Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Jazykové vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Počet komentářů, Nejvíce
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

CLIL - jazykové roviny a porozumění odbornému předmětu

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
V integrované výuce (CLIL) je klíčová je dualita cílů, tedy učitel se má vědomě věnovat jak odbornému předmětu a rozvíjení kompetencí v něm, tak cizímu jazyku. Tento článek poukazuje na různé roviny cizího jazyka, které se v integrovaných hodinách objevují, a na jejich specifika. Na ukázkách z integrované výuky matematiky a anglického jazyka ukazuje některé konkrétní aktivity pro efektivní integraci a odkazuje na další relevantní zdroje.
Autor Lenka Tejkalova

Metodický portál www.rvp.cz

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Příspěvek mapuje vývoj Metodického portálu, vyvinutého a provozovaného Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze (v závěru realizace projektu Metodika II sloučeným do Národního ústavu pro vzdělávání). Unikátní internetový multifunkční portál, realizovaný v rámci IPn s podporou ESF a státního rozpočtu ČR, je nahlížen jednak z hlediska jeho několikaletého vývoje včetně rekapitulace cílů projektu a ambicí realizačního týmu, jednak z hlediska struktury portálu, obsahu jednotlivých částí a především návštěvnosti a počtu uživatelů. Metodický portál RVP.CZ je ve všech ohledech úspěšně realizovaným produktem s celoplošným dopadem prakticky do všech oblastí vzdělávací soustavy ČR. Svůj potenciál pro profesní podporu zvyšoval postupně. Realizační tým předává zadavateli (MŠMT) plně funkční, unikátní prostředek podpory pedagogů s denní návštěvností téměř 10 000 přístupů.
Autor PaedDr. Karel Tomek

Langevo: Budování slovní zásoby pomocí webové hry

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Učení slovíček na webu zdarma dostupnou hrou, tak by se dal nazvat český projekt Langevo.com. V současné době nabízí rošíření slovní zásoby v osmi světových jazycích. Program mohou používat nejen Češi k učení cizích jazyků, ale také cizinci pro studium například českého jazyka. Ve hře je možné učit se již připravené sady slovíček nebo si přidávat vlastní slovní zásobu. Zkoušení probíhá formou několika druhů testů. Péčí o slovíčka hráč velebí svou farmu a za sklizenou úrodu kupuje nové balíčky slovíček. Systém hry uživatele motivuje k pravidelnému opakování učiva. Nejenže tedy slovní zásobu rozšiřuje, ale naučenou látku také upevňuje.
Autor Ladislav Sedlák

Hodnocení výuky na střední a vyšší odborné škole

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Jednoduchý dotazník pro studenty SŠ či VOŠ pro zhodnocení výuky.
Autor Antonín Mezera

Španělština jako budoucí lingua franca?

Gymnaziální vzdělávání
Informativní příspěvek
Znalost dvou cizích jazyků je pro český region nezbytná. Jedním z těchto jazyků může být právě španělština, jejíž budoucnost se dle mnoha ukazatelů právě otevírá. Jaké postavení má současná španělština a jaké může mít v budoucnosti, bylo předmětem I. Mezinárodního setkání administrátorů vzdělávání ve španělské Valencii, které uspořádalo španělské ministerstvo školství.
Autor Kamila Sladkovská

K čemu využijete jazykový pas a jazykové portfolio?

Gymnaziální vzdělávání
Informativní příspěvek
Článek představuje dva nástroje, pomocí kterých každý uživatel může na základě sebehodnocení popsat své jazykové dovednosti a praktické zkušenosti s používání cizích jazyků. Nově vzniklá online aplikace nabízí interaktivní prostředí pro komunikaci žáka a učitele a může sloužit jako inspirace pro cizojazyčnou výuku.
Autor Lucie Šnajdrová

Phrasal verbs with come and turn

Jazykové vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek předkládá několik aktivit procvičujících použití frázových sloves s come a turn.
Autor Mgr. Radmila Slonková

Je italština opravdu jednoduchá?

Jazykové vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Petrarkův jazyk se nám zdá jednoduchý. Snad za to může italská výslovnost, která Čechům, v porovnání s angličtinou a francouzštinou, nečiní větší potíže. Je italština skutečně tak jednoduchá, jak se na první pohled zdá?
Autor kolektiv Lingea s.r.o.

Jak mohou různé inteligence „Multiple Intelligenzen“ pomoci při výuce německého jazyka

Jazykové vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Využití znalostí různých druhů inteligence při výuce německého jazyka, představení konceptu mnohočetné inteligence „Multiple Intelligenzen“, co má společného s výukou, jak pomoci žákům rozvíjet své kognitivní znalosti, příklady z praxe.
Autor Ivana Frýbová

Jak komplikuje špatná znalost mateřštiny učení se cizímu jazyku a co s tím

Jazykové vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Jak špatná znalost mateřštiny komplikuje výuku cizích jazyků, bude ukázáno na příkladech z výuky anglického a německého jazyka. Příspěvek se zaměřuje na jevy, které dělaly největší problémy v souvislosti se slovními druhy, gramatikou a syntaxí. Nastíněny jsou příčiny potíží a nechybí několik tipů pro zlepšení.
Autor Žaneta Pixová
Celkem: 131