Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Gymnaziální vzdělávání > Učitel > Psychologie

Zobrazit na úvodní stránce článků

Dostupné záložky

Tato kategorie nemá podřazené záložky.
Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Předsudky a skupinová příslušnost: Teorie realistického konfliktu

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Tento text je součástí série článků, které se zabývají vybranými psychologickými teoriemi předsudků. Článek je určen především vyučujícím jako podklad pro zahrnutí souvisejících témat do výuky. Poukazuje na vývoj psychologického přemýšlení o předsudcích a otevírá i řadu otázek, na které se v oblasti vědeckého bádání stále hledají odpovědi.
Autor Kateřina Machovcová

Předsudky a skupinová příslušnost: Teorie skupinové identity

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Tento text je součástí série článků, které se zabývají vybranými psychologickými teoriemi předsudků. Článek je určen především vyučujícím jako podklad pro zahrnutí souvisejících témat do výuky. Poukazuje na vývoj psychologického přemýšlení o předsudcích a otevírá i řadu otázek, na které se v oblasti vědeckého bádání stále hledají odpovědi.
Autor Kateřina Machovcová

Předsudky jako osobnostní charakteristiky

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Tento text je součástí série článků, které se zabývají vybranými psychologickými teoriemi předsudků. Článek je určen především vyučujícím jako podklad pro zahrnutí souvisejících témat do výuky. Poukazuje na vývoj psychologického přemýšlení o předsudcích a otevírá i řadu otázek, na které se v oblasti vědeckého bádání stále hledají odpovědi.
Autor Kateřina Machovcová

Stereotypy a předsudky jako myšlenkové chyby

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Tento text je součástí série článků, které se zabývají vybranými psychologickými teoriemi předsudků. Článek je určen především vyučujícím jako podklad pro zahrnutí souvisejících témat do výuky. Poukazuje na vývoj psychologického přemýšlení o předsudcích a otevírá i řadu otázek, na které se v oblasti vědeckého bádání stále hledají odpovědi.
Autor Kateřina Machovcová

Role univerzit třetího věku v širších edukačních i sociálních kontextech

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Oblast vzdělávání seniorů a starších dospělých prochází v posledních letech razantní transformací. Postupující technologizace společnosti, jakož i proměna sociálních, ekonomických, politických a kulturních determinantů života má za následek zvýšené nároky na znalosti a dovednosti každého člena společnosti. Stále větší důraz je proto kladen na nutnost učení se a vzdělávání i ve starším věku. Významnou roli v této sféře hrají univerzity třetího věku, které se pro laickou i odbornou veřejnost staly určitým symbolem seniorské edukace. Článek se zabývá realitou univerzit třetího věku v České republice, pozornost je věnována i zamyšlení nad dopadem aktivit U3V na motivaci a očekávání účastníků. Diskutovány budou i potenciální přesahy na rozvoj kompetencí participujících lektorů.
Autor PhDr. Michal Šerák Ph.D.

Ageismus. Mýty a stereotypy o stáří a stárnutí

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek nabízí pohled na mýty a stereotypy spojené se stářím a stárnutím.
Autor Petr Wija, Ph.D.

Způsob bytí: Zážitky komunikace

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
V dnešní době mnoho učitelů hovoří o problémech s dětmi v hlavním proudu vzdělávání. I jim může být tato ukázka z knihy podporou a pomůckou. Třeba zjistí, že stačí skutečně a hluboce naslouchat...
Autor C. R. Rogers

Teorie výchovy: Pedagogika jako snění o ideálech

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Esej o mravním poslání vychovatele a výchovy obecně je ukázkou z knihy Teorie výchovy.
Autor Martin Strouhal

Supervize jako forma prevence syndromu vyhoření v procesu vzdělávání

Speciální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek pojednává o významu supervize v procesu prevence syndromu vyhoření u profesionálů v oblasti vzdělávání. V úvodní části se zabývá vymezením syndrom vyhoření, jeho příčinami, fázemi a důsledky na proces vzdělávání, v rovině určitého teoretického konstruktu. V další části diskutuje a reflektuje možnosti využití supervize v rámci prevence a zvládání tohoto jevu. V aplikační části příspěvku autor nabízí praktický kazuistický pohled na využití supervize v praxi školy.
Autor PaedDr. Vladimír Šik

Role pedagoga v multidisciplinárním týmu pomáhajících profesionálů

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Od pedagoga základních či středních škol se očekává především role vzdělavatele, kterou však není možné oddělit od jeho další významné role vychovatele. Právě v roli vychovatele, a to především v případech žáků pocházejících ze selhávajícího rodinného prostředí, by neměl být pedagog osamocen, ale měl by být součástí multidisciplinárních týmů pomáhajících profesionálů. Mezioborová spolupráce pedagogů, sociálních pracovníků, lékařů, dětských psychologů či orgánů činných v trestním řízení by měla být v současné praxi péče o nezletilé děti zasažené syndromem CAN (týrané, zneužívané a zanedbávané děti) samozřejmostí. V souvislosti s připravovanou novelou zákona o sociálně-právní ochraně dětí by měl být posílen význam spolupráce pomáhajících profesionálů, kteří by měli řešit případy ohrožených dětí ve vzájemné součinnosti, přičemž společným prostorem pro posuzování případů nezletilých dětí by jim měly být do praxe nově zaváděné případové konference. Od případových konferencí se očekává, že pomohou komplexně a co možná nejobjektivněji řešit konkrétní situace ohrožených dětí. Předpokládá se, že případové konference by měl moderovat nestranný profesionál – facilitátor. Zde se nabízí polemika, zda by nebylo vhodnější, aby byl nestranným profesionálem supervizor. Respektive jedná se o otázku: kdy využívat případové konference a kdy skupinové supervize pomáhajících profesionálů?
Autor Mgr. Iva Macková
Celkem: 60