Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Gymnaziální vzdělávání > Učitel > Psychologie

Zobrazit na úvodní stránce článků

Dostupné záložky

Tato kategorie nemá podřazené záložky.
Seřadit dle: Hodnocení RVP.CZ, Nejlépe hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Rozvoj dovedností žáků napříč předměty pomocí metody Habits of Mind

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Nová vyučovací metoda rozvoje „návyků“ mysli (Habits of Mind) si klade neskromný cíl – vychovat ze svých žáků vysoce vnímavé a inteligentní osobnosti, schopné maximálně využívat svých dosavadních znalostí při řešení nejaktuálnějších problémů.
Autor Jan Vtípil

Inspirace v tvořivém myšlení

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek vymezuje základní výklad tvořivosti a připomíná roli inspirace při tvořivém myšlení. Přináší příklady osobitého napětí, tvůrčího vzplanutí významných kreativních osobností. Interpretace krásné literatury může být základnou pro tvořivé myšlení žáků.
Autor Blanka Rozehnalová

Malý princ v nás

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Kniha Malý princ v nás německého psychologa Mathiase Junga nás v drobných kapitolách přivádí k dalšímu zamyšlení nad knihou Antoina Saint-Exupéry ať už pro vlastní osobní rozvoj nebo rozvoj sebe jako rodiče či pedagoga.
Autor Mathias Jung

Typologie osobnosti u dětí: Roman

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Příspěvek nabízí praktickou ukázku z knihy Typologie osobnosti u dětí psycholožek Mikové a Stang. Kniha seznamuje s využitím typologie osobnosti MBTI nejen učitele, ale také poradenské pracovníky, ostatní profese pracující s dětmi i rodiče. Je doplněna řadou kazuistik dětí, příspěvek nabízí jednu z nich.
Autor Šárka Miková

Cvičení paměti pro každý věk

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Asi každý má někdy pocit, že čím dál víc zapomíná a paměť už není to, co bývala. Kniha nakladatelství Portál, s. r. o. Cvičení paměti pro každý věk nabízí možnost, jak si ji stále udržovat v kondici. Zahrnuje rozmanité testy, které čtenář může samostatně plnit a podle klíče zkontrolovat správnost řešení a úroveň svých znalostí. Kniha obsahuje také stručný teoretický úvod o kognitivních funkcích a návody, jak si uchovat mozek co nejdéle svěží.
Autor Jitka Suchá

Typologie osobnosti u dětí: Řízení třídy a učení žáků s ohledem na diferenciaci podle dimenzí osobnosti

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
V roce 2010 vyšla v nakladatelství Portál, s. r. o. kniha Šárky Mikové a Jiřiny Stang Typologie osobnosti dítěte s podtitulem Využití ve výchově a vzdělávání. Kniha poskytuje klíč k porozumění dětské osobnosti, ať už je dítě našim vlastním potomkem, žákem nebo klientem. Ukazuje, že pokud dospělý člověk porozumí nuancím v osobnosti dítěte tak, jak to umožňuje typologie osobnosti MBTI, může s ním navázat velmi kvalitní a vcelku bezproblémový vztah založený na vzájemné spolupráci a úctě.
Autor Šárka Miková

Psychopatologie pro pomáhající profese: Poruchy chování v dětském věku a dospívání

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Každá pomoc dětem a dospělým trpícím v důsledku psychických obtíží a nemocí musí vycházet z porozumění příčinám, projevům a sociálním dopadům jejich obtíží. Všem, kdo pracují s lidmi a chtějí lépe porozumět jejich psychickým problémům, je určena kniha z nakladatelství Portál autorky Marie Vágnerové Psychopatologie pro pomáhající profese. Výklad je srozumitelný a přehledný, doplněný řadou příkladů jak ze současné praxe, tak z historie a literatrury.
Autor Marie Vágnerová

Sociální dovednosti ve škole: Vybrané aktivity pro rozvoj sociálních dovedností žáků a jejich metodické zpracování

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Publikace Sociální dovednosti ve škole nabízí cestu, jak zmapovat prostředí školy ze sociálněpsychologického úhlu pohledu, objasnit projevy různých sociálněpsychologických fenoménů ve škole a načrtnout, jak souvisejí s efektivitou edukačních procesů ve škole. Sociální svět školy je zajímavý, velmi dynamický a poskytuje dobré možnosti pro rozvíjení sociálních dovedností žáků - ovšem za předpkladu, že učitelé jsou vybaveni sociálními dovednostmi, které tvoří nezbytnou součást jejich profesní kompetence. Kniha nabízí teoreticko-aplikační východiska rozvíjení sociálních dovedností v prostředí školy a zároveň konkrétní postupy, jak příznivě ovlivnit procesy rozvoje sociálních dovedností žáků i učitelů.
Autor Irena Gillernová, Lenka Krejčová

Co by měli učitelé vědět o attachmentu

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Kvalita vztahů v rodině, ale také vztahy s učiteli, vrstevníky, ovlivňují, jak se dítě projevuje ve školním prostředí. Z hlediska problematiky citové vazby (attachmentu) je třeba vyšší senzitivnost ve školním prostředí a včasnost řešení objevujících se rizik, které mohou být jen přechodové, ale také mohou být kumulované, odkládané, podceňované i přeceňované.
Autor PhDr. Pavla Doležalová

Kdo jsou agresoři a oběti v rámci šikany. Typologie agresorů a obětí.

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek se bude zabývat typologií agresorů a obětí v rámci šikanujícího chování. Velice často se mě lidé na kurzech ptají, jak je možné, že někdo si „libuje“ v ubližování jinému a naopak, jak je možné, že někdo si nechá ubližovat a nedokáže se bránit.
Autor PaedDr. Zdeněk Martínek
Celkem: 60