Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Gymnaziální vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Multikulturní výchova; problémy spojené s její realizací

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Začlenění multikulturní výchovy (je akceptována v Rámcových vzdělávacích programech pro základní a gymnaziální vzdělávání) do vzdělání je potřebné, jeho realizace však není jednoduchá. Cílem multikulturní výchovy je vést žáky k tomu, aby chápali kulturní specifičnost příslušníků jiných etnických, náboženských a rasových skupin a tolerovali tyto odlišnosti. V českém prostředí se multikulturní výchova většinou zaměřuje na záležitosti soužití s Romy. Je však žádoucí zaměřovat se i na různé imigrantské skupiny žijící v ČR, dále pak na etnika s nimiž Češi sousedí. Dalším problémem spjatým s realizací multikulturní výchovy ve školách je další vzdělávání učitelů.
Autor Jan Průcha

Lisabonský proces – Vzdělávání a odborná příprava v Evropě do roku 2010

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Článek informuje o strategických záměrech a cílech vytyčených pro vzdělávání v rámci Lisabonského procesu.
Autor Lucie Hučínová

Ke koncepci vzdělávacího oboru Zeměpis (Geografie) v RVP ZV

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek obsahuje přiblížení koncepce oboru v RVP ZV.
Autor Josef Herink

Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání zpracovali

Gymnaziální vzdělávání
Informativní příspěvek
Seznam autorů RVP GV.
Autor VÚP Praha

Podkladová literatura

Gymnaziální vzdělávání
Informativní příspěvek
Podkladová literatura
Autor VÚP Praha

Pojetí Výtvarné výchovy v rámci vzdělávací oblasti Umění a kultura

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Pojetí výtvarné výchovy, proměna vzdělávacího obsahu, doporučení pro rozpracování učiva do osnov školního vzdělávacího programu
Autor Markéta Pastorová

Ke koncepci vzdělávacího oboru Fyzika v RVP ZV

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Materiál shrnuje postavení, pojetí, metody a obsah vzdělávacího oboru Fyzika v RVP ZV. Tento obor je chápán jako nezbytný pro hlubší proniknutí do podstaty fyzikálních jevů, které nás obklopují, i k lepšímu pochopení jevů, které nemají pouze fyzikální povahu. Při výuce fyziky je nutno zabezpečit rovnováhu mezi žákovým teoretickým a experimentálním poznáváním. V RVP ZV byly provedeny, oproti Standardu základního vzdělávání z roku 1995, drobné pojmové redukce.
Autor Jan Maršák

Pojetí oboru Dějepis v RVP ZV

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Pojetí dějepisu v RVP ZV a obecná doporučení k jednotlivým tematickým částem.
Autor Dagmar Hudecová

Proč by měl být učitel občanské výchovy informován o identifikaci nadání a nadprůměrné inteligenci?

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Autorka ve svém příspěvku upozorňuje pedagogy na skutečnost, že se studijní výkony mimořádně nadaných žáků mohou pohybovat v rovině průměru i podprůměru. Dále se věnuje nutnosti změny v přístupu pedagogů k těmto mimořádně nadaným žákům (zejména učitelů občanské výchovy a základů společenských věd). Právě učitelé OV mohou být nositeli změny v přístupu k mimořádně nadaným žákům.
Autor Jitka Sejvalová

Definice a projevy nadaných žáků

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Autorka se ve svém příspěvku zabývá problematikou nadaných žáků, způsoby jejich identifikace, charakterovými specifiky (v pozitivním i negativním ohledu).
Autor Jitka Sejvalová