Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Gymnaziální vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Podle autora, Sestupně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Jak komplikuje špatná znalost mateřštiny učení se cizímu jazyku a co s tím

Jazykové vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Jak špatná znalost mateřštiny komplikuje výuku cizích jazyků, bude ukázáno na příkladech z výuky anglického a německého jazyka. Příspěvek se zaměřuje na jevy, které dělaly největší problémy v souvislosti se slovními druhy, gramatikou a syntaxí. Nastíněny jsou příčiny potíží a nechybí několik tipů pro zlepšení.
Autor Žaneta Pixová

Úskalí vzdělávání žáků-cizinců

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Konstatování, že v posledních letech dochází v důsledku zvyšování počtu cizinců dlouhodobě žijících na území České republiky k nárůstu počtu dětí cizinců na českých základních i středních školách a že k jejich začleňování do českého vzdělávacího systému se váže řada problémů, je evergreenem každé diskuze o vzdělávání cizinců. Nicméně je to konstatování (stále ještě) pravdivé, stejně jako fakt, že pedagogičtí pracovníci jsou v této souvislosti nuceni řešit situace, na které nebyli v rámci svého studia systematicky připravováni.
Autor Zuzana Vodňanská

Příběhy migrace

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Kdo je migrant a jak se jím člověk stane? Jaké zkušenosti mají s emigrací české země? Kdo je vlastně Čech? Jsou nějaká kritéria, na základě kterých může být člověk považován za Čecha? Jak se může člověk cítit (a jaké situace řešit) při stěhování do jiné země?
Autor Zuzana Švajgrová

Počátky islámu, víra a tradice

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Jak se islám vyvíjel? Jsou možné jeho různé interpretace? Co je jádro islámu a co jsou zvyky a tradice – jakou mají souvislost, je možné je oddělit? Existují výklady islámu, které jsou slučitelné s demokracií a lidskými právy? Je pravda, že stejně jako existují různé podoby křesťanství, tak existují i různé podoby islámu?
Autor Zuzana Švajgrová

Migrace – kdo a za jakých podmínek může vstoupit a pobývat na území ČR?

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Na základě konkrétních příběhů žáci analyzují, jak stát upravuje, kdo a za jakých podmínek může překročit státní hranice a pobývat a pracovat na jeho území. Žáci také zjišťují, jak funguje volný pohyb osob v rámci EU i co je potřeba pro dlouhodobý pobyt a pro práci na území vybraných států mimo EU. Seznamují se se základními dokumenty jako pas, povolení k pobytu a pracovní povolení. S pomocí konkrétních příkladů se učí vysvětlit a zasadit do kontextu pojmy migrant, žadatel o azyl a uprchlík. Výukové lekce vznikly v rámci projektu Na cestě..., realizovaného vzdělávací organizací ARPOK, o. p. s., v letech 2016–2018 za finanční podpory České rozvojové agentury a Ministerstva zahraničních věcí ČR v rámci Programu zahraniční rozvojové spolupráce.
Autor Zuzana Švajgrová

Hravé programování

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

V článku naleznete stručný popis vybraných webových herních aplikací pro děti, které rozvíjí algoritmické myšlení a mohou být počátečním krokem k výuce programování.
Autor Zuzana Kocourková

Bartleho test ve výuce

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Článek popisuje různé herní styly hráčů víceuživatelských počítačových online her definované Richardem Bartlem. Dále se dočtete, jaký přínos by mohla mít informace o herním stylu žáků pro výuku.
Autor Zuzana Kocourková

Khan Academy a „převrácená“ třída

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Článek popisuje virtuální školu Salmana Khana, která poskytuje výukové video-tutoriály včetně systému řízení výuky z matematiky a dalších předmětů zdarma a stala se fenoménem naší doby.
Autor Zuzana Kadlecová

OpenClass: LMS založený na Google Apps

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Jedním z nejdiskutovanějších a nejvíce kontroverzních projektů v oblasti distančního vzdělávání je projekt Pearson OpenClass, který v sobě integruje především webové aplikace vytvořené Google. Půjde o revoluční projekt v oblasti vzdělávání nebo o kompilát ušitý horkou jehlou s pochybným obchodním modelem?
Autor Zuzana Černá

Tvorba online školního časopisu

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Školní časopisy patří mezi velice populární projekty na řadě škol. V článku se pokusíme naznačit možnosti, které studenti či škola mají, pokud chtějí začít vytvářet elektronické médium. Popsány budou jednak obecné zásady tvorby, ale také jednotlivé užitečné služby jako je Weespr, Paper.li a některé další nástroje, které umožňují snadnou tvorbu online novin či magazínu bez velkých potřebných vstupních technických znalostí a podpory školního serveru.
Autor Zuzana Černá
Celkem: 3917