Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Gymnaziální vzdělávání > Učitel > Inkluzivní vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Psychosociální aspekty integrace dětí cizinců: inspirace z Norska

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
V článku se budeme zabývat psychosociálními aspekty integrace cizinců ve školách. Na příkladu z Norska si ukážeme, jakým výzvám čelí děti a mladí lidé, kteří přicházející z ciziny sami, a jakou roli v jejich podpoře může hrát škola. V České republice mezi žáky ve školách převládají děti z rodin migrantů, a ne uprchlíků. Nicméně případová studie z Norska, která se zabývá situací mladistvých uprchlíků bez doprovodu, vykresluje možné pohledy, ale i problémy, související s psychickou stránkou adaptace a je relevantní pro celou skupinu nově příchozích.
Autor Kateřina Machovcová

Abychom porozuměli ruským studentům

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Ruský studentský slang je osobitý jazyk rozšířený mezi žáky a studenty, a to především na vysokých školách. V tomto slangu se používají hovorová slova společná pro všechny studenty. Setkat se můžete také s celými slangovými obraty.
Autor kolektiv Lingea s.r.o.

O relační povaze etnicity - kdy se nejvíce projevuje, kým jsme?

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek se věnuje etnicitě - popisuje její charakter a situace, kdy se tato součást naší identity nejvíce hlásí o slovo - tedy takové, v rámci nichž se setkáváme s někým, jehož etnicita je více či méně odlišná od té naší. Vnímaná odlišnost je v tomto kontextu představena jako nástroj vhodný pro poznání sebe i druhých.
Autor Lucie Hrdličková

Rizikové faktory v komunikaci

Speciální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek se zaměřuje na rizikové faktory, které ovlivňují každou komunikaci. Tyto faktory popisuje v kontextu pedagogického působení a zdůrazňuje velikost jejich významu v prostředí tříd, kde se nacházející žáci příslušící k určité minoritě.
Autor Lucie Hrdličková

Odlišnost ve vědomostních strukturách jako projev odlišných kultur

Speciální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
V článku se věnuji problému, který představují rozdíly ve vědomostních strukturách dětí pocházejících z jiných kultur. Blíže se zaměřuji na riziko vzájemného neporozumění během výuky, které z těchto rozdílu vyplývá. Upozorňuji také na důležitost poznávání těchto struktur během prvotní fáze výukového procesu, což hraje klíčovou roli v úspěšném efektu celé vzdělávací akce.
Autor Lucie Hrdličková

Čeština je všechno těžký kromě ahoj

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Nelekejte se, prosím! Takhle stručně a výstižně zněla odpověď japonské studentky Mariny na otázku, co je na češtině nejtěžší; reagovala spontánně a samozřejmě úsměvem – jak je ostatně pro Japonce typické.
Autor Alena Duhajská

Jak správně pracovat se třídou: Co dělat, když do třídy přijímáme cizince

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
V publikaci naleznete vybrané materiály, které propojují činnosti výchovného poradce a metodika prevence se školní třídou. Publikace obsahuje texty, pomocí kterých získáte informace o tom, jak správně vést třídní kolektriv, jak rozpoznat problémové situace týkající se změn v třídním kolektivu a jak řešit dramatické události, které mohou v každém kolektivu nastat.
Autor Mgr. Zdenka Ženatová

Nové přístupy ve vzdělávání žáků-cizinců v zemích EU

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek si klade za cíl seznámit čtenáře s nejnovějšími poznatky a nejmodernějšími přístupy v oblasti integrace a vzdělávání cizinců na školách v zemích EU. Obsah článku je zaměřen zejména na řešení aktuálních problémů spojených s vícejazyčností a multikulturní třídou, na postupy a přístupy pedagogů, které vedou nejen k rychlejší integraci žáků-cizinců, ale i k jejich efektivnějšímu vzdělávání ve školním prostředí. Příspěvek přináší i doporučení Rady Evropy ve vztahu k národním politikám jednotlivých zemí, zabývá se otázkami plurilingvismu, diversity, interkulturního vzdělávání, profesionality pedagoga, a to nejen v souvislosti se zvyšováním jazykové kompetence, ale i postavením žáka-cizince v multikulturní třídě.
Autor Tereza Šmídová

Výuka k různosti - Zpravodaj č. 4

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Zpravodaj č. 4 projektu „Výuka k různosti jako součást multikulturní výchovy a vzdělávání“.
Autor Centrum vizualizace a interaktivity vzdělávání

Sociokulturní kompetence pro pracovníky škol a školských zařízení

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Cílem příspěvku je představit projekt s názvem Sociokulturní kompetence pro pracovníky škol a školských zařízení, který získala PF UJEP v Ústí nad Labem z Evropského sociálního fondu v operačním programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Jeho cílem je vybudovat u pracovníků škol a školských zařízení sociokulturní kompetenci, která výrazně ovlivňuje komplexní proces vzdělávání a rovnoprávné začlenění žáků-cizinců do českého vzdělávacího systému.
Autor Jaromíra Šindelářová
Celkem: 32