Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Gymnaziální vzdělávání > Učitel > Psychologie

Zobrazit na úvodní stránce článků

Dostupné záložky

Tato kategorie nemá podřazené záložky.
Seřadit dle: Podle názvu, Sestupně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Způsob bytí: Zážitky komunikace

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
V dnešní době mnoho učitelů hovoří o problémech s dětmi v hlavním proudu vzdělávání. I jim může být tato ukázka z knihy podporou a pomůckou. Třeba zjistí, že stačí skutečně a hluboce naslouchat...
Autor C. R. Rogers

Zakletá tvořivost

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek pojednává o tvořivosti a jejím významu v životě jedince. Vybízí k rozvíjení tvořivého myšlení v pedagogické praxi jak u žáků, tak u učitelů samých.
Autor Blanka Rozehnalová

Využití psychometrie u jednotných státních maturitních zkoušek

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Jednotné celostátní maturity garantují jednotnou úroveň znalostí maturantů, čímž zaručí zaměstnavatelům, že žadatel o zaměstnání má garantovanou úroveň znalostí. Při vyhodnocování maturitních testů by bylo užitečné přihlédnout ke zkušenostem z psychologického testování, tzn. z psychometrie IQ. Neměli bychom se bát vyslovit názor, že by mělo být apriori stanoveno a sledováno procento dětí, které tuto zkoušku neudělá ani na podruhé.
Autor PhDr. Mgr. Jeroným Klimeš, Ph.D.

Víte, jakou motivaci mají vaši žáci?

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Z vlastní zkušenosti víme, že pro náš úspěch nebo neúspěch v jakémkoli konání je podstatné, jak jsme sami na výsledku zainteresováni (motivováni). Podobně je tomu i u žáků a studentů.
Autor Jana Hrubá

Umění učit se

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek se zabývá předpoklady schopnosti učit se. Opírá se o výzkumy mozku a inteligence a uvádí je do pedagogických souvislostí.
Autor Karel Tomek

Učit se jak se učit

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
RVP pro základní i gymnaziální vzdělávání považuje za jednu z klíčových kompetencí kompetenci k učení. Článek shrnuje problematiku učení, možnosti rozvoje učebních dovedností žáků v běžné vzdělávací praxi a nabízí konkrétní příklady aktivit využitelných při nácviku učebních dovedností.
Autor Lenka Valentová

Typologie osobnosti u dětí: Roman

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Příspěvek nabízí praktickou ukázku z knihy Typologie osobnosti u dětí psycholožek Mikové a Stang. Kniha seznamuje s využitím typologie osobnosti MBTI nejen učitele, ale také poradenské pracovníky, ostatní profese pracující s dětmi i rodiče. Je doplněna řadou kazuistik dětí, příspěvek nabízí jednu z nich.
Autor Šárka Miková

Typologie osobnosti u dětí: Řízení třídy a učení žáků s ohledem na diferenciaci podle dimenzí osobnosti

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
V roce 2010 vyšla v nakladatelství Portál, s. r. o. kniha Šárky Mikové a Jiřiny Stang Typologie osobnosti dítěte s podtitulem Využití ve výchově a vzdělávání. Kniha poskytuje klíč k porozumění dětské osobnosti, ať už je dítě našim vlastním potomkem, žákem nebo klientem. Ukazuje, že pokud dospělý člověk porozumí nuancím v osobnosti dítěte tak, jak to umožňuje typologie osobnosti MBTI, může s ním navázat velmi kvalitní a vcelku bezproblémový vztah založený na vzájemné spolupráci a úctě.
Autor Šárka Miková

Trénujte si paměť

Speciální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Máte dojem, že si méně pamatujete? Mozek je jako každý sval v našem těle. Také se dá trénovat. Jak na to radí kniha Trénujte si paměť. Najdete zde praktické návody na postupné zdokonalování naší paměti.
Autor Jitka Suchá

Teorie výchovy: Pedagogika jako snění o ideálech

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Esej o mravním poslání vychovatele a výchovy obecně je ukázkou z knihy Teorie výchovy.
Autor Martin Strouhal
Celkem: 60