Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Gymnaziální vzdělávání > Učitel > Psychologie

Zobrazit na úvodní stránce článků

Dostupné záložky

Tato kategorie nemá podřazené záložky.
Seřadit dle: Hodnocení RVP.CZ, Nejhůře hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Kresba jako nástroj poznání dítěte: Lidská postava

Předškolní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek přináší úryvek z knihy Kresba jako nástroj poznání dítěte, která se věnuje dětské kresbě a jejím využití nejen v psychologické praxi. Kniha čtenáře seznamuje s kresbou lidí, rodiny, domu, rukou atd. Jednotlivé kapitoly jsou doplněny kazuistikami a konkrétními ukázkami kreseb dětí. Kniha je vhodná pro psychology, terapeuty, vychovatele, učitele, ale i rodiče.
Autor Roseline Davido

Umění učit se

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek se zabývá předpoklady schopnosti učit se. Opírá se o výzkumy mozku a inteligence a uvádí je do pedagogických souvislostí.
Autor Karel Tomek

Zakletá tvořivost

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek pojednává o tvořivosti a jejím významu v životě jedince. Vybízí k rozvíjení tvořivého myšlení v pedagogické praxi jak u žáků, tak u učitelů samých.
Autor Blanka Rozehnalová

Rozvoj dovedností žáků napříč předměty pomocí metody Habits of Mind

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Nová vyučovací metoda rozvoje „návyků“ mysli (Habits of Mind) si klade neskromný cíl – vychovat ze svých žáků vysoce vnímavé a inteligentní osobnosti, schopné maximálně využívat svých dosavadních znalostí při řešení nejaktuálnějších problémů.
Autor Jan Vtípil

Inspirace v tvořivém myšlení

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek vymezuje základní výklad tvořivosti a připomíná roli inspirace při tvořivém myšlení. Přináší příklady osobitého napětí, tvůrčího vzplanutí významných kreativních osobností. Interpretace krásné literatury může být základnou pro tvořivé myšlení žáků.
Autor Blanka Rozehnalová

Malý princ v nás

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Kniha Malý princ v nás německého psychologa Mathiase Junga nás v drobných kapitolách přivádí k dalšímu zamyšlení nad knihou Antoina Saint-Exupéry ať už pro vlastní osobní rozvoj nebo rozvoj sebe jako rodiče či pedagoga.
Autor Mathias Jung

Typologie osobnosti u dětí: Roman

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Příspěvek nabízí praktickou ukázku z knihy Typologie osobnosti u dětí psycholožek Mikové a Stang. Kniha seznamuje s využitím typologie osobnosti MBTI nejen učitele, ale také poradenské pracovníky, ostatní profese pracující s dětmi i rodiče. Je doplněna řadou kazuistik dětí, příspěvek nabízí jednu z nich.
Autor Šárka Miková

Cvičení paměti pro každý věk

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Asi každý má někdy pocit, že čím dál víc zapomíná a paměť už není to, co bývala. Kniha nakladatelství Portál, s. r. o. Cvičení paměti pro každý věk nabízí možnost, jak si ji stále udržovat v kondici. Zahrnuje rozmanité testy, které čtenář může samostatně plnit a podle klíče zkontrolovat správnost řešení a úroveň svých znalostí. Kniha obsahuje také stručný teoretický úvod o kognitivních funkcích a návody, jak si uchovat mozek co nejdéle svěží.
Autor Jitka Suchá

Typologie osobnosti u dětí: Řízení třídy a učení žáků s ohledem na diferenciaci podle dimenzí osobnosti

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
V roce 2010 vyšla v nakladatelství Portál, s. r. o. kniha Šárky Mikové a Jiřiny Stang Typologie osobnosti dítěte s podtitulem Využití ve výchově a vzdělávání. Kniha poskytuje klíč k porozumění dětské osobnosti, ať už je dítě našim vlastním potomkem, žákem nebo klientem. Ukazuje, že pokud dospělý člověk porozumí nuancím v osobnosti dítěte tak, jak to umožňuje typologie osobnosti MBTI, může s ním navázat velmi kvalitní a vcelku bezproblémový vztah založený na vzájemné spolupráci a úctě.
Autor Šárka Miková

Psychopatologie pro pomáhající profese: Poruchy chování v dětském věku a dospívání

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Každá pomoc dětem a dospělým trpícím v důsledku psychických obtíží a nemocí musí vycházet z porozumění příčinám, projevům a sociálním dopadům jejich obtíží. Všem, kdo pracují s lidmi a chtějí lépe porozumět jejich psychickým problémům, je určena kniha z nakladatelství Portál autorky Marie Vágnerové Psychopatologie pro pomáhající profese. Výklad je srozumitelný a přehledný, doplněný řadou příkladů jak ze současné praxe, tak z historie a literatrury.
Autor Marie Vágnerová
Celkem: 60