Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Jazykové vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Hodnocení RVP.CZ, Nejlépe hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Francouzština a její online podpora 2

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Tento článek je rozdělen do dvou dílů. Článek Francouzština a její online podpora 2 navazuje na článek s názvem Francouzština a její online podpora 1, který shromažďoval webové a mobilní aplikace zabývající se podporou výuky francouzského jazyka ve formálním a neformálním vzdělávání. Tento díl pojednává o webových stránkách zabývajících se gramatikou, poslechy a podcasty, slovníky a francouzskými knihami a příběhy. Cílem je vytvořit shrnutí krátkých recenzí vybraných webových stránek.
Autor Mgr. Karel Šimeček

Překladový slovník v hodinách angličtiny

Jazykové vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Slovník je stále jedním z nejdůležitějších učebních materiálů při výuce cizího jazyka, základním zdrojem pro rozšiřování slovní zásoby. V dnešní době máme díky moderním technologiím a Internetu celou řadu dalších zdrojů, přesto tradiční knižní slovníky mají stále ve výuce svoje místo. Cílem tohoto článku je předložit učitelům návrhy rozšiřujících aktivit na procvičení základních dovedností při práci se slovníkem. Text se také věnuje porovnání knižních anglických překladových slovníků, zmiňuje i slovníky elektronické. Motivy jsou shrnuty ve formě konkrétního pracovního listu, který je možné s dětmi vyzkoušet a libovolně jej obměňovat a doplňovat.
Autor Michaela Ševečková

První slovník do hodin češtiny

Jazykové vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Slovníky slouží k rozšiřování aktivní slovní zásoby a jako nástroj pro pochopení jazyka jako celku. Jedná se o důležitý doplněk výuky nejen cizího jazyka, ale také češtiny. Cílená práce se slovníkem do výuky českého jazyka často zařazena nebývá. Snad je to tím, že není jasné, na co se konkrétně v rámci této aktivity zaměřit, nebo při probírání učiva na práci se slovníkem jednoduše nezbývá čas. Používání slovníku ovšem odborníci považují za součást základních jazykových dovedností. Naučit se efektivně používat dostupné zdroje chce určitý čas, který se ale studentům v budoucnu mnohokrát vrátí.
Autor Michaela Ševečková

Jak efektivně využívat žákovské portfolio – II. část

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
modul
Článek přináší další tip, jak efektivně pracovat s portfoliem v oblasti sebehodnocení a hodnocení žáků nejen v anglickém jazyce.
Autor Jana Vahalíková

Podpora vícejazyčnosti v Evropě

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Pojem vícejazyčnosti již zdomácněl i v českém prostředí. Plná podpora tohoto principu byla u nás zahájena zřejmě vydáním českého překladu Společného evropského referenčního rámce pro jazyky v roce 2002 a následným obecným rozšířením užívání jazykových úrovní dle tohoto dokumentu. Jak je vnímána vícejazyčnost na evropské úrovni? Jaký je rozdíl mezi pojmy plurilingvismus a multilingvismus? O všech těchto aspektech pojedná následující příspěvek.
Autor Kamila Sladkovská

Učební pomůckou motivujeme k mluvení v angličtině

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Příspěvek popisuje několik možností, jak lze cvičit mluvení v cizím jazyce. Všechny možnosti jsou založeny na jediné motivační pomůcce, k níž budeme potřebovat: dva plastové kelímky, motouz a dvě zápalky, raději párátka.
Autor Helena Havlíčková

Übungstypologie zum kommunikativen Unterricht (anhand eines Lesetextes)

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
uč.hodina
Text je určen pro žáky základních škol nebo víceletých gymnázií, je autentický a ukazuje možnost, jak učitel na základě jednoduchého textu a jednotlivých cvičení může přivést žáky na jazykové úrovni A2 k vlastní produkci. Vybraný text, který lze zařadit do tematického okruhu „Rodina, tradice, zvyky a život v Německu” rozvíjí přirozeným způsobem jak receptivní, tak i produktivní řečové dovednosti. Žáci mají možnost se zamyslet nad tématem partnerských vztahů a na závěr vytvořit paralelní text o sobě a navrhnout vlastní znění inzerátu, ve kterém fiktivně hledají životního partnera. Učitelé si na základě zjednodušené typologie cvičení mohou i k dalším textům připravit vlastní vyučovací jednotku s využitím nabízených cvičení a vést tak žáky k nácviku produktivních dovedností.
Autor Ivana Frýbová

Kritické čtení - inspirace pro rozvoj čtenářské gramotnosti v hodinách anglického jazyka II. – Aktivita pro 2. stupeň ZŠ nebo nižší ročník víceletých gymnázií - Fotbalový klub

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Tento článek je druhým dílem z třídílné série zabývající se čtenářskou gramotností a zejména kritickým čtením. První díl byl zaměřen na teoretické aspekty dané problematiky, druhá část představuje praktickou realizaci rozvoje kritického čtení na druhém stupni základní školy či na nižším stupni víceletých gymnázíí. Následovat bude ukázka přípravy na hodinu kritického čtení pro žáky střední školy.
Autor Renata Bromová

Hravá výuka češtiny pro cizince: Doplňování informací I. (pacienti)

Jazykové vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Cílem tohoto jazykového materiálu je poskytnout učitelům češtiny pro cizince velmi jednoduchou, zábavnou a v hodinách již prověřenou aktivitu, která je určena pro mírně pokročilé studenty-cizince. Tuto hru je vhodné zařadit na začátek hodiny jako vstupní motivaci.
Autor Jarmila Karlovcová

Jazyková příprava manažerů technických oborů na vysokých školách

Jazykové vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Jazyková výuka se přestala v technických oborech považovat za marginální společně s otevřením evropského trhu a s přesahem, který má věda, technika a obchod v evropském a globálním měřítku. Znalost anglického jazyka se stala nejen nutností, ale samozřejmostí. Orientace v oboru by bez jeho užívání byla nedostatečná. Problémem jazykové přípravy na vysoké škole se na VŠLG zabývám několik let a jeho řešení se pokusím nastínit jako příklad hodný následování.
Autor Erika Konupčíková
Celkem: 131