Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Jazykové vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejstarší
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Němčina – odkud, kam?

Jazykové vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Začlenění české společnosti do evropských struktur je do značné míry podmíněno jazykovými znalostmi naší populace. Rozšiřování znalostí cizích jazyků je považováno v současnosti za velmi důležité. Jaké byly a jsou vývojové trendy osvojování si německého jazyka? Je současná situace pro výuku němčiny příznivá? Můžeme motivaci k volbě jazyka nějak ovlivnit? Těmito otázkami se zabývá zamyšlení nad současným stavem německého jazyka a vyjadřuje přesvědčení, že lepší časy pro povinné zařazení dalšího cizího jazyka zase přijdou.
Autor Ivana Frýbová

Vzdělávání učitelů cizích jazyků

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Výsledky projektu SEMLANG, který probíhal v roce 2009, byly uveřejněny. Projekt zastřešený Evropskou komisí byl zaměřen na vzdělávání učitelů cizích jazyků v Evropě. Na stránkách projektu naleznete výstupy letní univerzity a velice zajímavé informace k jazykovému vzdělávání.
Autor Kamila Sladkovská

ALTERNATIVY – 10. ročník konference a prakticky zaměřených seminářů

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Regionální centrum Asociace učitelů angličtiny při ICV & Jazykové škole Kutná Hora ve spolupráci s Národním podpůrným střediskem pro eTwinning NAEP srdečně zve učitele a další pedagogické pracovníky mateřských, základních, středních, vyšších i vysokých škol na 10. ročník konference a prakticky zaměřených seminářů ALTERNATIVY, který se koná dne 29. ledna 2010 pod záštitou starosty města Kutná Hora Ivo Šalátka.
Autor Regionální centrum AUAČR

Proč a jak se změnil Metodický portál

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Na adrese www.rvp.cz, kterou již dnes řada učitelů zná, funguje Metodický portál od roku 2005. Díky podpoře ESF se do roku 2008 podařilo Výzkumnému ústavu pedagogickému v Praze, který projekt realizuje, portál významně proměnit a především zvětšit do podoby, která si získala mezi pedagogy příznivý ohlas. I díky tomu se v lednu 2009 rozběhl pokračující projekt Metodika II. V průběhu projektu jsme zjišťovali mezi uživateli, co na portálu oceňují, co jim chybí, popřípadě jaké by si přáli změny. Poslední průzkum byl učiněn v závěru prvního projektu v květnu 2008 a vedl ke změně a posunu portálu.
Autor Zdeněk Slejška

Nové formy a metody práce ve výuce jazyků

Jazykové vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Autor se v článku zamýšlí nad aktuálním tématem nových forem a metod práce ve výuce cizích jazyků. V souvislosti s tvorbou ŠVP a jejich zaváděním do praxe se stává uplatňování nových forem a metod práce nutností. Učitelé musejí reagovat na veškeré změny ve školství, a to změnou přístupu k látce i k žákům. Škola a třída se stávají významným polem působnosti učitelů, kteří chtějí učit moderně a pomocí nových metod žáky více aktivizovat, motivovat, vybavit KK i potřebnými vědomostmi a vůbec pozitivně naladit k celoživotnímu učení. Součástí článku je i srovnání výuky jazyků před revolucí, krátce po ní a v současnosti.
Autor Dana Hrušková

Festival nad řekou Písek 2010

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Ve dnech 30. července až 7. srpna proběhne druhý ročník mezinárodního multižánrového filmového festivalu v Písku.
Autor Festival nad řekou Písek

Hry ve vyučování jazyků

Jazykové vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek se zabývá aktuálním tématem her a hravých aktivit ve výuce. Ty jsou jedním z aktivizačních prostředků moderního vyučování a také jednou z (nových) forem a metod práce. Učitelé se snaží stále častěji oživit výuku různými neotřelými prostředky, aby tak žáky více motivovali k dalšímu učení. V článku odpovíme např. na otázky, proč se člověk učí hrou lépe a co nás na hraní tak baví? Dále se zamyslíme nad rolí učitelů a žáků, nad jednotlivými aspekty her, sociálními formami a zvážíme vhodnost opravování chyb při hrách. V závěru si uvědomíme, že hravými metodami vlastně rozvíjíme všechny klíčové kompetence, a o to nám přece ve školních vzdělávacích programech jde především.
Autor Dana Hrušková

Web nové generace

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Internet se nevyvíjí jen v technologickém smyslu, dochází také k posunu psychologickému a sociologickému. Lidé, kteří začínají v tuto chvíli internet využívat ke svému každodennímu životu, fungují, chovají se a myslí jinak, dávají možná vyšší důraz na jiné hodnoty, odlišně se učí a přemýšlejí, trošku jinak komunikují. A to je skupina lidí, se kterou pracují učitelé – to jsou dnešní žáci.
Autor Dan Franc

Práce v centrech aktivit

Jazykové vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek informuje o využití center aktivit v hodinách anglického jazyka. Vychází z pedagogických zkušeností ve školách různých typů v ČR i v zahraničí. Snaží se kategorizovat jednotlivá centra a ukázat, jak mohou být využita v hodinách anglického jazyka. V příspěvku je zdůrazněn přínos výuky v centrech aktivit k rozvoji autonomního učení žáků. Centra také umožňují diferenciaci a individualizaci výuky ve větších skupinách žáků.
Autor Naděžda Vojtková

Španělština jako budoucí lingua franca?

Gymnaziální vzdělávání
Informativní příspěvek
Znalost dvou cizích jazyků je pro český region nezbytná. Jedním z těchto jazyků může být právě španělština, jejíž budoucnost se dle mnoha ukazatelů právě otevírá. Jaké postavení má současná španělština a jaké může mít v budoucnosti, bylo předmětem I. Mezinárodního setkání administrátorů vzdělávání ve španělské Valencii, které uspořádalo španělské ministerstvo školství.
Autor Kamila Sladkovská
Celkem: 131