Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Jazykové vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Počet komentářů, Nejvíce
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Připravenost pedagogů pro inkluzivní vzdělávání

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek se zabývá připraveností pedagogů na inkluzivní vzdělávání. Zvláštní pozornost je věnována sebereflexi pedagogů a jejich postojům k myšlence inkluzivního vzdělávání. Autorky zdůrazňují skutečnost, že bez osobního přesvědčení učitelů inkluzivní vzdělávání nemá v České republice šanci na realizaci, a to i přes veškeré snahy MŠMT (demonstrované například přijetím Národního akčního plánu inkluzivního vzdělávání vládou ČR).
Autor Iva Strnadová

Role digitálních technologií ve výuce cizích jazyků – didaktický prostředek

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Digitální technologie mohou hrát ve vzdělávání více rolí. V dvoudílném článku, který vychází jako poslední ze série Digitální technologie ve výuce cizích jazyků, se zmíníme o dvou těchto rolích. Tento první díl pojednává o digitálních technologií jakožto o didaktickém prostředku, druhý díl přibližuje jejich roli ve vzděláváním obsahu.
Autor Ondřej Neumajer

Role digitálních technologií ve výuce cizích jazyků – vzdělávací obsah

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Druhý díl dvoudílného článku, který vychází jako poslední ze série Digitální technologie ve výuce cizích jazyků, pojednává o digitálních technologiích a jejich roli ve vzděláváním obsahu.
Autor Ondřej Neumajer

Portál o češtině nechybujte.cz

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Společnost LINGEA výrazně rozšířila a pozměnila podobu internetového portálu o češtině nechybujte.cz. Kromě Slovníku současné češtiny, Pravidel českého pravopisu, Slovníku českých synonym a nástroje pro doplnění diakritiky je nově součástí i Gramatika češtiny. Nová grafická podoba portálu umožňuje rychlou orientaci v příjemném prostředí. Jedná se o první portál tohoto druhu, jenž v Česku vznikl. Jeho smyslem je usnadnit uživatelům češtiny vyhledávání správných podob slov, jejich tvarů a synonym a také přispět k rozvíjení jazykové kultury, vzdělanosti i čtenářské gramotnosti žáků. Portál je k dispozici zcela zdarma.
Autor Michaela Ševečková

Předazbukové období ve výuce ruštiny

Jazykové vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek se věnuje problematice předazbukového období ve výuce ruštiny – jeho charakteristice, základním prvkům a obsahovým blokům této etapy. Článek je věnován problematice fonetiky ruského jazyka, cílem autora je představit současnou ortoepickou normu, poukázat na negativní vlivy češtiny při výuce ruského jazyka a nastínit možnosti, pomocí nichž lze dosáhnout u žáků co nejlepších výsledků ve všech problematických oblastech (tj. redukce, výslovnost, intonace).
Autor Jakub Konečný

Web nové generace

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Internet se nevyvíjí jen v technologickém smyslu, dochází také k posunu psychologickému a sociologickému. Lidé, kteří začínají v tuto chvíli internet využívat ke svému každodennímu životu, fungují, chovají se a myslí jinak, dávají možná vyšší důraz na jiné hodnoty, odlišně se učí a přemýšlejí, trošku jinak komunikují. A to je skupina lidí, se kterou pracují učitelé – to jsou dnešní žáci.
Autor Dan Franc

Jak a proč v budoucnu měnit rámcové vzdělávací programy

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek nabízí odborný pohled na budoucí revize rámcových vzdělávacích programů. Úpravy RVP mohou být z pohledu autora, člena koncepčního odboru MŠMT, šancí na to, aby obsah vzdělávání neustále jen nepřibýval. Proto je nutné se ptát, proč se žáci mají tomu či onomu učit, jaké jsou cíle současné školy, co od ní všichni společně očekáváme. Není to zase tak teoretický a odtažitý rébus, jak by se mohlo na první pohled zdát.
Autor Jindřich Kitzberger

Učební pomůckou motivujeme k mluvení v angličtině

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Příspěvek popisuje několik možností, jak lze cvičit mluvení v cizím jazyce. Všechny možnosti jsou založeny na jediné motivační pomůcce, k níž budeme potřebovat: dva plastové kelímky, motouz a dvě zápalky, raději párátka.
Autor Helena Havlíčková

Výsledky souhrnné analýzy k postavení dalšího cizího jazyka u nás a v Evropě

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Výzkumný ústav pedagogický vypracoval v květnu 2010 souhrnnou analýzu k postavení dalšího cizího jazyka u nás a v Evropě. Analýza popisuje postavení dalšího cizího jazyka na českých základních školách a na školách v Evropě. Navrhuje možné řešení problematiky dalšího cizího jazyka v základním vzdělávání v České republice od školního roku 2012/2013. Tímto příspěvkem, který přehledem popisuje zjištění v rámci analýzy, uzavíráme publikování Souhrnné analýzy k postavení DCJ v rámci seriálu Další cizí jazyk u nás a v Evropě.
Autor Kamila Sladkovská

CLIL - jazykové roviny a porozumění odbornému předmětu

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
V integrované výuce (CLIL) je klíčová je dualita cílů, tedy učitel se má vědomě věnovat jak odbornému předmětu a rozvíjení kompetencí v něm, tak cizímu jazyku. Tento článek poukazuje na různé roviny cizího jazyka, které se v integrovaných hodinách objevují, a na jejich specifika. Na ukázkách z integrované výuky matematiky a anglického jazyka ukazuje některé konkrétní aktivity pro efektivní integraci a odkazuje na další relevantní zdroje.
Autor Lenka Tejkalova
Celkem: 131