Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Gymnaziální vzdělávání > Okolí

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Erasmus+ inspiruje

Gymnaziální vzdělávání
Informativní příspěvek
Text informuje o zkušenostech učitelů, kteří se zúčastnili zahraničních mobilit v rámci programu Erasmus+ KA1. Uvádí některé postřehy a zkušenosti z britského školství získané účastníky. Zároveň uvádí praktické odkazy pro praktické začlenění ICT do výuky, nástroje či aplikace na vytváření digitálních materiálů, které podporují kreativitu žáka.
Autor Rudolfova

K historii českého skautingu

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Tento materiál srovnává hodnoty a zásady skautů a pionýrů. Představuje na základě vzpomínek situaci po roce 1948. Žáci se seznamují s příběhy několika statečných skautů a skautek a prezentují jejich osudy ostatním. Pokoušejí se nalézt shodné znaky jejich osudů. Zamýšlejí se nad tím, co pro ně osobně znamená svoboda. Případně diskutují o tom, co by byl kdo ochoten pro obranu své svobody učinit.
Autor Marcela Svejkovská

Role univerzit třetího věku v širších edukačních i sociálních kontextech

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Oblast vzdělávání seniorů a starších dospělých prochází v posledních letech razantní transformací. Postupující technologizace společnosti, jakož i proměna sociálních, ekonomických, politických a kulturních determinantů života má za následek zvýšené nároky na znalosti a dovednosti každého člena společnosti. Stále větší důraz je proto kladen na nutnost učení se a vzdělávání i ve starším věku. Významnou roli v této sféře hrají univerzity třetího věku, které se pro laickou i odbornou veřejnost staly určitým symbolem seniorské edukace. Článek se zabývá realitou univerzit třetího věku v České republice, pozornost je věnována i zamyšlení nad dopadem aktivit U3V na motivaci a očekávání účastníků. Diskutovány budou i potenciální přesahy na rozvoj kompetencí participujících lektorů.
Autor PhDr. Michal Šerák Ph.D.

Příprava učitelů středních škol z historického pohledu

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek přináší informace o vzdělávání budoucích učitelů středních škol v minulosti. Především se zaměřuje na 19. a 20. století.
Autor Lucie Zormanová

Zdravý (selský) rozum a vědecké myšlení, které se týká učení o prostoru, v prostoru a s pomocí prostoru

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Velmi často je možné slýchat mezi učiteli, že odborné texty ke své praxi nepotřebují. Oni potřebují používat zdravý (selský) rozum. Takový rozum je pro učitele nesporně důležitý. Je založený na každodenní zkušenosti (možná až rutině), na viděném, na znalostech/vědomostech, které s ostatními sdílí a podle kterých činí. Podstatou je také zkušenost s bezprostřední blízkosti míst. Každý si takový zdravý (selský) rozum vytváří a denně si jej potvrzuje. V angličtině pro takový rozum mají pojmenování ‚common sense‘, něco jako společný, společně vlastněný rozum/význam. Takové vědomosti, ale i dovednosti (vykonávat činnosti/jednat) jsou každodenně sdílené, používané, denně ověřované a efektivně využívané – po jaru přijde léto, na jaře je potřeba zasít, po vydatných jarních srážkách přichází s krátkým zpožděním vzedmutá hladina řek, a můžeme pokračovat v podobném duchu. Naproti tomu je vědecké (kritické) myšlení, které vyžaduje vyhledávání, studium, logiku, bádání, kritické myšlení, argumentování v diskusi a obhajování vědeckých poznatků. V druhé části tohoto textu je pozornost zaměřena kvůli omezenému rozsahu článku pouze na vědecké myšlení, které vychází z přírodních jevů. Záměrně vzhledem k omezenému rozsahu pomíjíme zdravý (selský/přirozený) rozum v morálním usuzování, i když tato dimenze je také velmi důležitá. A nemůžeme se ani věnovat vědeckému myšlení v tzv. postfaktuální éře, ve které není zcela jasný původ a spolehlivost informací/faktů. Text se týká znalostí/vědomostí jako jedné z klíčových kompetencí v RVP a v malé míře také hodnotám a postojům.
Autor Jaroslav Vávra

Role vzdělávání v přípravě na stárnutí a prodlužování lidského života – 3. část

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Seriál pojednává ve třech dílech o důležité roli vzdělávání v přípravě na stárnutí a prodlužování lidského života. Je součástí příspěvků k úkolu „Podpora Národního akčního plánu podporujícího pozitivní stárnutí pro období let 2013 až 2017 ve vzdělávání na základních a středních školách v České republice“. Poslední část seriálu se zaměřuje na význam demografických změn pro zdraví.
Autor Mgr. Petr Wija, Ph.D.

Role vzdělávání v přípravě na stárnutí a prodlužování lidského života – 2. část

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Článek pojednává ve třech dílech o důležité roli vzdělávání v přípravě na stárnutí a prodlužování lidského života. Je součástí příspěvků k úkolu „Podpora Národního akčního plánu podporujícího pozitivní stárnutí pro období let 2013 až 2017 ve vzdělávání na základních a středních školách v České republice“.
Autor Mgr. Petr Wija Ph.D.

Role vzdělávání v přípravě na stárnutí a prodlužování lidského života – 1. část

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Článek pojednává ve třech dílech o důležité roli vzdělávání v přípravě na stárnutí a prodlužování lidského života. Je součástí příspěvků k úkolu „Podpora Národního akčního plánu podporujícího pozitivní stárnutí pro období let 2013 až 2017 ve vzdělávání na základních a středních školách v České republice“.
Autor Mgr. Petr Wija, Ph.D.

Veřejná knihovna jako potenciální partner školy

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Primární funkci knihovny, kterou je půjčování knih, dovede pojmenovat i laik. Odborná veřejnost, mezi níž patří i učitelé, by neměla zůstat u tohoto vymezení, ale snažit se naopak soustředit na další dimenze knihovnických služeb. Ideálně pak zohlednit její funkční propojení se školním prostředím. Cílem tohoto článku je představit informační vzdělávání v knihovnách. Dále se pak zaměřuje na propojení knihovnického prostředí a školní výuky včetně ukázky příkladů z praxe.
Autor Vanda Vaníčková

Lesk a bída reformované polské maturity

Gymnaziální vzdělávání
Informativní příspěvek
Nabízíme vám závěrečnou část článku o reformě maturit v Polsku, jehož autor Jerzy Lackowski je přesvědčen, že se podařilo naplnit jen velmi málo cílů, kvůli nimž se nové maturity zaváděly. Celý příspěvek vznikl v rámci projektu Polsko a Česká republika: Proč se neučíš od svého souseda? Nástroje pro využití zkušeností sousední země ve veřejné politice. Jde o projekt Ministerstva zahraničních věcí Polské republiky, který byl organizován polským Střediskem politických myšlenek a brněnským Centrem pro studium demokracie a kultury.
Autor Jerzy Lackowski
Celkem: 189