Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Gymnaziální vzdělávání > Učitel > Psychologie

Zobrazit na úvodní stránce článků

Dostupné záložky

Tato kategorie nemá podřazené záložky.
Seřadit dle: Datum publikace, Nejstarší
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Potenciál reflexe ve vyučování

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Reflexe představuje účinný způsob, jak získat ze spontánně vzniklé situace ve vyučování či záměrně navozené aktivity maximum a jak posunout žáka o krok vpřed. Příspěvek seznamuje s nároky kladenými na učitele se zřetelem k jejich dovednostem. Díky uvedenému souhrnu dovedností potřebných pro reflexi je ukázáno, jak komplexní záležitostí reflexe je a ovládnutí kterých dovedností je pro její kvalitní provádění klíčové.
Autor Petra Frišová

Sociální dovednosti učitele a možnosti rozvíjení sociálních dovedností ve školním prostředí

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Příspěvek nabízí několik informací, úvah a námětů pro cvičení k tomu, jak rozvinout své profesní dovednosti, jak přispět k optimalizaci působení na žáky, jejich rodiče i své kolegy, jak se dobře orientovat v rozsáhlé síti interakcí, do kterých učitel ve svém povolání dosti intenzivně vstupuje, jak diagnostikovat své profesní dovednosti a jak podpořit sociální rozvoj žáků. Je zřejmé, že předpokladem pro rozvíjení sociálních dovedností žáků ve škole jsou dobře reflektované a průběžně záměrně rozvíjené sociální dovednosti učitele, které jsou podstatnou složkou jeho profesní kompetence.
Autor PhDr. Ilona Gillernová, CSc.

Intervence – základní pojmy

Speciální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Autor příspěvku seznamuje čtenáře s důležitými pojmy, které velmi úzce souvisejí s intervencí. Výstižně jsou zde popsány pojmy jako výchova, vzdělání, reedukace či terapie a další.
Autor PhDr. Václav Mertin

Pohádky a jejich vliv na psychický vývoj dítěte

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek se zaměřuje na definici pohádky a její místo v dětské literatuře, typické rysy pohádkových vyprávění, psychologii v pohádkách, historii pohádek a porovnávání pohádek a mýtů. Vysvětluje význam pohádek pro vývoj dítěte. Z hlediska psychologie rozebírá tyto pohádky: O perníkové chaloupce, Červená karkulka, Sněhurka, Princ Bajaja a Popelka. V závěru se autorka pokouší odpovědět na otázku, jak mohou pohádky ovlivnit psychický vývoj dítěte.
Autor Lucie Staňková

Přírodovědná inteligence, její diagnostika a podpora

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek stručně představuje teorii rozličných inteligencí Howarda Gardnera a přírodovědnou inteligenci. Diskutuje o postavení dítěte s přírodovědnou inteligencí ve třídě, škole i v rodině. Upozorňuje na problematiku hodnocení a navrhuje dbát na to, aby hodnocení bylo tzv. spravedlivé i k inteligencím (jako je např. portfoliové hodnocení). Upozorňuje na skutečnost, že k rozvíjení přírodovědné inteligence jsou v současnosti nezbytné mimoškolní a zájmové aktivity a představuje některé z nich. Pro učitele je snad nejzajímavější, že poskytuje nástroj k diagnostice přírodovědné inteligence.
Autor Kateřina Jančaříková

Co je to vlastně kreativita? – 1. část

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Kreativita je jedním z klíčových témat pedagogiky a již nějakou dobu ne pouze té umělecké. Víme však, co si pod tímto pojmem máme přesně představovat? Je kreativita skutečně to, co si myslíme, že je? Pro odpovědi na tyto stále naléhavější otázky je potřeba se blíže zaměřit na aktuální výklady tohoto fenoménu v teoretické diskuzi poslední doby.
Autor Petr Drkula

Co je to vlastně kreativita? – 2. část

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Kreativita je jedním z klíčových témat pedagogiky a již nějakou dobu ne pouze té umělecké. Víme však, co si pod tímto pojmem máme přesně představovat? Je kreativita skutečně to, co si myslíme, že je? Pro odpověď na tyto stále naléhavější otázky je potřeba se blíže zaměřit na aktuální výklady tohoto fenoménu v teoretické diskuzi poslední doby.
Autor Petr Drkula

O možnostech rozvíjení myšlení

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Autorka v článku hovoří o metodách kritického myšlení. Zabývá se současnou potřebou systematického rozvoje poznávacích dovedností, vysvětluje rozdíly mezi souvisejícími pojmy myšlení nižšího a vyššího řádu, předkládá zahraniční zkušenosti a hovoří také o tom, které školní programy jsou zpravidla využívány. Dále se zde dočteme, v čem tkví přínos programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení (z anglického RWCT) a čeho si všímat a na co si dávat pozor při rozvíjení poznávacích dovedností u žáků.
Autor PaedDr. Zuzana Majstrová

Proč je tvořivost stále více ceněna a co je její podstatou?

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek upozorňuje na historickou, tedy i společenskou podmíněnost potřeby tvořivosti. Poukazuje na podmínky, které si přímo vynucují tvořivý přístup k informacím, vyvolávají tedy i nezbytnost rozvíjení tvořivosti každé osobnosti bez výjimky přímo ve vzdělávacím procesu. Ukazuje na to, kde hledat osobnostní zdroje rozvíjení tvořivosti – ty jsou objevovány v jedinečnosti a nezastupitelnosti jednotlivce, jak ji definovala pluralistická filosofie.
Autor Jaroslav Vančát

Umění učit se

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek se zabývá předpoklady schopnosti učit se. Opírá se o výzkumy mozku a inteligence a uvádí je do pedagogických souvislostí.
Autor Karel Tomek
Celkem: 60