Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku

Ikona prakticky

Naše obec – SLUŽBY A OBCHOD

Ikona inspiraceIkona projekt
Autor: Věra Šimečková
Anotace: Celoškolní projekt realizovaný ke 120. výroční otevření školy, který mapuje jednotlivé oblasti života městské části Plzně – Černic (historie, kultura, sport, zdravotnictví, doprava a ekologie, služby).
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence:
  1. Základní vzdělávání » Kompetence k učení » vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
  2. Základní vzdělávání » Kompetence k řešení problémů » vnímá nejrůznější problémové situace ve škole i mimo ni, rozpozná a pochopí problém, přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách, promyslí a naplánuje způsob řešení problémů a využívá k tomu vlastního úsudku a zkušeností
  3. Základní vzdělávání » Kompetence komunikativní » formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
Očekávaný výstup:
  1. základní vzdělávání » Člověk a jeho svět » 1. stupeň » Člověk a jeho svět » Místo, kde žijeme » 2. období » vyhledá typické regionální zvláštnosti přírody, osídlení, hospodářství a kultury, jednoduchým způsobem posoudí jejich význam z hlediska přírodního, historického, politického, správního a vlastnického
  2. základní vzdělávání » Jazyk a jazyková komunikace » 1. stupeň » Český jazyk a literatura » Komunikační a slohová výchova » 2. období » čte s porozuměním přiměřeně náročné texty potichu i nahlas
  3. základní vzdělávání » Jazyk a jazyková komunikace » 1. stupeň » Český jazyk a literatura » Komunikační a slohová výchova » 2. období » reprodukuje obsah přiměřeně složitého sdělení a zapamatuje si z něj podstatná fakta
Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
Průřezová témata:
  1. Základní vzdělávání » Osobnostní a sociální výchova » Kreativita
  2. Základní vzdělávání » Výchova demokratického občana » Občanská společnost a škola
  3. Základní vzdělávání » Mediální výchova » stavba mediálních sdělení
Organizace řízení učební činnosti: Skupinová, Individuální
Organizace prostorová: Školní třída, Exkurze, Vycházka do přírodního prostředí
Nutné pomůcky: fotoaparát, počítač, diktafon
Klíčová slova: obchod, obec, celoškolní projekt, služby
Komunitní kruh
  • Jsi spokojený s naší volbou?
  • Které téma jsi chtěl?
  • Proč?
  • Co nám toto téma může přinést?
  • Brainstorming - Co bychom v rámci zpracování tohoto tématu měli udělat?
    • Zapisujeme jednotlivé návrhy dětí na tabuli (popř. flipchart - důležité, aby zápisky měly nějaký čas přežít)
    • Z návrhů dětí:
      • vypátrat, jak je to se službami v Černicích
      • podívat se do obchodů v Černicích
      • zjistit služby v Černicích
      • co jsou to vlastně služby
      • zjistit, jak jsou lidé se službami spokojeni
      • založíme obchod
      • založíme službu, která v Černicích chybí
  • Návrhy dětí se protřídí a seřadí podle důležitosti a logického sledu průzkumu a pátrání
  • Následuje přepis jednotlivých úkolů

1) Co jsou to služby?
2) Jaké služby v Černicích jsou?
3) Jak jsou lidé se službami a obchodem v Černicích spokojeni?
4) Založit službu, která v Černicích chybí?

1. Co jsou to služby?

Skupinová práce

  • Co jsou to služby?
  • Pište ve skupinách na kartičky jednotlivé služby.
  • Přiřaďte je k symbolům na magnetické tabuli (to donutí děti o dané službě přemýšlet, jestli je osobní, či se týká chodu domácnosti).

2. Jaké služby v Černicích jsou?

Práce ve dvojicích

  • každá skupina obdrží mapu Černic a na internetu (www.mapy.cz) se učí vyhledávat jednotlivé služby
  • zakreslují do svých map (přiřazují čísla)
  • píší legendu ke své mapě (tzn. název služby, obchodu a přiřazené číslo na mapě)
  • své mapy prezentují před ostatními a vystaví je ve třídách
  • vzájemně si práce ohodnotí
3. Jak jsou lidé se službami v Černicích spokojeni?

Práce v týmech

  • Sestavení dotazníku (viz příloha)
    • v týmech sestavení dotazníku, návrhy na otázky
    • výběr dvou nejlepších otázek
    • společná prezentace a obhajoba vybraných otázek do společného dotazníku
    • přepis dotazníku na počítači (každý tým píše svoje obhájené otázky)
  • Práce v terénu
    • v týmech oslovují obyvatele Černic a vyplňují dotazníky
  • Zpracování dotazník
    • každý tým si zpracuje jednotlivé otázky ve svých dotaznících
    • hromadné zpracování dat od jednotlivých týmů
    • vytvoření prezentačních panelů

Návštěva starosty

  • Práce ve dvojicích
    • příprava otázek pro starostu, představení, oslovení
    • dramatizace rozhovoru
    • záznam odpovědí

Telefonát starostovi

  • kdo chce volat?
  • výběr (hlasováním) toho, kdo zavolá, příprava rozhovoru
  • realizace - před celou třídou
  • Realizace návštěvy (poznámky)

Založení firmy

  • výběr názvu firmy = Tkanička (děti dávají návrhy, pak se o jednotlivých návrzích hlasuje)
  • výroba razítek
  • reklama
  • výroba letáků + roznos do schránek
  • výroba plakátů + vylepení
  • reklama v jednotlivých třídách

Struktura firmy

  • zvolení vedení firmy (ředitel, zástupce)
  • rozdělení rolí (přijímač zakázek, zásobovač, pokladník, ekonom, tiskové oddělení, + všichni se pak stanou čističi i uklízeči)
  • zápis na flip
  • práce v jednotlivých týmech

Tiskové oddělení

  • příprava tiskové konference (účastníky zástupci jednotlivých tříd)
  • článek do školních novin
  • článek do Plzeňského deníku

Pokladníci a ekonomové

  • výroba pokladny
  • vytvoření ceníku
  • plakát s cenami

Vedení

  • kontakt s novináři (mail, telefonát)
  • pomáhá řídit jednotlivé práce

Zásobovači

  • vytvoření tabulky, kam děti zapisují, co přinesou do firmy (kartáče, krémy, leštidla, hadry, ...)

Přijímači zakázek

  • vytvoření příjmového dokladu

Realizace firmy!!!!

  • ve dvou dnech
  • ráno příjem zakázek
  • čištění
  • úklid
  • odpoledne výdej vyčištěných bot
  • popřípadě vyřizování reklamací

Pokud jde o výtěžek - děti se domluvily, že půjde na adoptování zvířátka v ZOO.

  • výběr zvířete podle internetových stránek ZOO
  • hlasování
  • získávání informací o daných zvířatech
  • propočítávání financí
  • návštěva ZOO
  • předání peněz
  • závěrečná procházka po ZOO
  • vyhledání „našich" zvířat
  • závěrečné foto
  • doplnění údajů na prezentační panely

Celý průběh přípravy i realizace firmy jsem natáčela, proto následovalo stříhání filmu a společné promítání.

Závěr

Celá akce se podařila. Žáci se při ní spoustu věcí naučili a zároveň byly hrdi na výsledky své práce. Bylo důležité, že otevření firmy bylo formou hry „na skutečnost". V neposlední řadě celá akce přispěla k utužení kolektivu díky společné činnosti.

 

Přílohy:
NáhledTypVelikostNázev
Odstranitpdf16 kBDotazník
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 06. 11. 2008
Zobrazeno: 5584krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
ŠIMEČKOVÁ, Věra. Naše obec – SLUŽBY A OBCHOD. Metodický portál: Články [online]. 06. 11. 2008, [cit. 2019-11-23]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/ZPC/2740/NASE-OBEC---SLUZBY-A-OBCHOD.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.