Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Jazykové vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Hodnocení RVP.CZ, Nejlépe hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Kam kráčíš, portále?

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Těžištěm tohoto příspěvku je zamyšlení nad budoucností Metodického portálu RVP.CZ jako média a nad možností jeho dalšího obsahového a technologického vývoje. Je otázkou, jestli se má, v současné době již velmi komplexní, portál i nadále rozšiřovat a vyvíjet. Pro negativní odpověď na položenou otázku by svědčily i dva limity. Prvním je limitní počet cílové skupiny, kterou jsou učitelé a vedoucí pracovníci ve školství (cca 140 000 lidí). Druhým omezením jsou sami učitelé a jejich nedostatečná orientace a znalost moderních technologií, popřípadě i špatná materiálně-technická podpora v této oblasti. Oba zmíněné limity byly identifikovaným rizikem i právě končícího projektu Metodika II. Kdyby se jimi realizační tým na začátku projektu nechal ovlivnit, zřejmě by současný portál nebyl rozšířen do podoby, jaká je dnes. Proto je na otázku jasná odpovědět: „Jednoznačně ano.“ Metodický portál má smysl neustále rozšiřovat a modernizovat. A to nejen proto, že jej učitelé stále více a více používají, což dokládají neustále se zvyšující čísla návštěvnosti portálu (roční návštěvnost k 5. 9. 2011 byla 3 439 878 jedinečných denních návštěv dle Google Analytics). Ale možná také proto, že jej učitelé stále více potřebují. V rychle se měnícím odvětví ICT technologií jim portál umožňuje držet krok s vývojem a nabízí moderní edukační nástroje a formáty výukových zdrojů. V omezeném formátu příspěvku budou naznačeny další cesty rozšiřování portálu. Zmíníme se o cestách, nad kterými velmi reálně přemýšlíme. Například, jak se již rýsují základy nových modulů. Popřípadě budou pouze nastíněny myšlenky, které se v rámci sledování aktuálních trendů teprve rodí v realizačním týmu a které by se na Metodickém portálu RVP.CZ při dobré konstelaci zájmu uživatelů, dostupných finančních prostředků a zadání jeho zřizovatele, kterým je Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, mohly v budoucnu objevit.
Autor Lukáš Križko

Příklad práce s Evropským jazykovým portfoliem na ZŠ a na gymnáziu ve Vsetíně

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Příspěvek zachycuje zkušenosti práce s Evropským jazykovým portfoliem (dále také portfolio či EJP) na základní škole s rozšířenou výukou jazyků při vyučování němčiny, uvádí některé zkušenosti a náměty využitelné při zavádění EJP do cizojazyčné výuky a porovnává práci žáků s portfoliem na ZŠ a na gymnáziu. Příspěvek popisuje i některé reálné problémy, které mohou při používání portfolia nastat.
Autor PaedDr. Milena Zbranková

Interkulturalita a Evropské jazykové portfolio ve výuce anglického jazyka

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Nedílnou součástí výuky jakéhokoli jazyka je také seznamování se s kulturou dané jazykové oblasti. Tento praktický příklad popisuje, jak lze propojit interkulturalitu a Evropské jazykové portfolio (dále EJP nebo e-portfolio) ve výuce anglického jazyka, a tím přispět nejen k rozvoji jazykových dovedností žáků, ale zároveň podpořit i klíčové kompetence a průřezová témata. Popsaná aktivita je zároveň i vynikající příležitostí k využití mezipředmětových vztahů ve výuce jazyka, neboť se úzce dotýká zejména dějepisu, výchovy k občanství a zeměpisu, ale i dalších předmětů. Při práci s e-portfoliem pak žáci uvedené poznatky využijí v Jazykovém životopise v rubrice Zkušenosti z cest, protože o daném svátku mohou slyšet při mnoha příležitostech nejen na cestách, ale i v televizních seriálech nebo filmech z amerického kulturního prostředí.
Autor Helena Daňková

Sociokulturní minimum pro malé cizince

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Příspěvek se věnuje publikaci Sociokulturní minimum pro malé cizince, která vznikla za finančního přispění Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Je dostupná ve třech jazykových mutacích (čj-ukr, čj-vit, čj-mong) a lze si ji zdarma stáhnout z internetových stránek www.nebelvir.cz. Jejím cílem je usnadnit žákům-cizincům první krůčky v neznámém českém prostředí.
Autor Petra Procházková

Learning Curve – Klíčová doporučení pro reformu vzdělávacích systémů

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
The Learning Curve má za úkol pomoci tvůrcům vzdělávací politiky, ředitelům škol a ostatním odborníkům ve vzdělávání identifikovat klíčové faktory, které přímo vedou ke zlepšování vzdělávacích výstupů.
Autor Michaela Růňová

Metodický portál je přívětivější

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Metodický portál RVP.CZ má za sebou již více než rok samostatného života v rámci resortního úkolu Národního ústavu pro vzdělávání. Když byl v lednu roku 2012 ukončen projekt Metodika II, nikdo z nás neměl představu, jak na změnu situace zareagují uživatelé. Nyní už můžeme konstatovat, že nejen stávající uživatelé zůstali Metodickému portálu RVP.CZ věrni, ale počet návštěv má stále zvyšující se tendenci. Stále se tedy můžeme chlubit velmi vysokou návštěvností – více než 20 000 jedinečných návštěvníků v modulu DUM týdně nebo téměř 50 % nových návštěv modulu Články v prvním týdnu měsíce května.
Autor Pavlína Hublová

Projekt METODIKA II splnil své cíle

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Začátkem října 2013 byla na stránkách MŠMT publikována Závěrečná evaluační zpráva, která hodnotí ukončené národní projekty. Velmi kladně hodnotí projekt METODIKA II, jehož výstupem je Metodický portál RVP.CZ.
Autor Pavlína Hublová

Langevo: Budování slovní zásoby pomocí webové hry

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Učení slovíček na webu zdarma dostupnou hrou, tak by se dal nazvat český projekt Langevo.com. V současné době nabízí rošíření slovní zásoby v osmi světových jazycích. Program mohou používat nejen Češi k učení cizích jazyků, ale také cizinci pro studium například českého jazyka. Ve hře je možné učit se již připravené sady slovíček nebo si přidávat vlastní slovní zásobu. Zkoušení probíhá formou několika druhů testů. Péčí o slovíčka hráč velebí svou farmu a za sklizenou úrodu kupuje nové balíčky slovíček. Systém hry uživatele motivuje k pravidelnému opakování učiva. Nejenže tedy slovní zásobu rozšiřuje, ale naučenou látku také upevňuje.
Autor Ladislav Sedlák

Portál o češtině nechybujte.cz

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Společnost LINGEA výrazně rozšířila a pozměnila podobu internetového portálu o češtině nechybujte.cz. Kromě Slovníku současné češtiny, Pravidel českého pravopisu, Slovníku českých synonym a nástroje pro doplnění diakritiky je nově součástí i Gramatika češtiny. Nová grafická podoba portálu umožňuje rychlou orientaci v příjemném prostředí. Jedná se o první portál tohoto druhu, jenž v Česku vznikl. Jeho smyslem je usnadnit uživatelům češtiny vyhledávání správných podob slov, jejich tvarů a synonym a také přispět k rozvíjení jazykové kultury, vzdělanosti i čtenářské gramotnosti žáků. Portál je k dispozici zcela zdarma.
Autor Michaela Ševečková

Metodické doporučení k bezpečnosti dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních - Minimální standard bezpečnosti

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy jako jedno z opatření, přijatých na základě úkolu ze 40. schůze Vlády České republiky ze dne 15. října 2014 a na základě Usnesení vlády č. 1015 ze dne 8. prosince 2014 vydává Minimální standard bezpečnosti, který je metodickým doporučením k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů v budovách škol a školských zařízení a v areálech škol a školských zařízení k nim náležejících.
Autor MŠMT
Celkem: 131