Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Jazykové vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Podle autora, Sestupně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Jak komplikuje špatná znalost mateřštiny učení se cizímu jazyku a co s tím

Jazykové vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Jak špatná znalost mateřštiny komplikuje výuku cizích jazyků, bude ukázáno na příkladech z výuky anglického a německého jazyka. Příspěvek se zaměřuje na jevy, které dělaly největší problémy v souvislosti se slovními druhy, gramatikou a syntaxí. Nastíněny jsou příčiny potíží a nechybí několik tipů pro zlepšení.
Autor Žaneta Pixová

Proč a jak se změnil Metodický portál

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Na adrese www.rvp.cz, kterou již dnes řada učitelů zná, funguje Metodický portál od roku 2005. Díky podpoře ESF se do roku 2008 podařilo Výzkumnému ústavu pedagogickému v Praze, který projekt realizuje, portál významně proměnit a především zvětšit do podoby, která si získala mezi pedagogy příznivý ohlas. I díky tomu se v lednu 2009 rozběhl pokračující projekt Metodika II. V průběhu projektu jsme zjišťovali mezi uživateli, co na portálu oceňují, co jim chybí, popřípadě jaké by si přáli změny. Poslední průzkum byl učiněn v závěru prvního projektu v květnu 2008 a vedl ke změně a posunu portálu.
Autor Zdeněk Slejška

Rámcový vzdělávací program pro jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky

Jazykové vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příloha článku obsahuje plné znění Rámcového vzdělávacího programu pro jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky.
Autor Výzkumný ústav pedagogický v Praze

Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů v jazykových školách s právem státní jazykové zkoušky

Jazykové vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příloha článku obsahuje Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů v jazykových školách s právem státní jazykové zkoušky.
Autor Výzkumný ústav pedagogický v Praze

SGUN - Spolek germanistů a učitelů němčiny

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Spolek germanistů a učitelů němčiny (SGUN) se zabývá dalším vzděláváním učitelů němčiny všech typů škol, vydáváme metodický časopis a spolupracujeme s dalšími organizacemi na různých projektech (např. Goethe-Institut Praha).
Autor VÚP Praha

Nový zdroj materiálů pro výuku jazyků s atraktivním tématem – Sustaenable.eu

Jazykové vzdělávání
Informativní příspěvek
V rámci projektu SustAEnable vzniklo množství aktivit pro výuku češtiny pro cizince a dalších cizích jazyků s tématem trvalé udržitelnosti života. Tvůrci aktivit považují toto téma nejen za obecně prospěšné, ale i za velmi vhodné pro výuku jazyků. Každý člověk musí řešit otázky spojené např. s recyklací odpadu či vlivem moderních technologií na náš život. Tato problematika přirozeně provokuje diskusi, rozdílné názory a stanoviska, což je pro výuku cizích jazyků více než žádoucí prostředí. Aktivity pro výuku jazyků jsou k dispozici zdarma na webu www.sustaenable.eu., včetně metodické příručky v češtině i v dalších mutacích.
Autor Vojtěch Čejka

Christmas for Toddlers

Jazykové vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Lekce Christmas for Toddlers zpracovává téma Vánoce a zimní období. Celá lekce by měla probíhat v anglickém jazyce, záleží zde však s jak pokročilými dětmi pracujeme. Lekce není vhodná pro úplné začátečníky, avšak lze ji poupravit (stačilo by některé pokyny dovysvětlit v mateřském jazyce). Jedná se o lekci, kterou si každý učitel přizpůsobí svým dětem na míru. Aktivity na sebe nenavazují, dají se tedy přehodit, či rozložit do více lekcí.
Autor Veronika Lorgerová

Práce s Evropským jazykovým portfoliem v didaktice německého jazyka

Jazykové vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Vyučovacím předmětem, pro který je určen tento příklad dobré praxe, je didaktika němčiny jako cizího jazyka ve vysokoškolské přípravě budoucích učitelů němčiny. V několika vyučovacích jednotkách se studenti seznamují s Evropským jazykovým portfoliem se zřetelem k jeho uplatnění v budoucí pedagogické praxi.
Autor Věra Janíková

Vzdělávání žáků se zrakovým postižením – 1. část

Speciální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Seriál o vzdělávání žáků se zrakovým postižením se věnuje aktuálními tématu integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. V plynulém textu článku se budou vzájemně prolínat obecné informace o způsobech a podmínkách vzdělávání a podpůrných opatřeních při vzdělávání žáků se zrakovým postižením s komentáři spoluautora Pavla, který nám zprostředkuje to nejpodstatnější – názory a pocity žáka, ke kterému jsou všechny vzdělávací aktivity cíleny.
Autor Renata Votavová

Kritické čtení - inspirace pro rozvoj čtenářské gramotnosti v hodinách anglického jazyka II. – Aktivita pro 2. stupeň ZŠ nebo nižší ročník víceletých gymnázií - Fotbalový klub

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Tento článek je druhým dílem z třídílné série zabývající se čtenářskou gramotností a zejména kritickým čtením. První díl byl zaměřen na teoretické aspekty dané problematiky, druhá část představuje praktickou realizaci rozvoje kritického čtení na druhém stupni základní školy či na nižším stupni víceletých gymnázíí. Následovat bude ukázka přípravy na hodinu kritického čtení pro žáky střední školy.
Autor Renata Bromová
Celkem: 131