (cca 140 000 lidí). Druhým omezením jsou sami učitelé a jejich nedostatečná orientace a znalost moderních technologií, popřípadě i špatná materiálně-technická podpora v této oblasti. Oba zmíněné limity byly identifikovaným rizikem i právě končícího projektu Metodika II. Kdyby se jimi realizační tým na začátku projektu nechal ovlivnit, zřejmě by současný portál nebyl rozšířen do podoby, jaká je dnes. Proto je na otázku jasná odpovědět: „Jednoznačně ano.“ Metodický portál má smysl neustále rozšiřovat a modernizovat. A to nejen proto, že jej učitelé stále více a více používají, což dokládají neustále se zvyšující čísla návštěvnosti portálu (roční návštěvnost k 5. 9. 2011 byla 3 439 878 jedinečných denních návštěv dle Google Analytics). Ale možná také proto, že jej učitelé stále více potřebují. V rychle se měnícím odvětví ICT technologií jim portál umožňuje držet krok s vývojem a nabízí moderní edukační nástroje a formáty výukových zdrojů. V omezeném formátu příspěvku budou naznačeny další cesty rozšiřování portálu. Zmíníme se o cestách, nad kterými velmi reálně přemýšlíme. Například, jak se již rýsují základy nových modulů. Popřípadě budou pouze nastíněny myšlenky, které se v rámci sledování aktuálních trendů teprve rodí v realizačním týmu a které by se na Metodickém portálu RVP.CZ při dobré konstelaci zájmu uživatelů, dostupných finančních prostředků a zadání jeho zřizovatele, kterým je Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, mohly v budoucnu objevit.
Autor Lukáš Križko
Celkem: 131