Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Gymnaziální vzdělávání > Učitel > Prevence

Zobrazit na úvodní stránce článků

Dostupné záložky

Tato kategorie nemá podřazené záložky.
Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Jak na internet: Závislost na internetu

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Stejně jako oheň i Internet je dobrý sluha, ale špatný pán. I na něm totiž může vzniknout závislost, která může mít významné devastující účinky na osobní život člověka i jeho okolí. Závislost na Internetu se nejčastěji vyskytuje mezi mladými lidmi. Nejrizikovější skupinou jsou děti ve věku 12 až 15 let, jichž bezmála čtvrtina má podle českých průzkumů sklon k závislosti. Nejvíce závislí jsou pak lidé ve věku 16 – 29 let. Závislost na Internetu však může vzniknout prakticky u kohokoli. Odborné studie se dokonce shodují v tom, že tento problém v České republice postihuje 3,4 % celkové populace a dalších 3,7 % je závislostí ohroženo.
Autor Akademie CZ.NIC

Efekt přihlížejícího

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Představte si následující situaci: Jdete odpoledne přes náměstí, které se hemží lidmi. Všimnete si nedaleko stojícího páru. Mladý muž se snaží ženě vytrhnout z ruky kabelku. Vzápětí ji uhodí. Co uděláte? Vložíte se do konfliktu? Přivoláte někoho na pomoc? Zavoláte policii? Počkáte, až zasáhne někdo jiný? Nebo jen projdete kolem?
Autor Šárka Kadlecová

Kdo jsou agresoři a oběti v rámci šikany. Typologie agresorů a obětí.

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek se bude zabývat typologií agresorů a obětí v rámci šikanujícího chování. Velice často se mě lidé na kurzech ptají, jak je možné, že někdo si „libuje“ v ubližování jinému a naopak, jak je možné, že někdo si nechá ubližovat a nedokáže se bránit.
Autor PaedDr. Zdeněk Martínek

Kyberšikana

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Publikace Problémy se třídou? je určena především pro třídní učitele, kteří se mohou blíže seznámit s tématy kyberšikany, netholismu, nespecifiské prevence v rámci volného času žáků a diagnostikou školní třídy. Kapitola o kyberšikaně pojednává o prudce vzrůstajícím fenoménu na poli nežádoucích projevů chování. Věnuje se dopadu kyberšikany zejména na školní mládež, jejím formám a typům a také prevenci na půdě školy i rodiny. Text obsahuje i skutečné kazuistiky, které čtenáři tuto problematiku ještě více přibližují.
Autor Mgr. Eva Vaňkátová

Metodika o korupci včetně modelových hodin

Gymnaziální vzdělávání
Informativní příspěvek
Metodika Korupce v ČR přináší souborný podklad určený pro pedagogy středních škol a víceletých gymnázií v oblasti výuky občanství a rozvoji občanských kompetencí. Materiál obsahuje klíčové informace o korupci v České republice, jejím rozsahu, příčinách a důsledcích. Zároveň ale nabízí i návod, jak téma uchopit a předávat žákům.
Autor Respekt institut, o.p.s.

Postoje středoškolské mládeže k sebevražednosti

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek je zaměřen na problematiku sebevražedného jednání se zvláštním zřetelem na sebevražednost dětí a mládeže. Cílem příspěvku je komplexně zmapovat problematiku suicidality a zaznamenat specifika v oblasti suicidálního chování dětí a mládeže. Zabývá se jednotlivými formami sebevražedného jednání, příčinami vzniku autodestruktivních aktivit, způsoby provedení a v neposlední řadě také výskytem sebevražednosti. V empirické části příspěvku, který se věnuje postojům středoškolské mládeže k sebevražednosti, jsou prezentovány výsledky realizovaného výzkumného šetření.
Autor Petra Kalibová

Syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte jako aktuální celospolečenský problém se zaměřením na informovanost pedagogů o tomto jevu

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek je zaměřen na problematiku syndromu týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte se zvláštním zřetelem na informovanost a postoje pedagogů v rámci tohoto jevu. Cílem tohoto příspěvku je stručně zmapovat problematiku násilí na dítěti a zvláště zaznamenat specifika v oblasti informovanosti a postojů pedagogické obce. V závěru příspěvku se zaměříme na výsledky empirického šetření, které bylo na základě těchto faktů realizováno.
Autor Petra Kalibová

Hygiena v informatice

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Hygiena má ve vztahu k ICT stále větší význam a řadu překvapivých významů – od hygieny práce, která má zajistit kvalitní zdravotní podmínky přes psychologickou stránku až po organizaci dat a jejich ochranu. Tam všude se tato disciplína projevuje.
Autor Jana Vaňková

Digitální stopy a digitální identita

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Digitální stopy představují jedno z velkých rizik v době nástupu internetu. Jsou důsledkem běžných aktivit na webu a představují materiál, který může sloužit k získávání informací o uživatelích i krádeži identit. V článku se tedy zaměříme na problematiku jejich vzniku, rizicích a možnostech ochrany. Podíváme se také na to, jak je možné chápat digitální identitu.
Autor Michal Černý

Rozpoznání potenciálně rizikových kontaktů online

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Virtuální prostředí internetu a jeho služeb umožňuje velice rychlé navazování kontaktů mezi lidmi a komunikaci. Jak ale poznat kontakt, který pro uživatele představuje přínos, od toho, který je pro něj rizikem? Neexistuje jednoznačné a spolehlivé řešení, existuje však celá řada indikátorů možného rizika. V tomto textu se budeme věnovat některým z nich.
Autor Vojtěch Bednář
Celkem: 31