Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Chronologická řada osobností biologie
Odborný článek

Chronologická řada osobností biologie

1. 2. 2011 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Jana Sochorová

Anotace

Chronologická řada osobností biologie je vhodný námět na zakončení učiva přírodopisu v 9. ročníku. Lze zde propojit znalosti z dalších přírodních i humanitních věd. Nenásilnou formou si žáci zopakují důležité historické mezníky, které propojí s významnými biologickými objevy.

Metodický námět:

Motivace, úvodní informace podány v hodině přírodopisu (přírodopisném semináři), vytvoření chronologické řady

V úvodní (motivační) hodině dostanou žáci jednoduchý úkol. Nejprve se rozdělí do dvou skupin (objevitelé a historici). Využívá se skupinové práce žáků a brainstormingu. „Objevitelé“ dostanou za úkol vvpsat co nejvíce osobností, které souvisí s biologií a dopsat k nim obor, event. objev,  kterým se zabývají (zabývali).  Se svými objevy pak seznámí ostatní žáky. „Historikové“ se zabývají historickými souvislostmi. Postačí orientační časové zařazení, stručná charakteristika historických období. Objevitelé a historici propojí získané informace a vytvoří chronologickou řadu. Žáci si vytvoří kartičky s rozepsanými stoletími, letopočtem a stručným popisem historické události v českých příp. světových dějinách.

K vytvoření chronologické řady využijeme např. nevzhlednou část zdi ve třídě, kterou hezky zamaskujeme, příp. jakoukoli volnou část zdi v učebně (ve třídě).

Hřebíky připevníme začátek a konec provázku (chronologické řady). Pomocí samolepící hmoty přilepíme na zeď kartičky se stoletím a letopočtem. Učitel upozorní žáky, aby dodrželi zhruba stejnou vzdálenost mezi jednotlivými stoletími.

Následující hodina(y) přírodopisu - zpracování plakátu (2 vyučovací hodiny)

Každý žák si z nabídky osobností biologie vybere jednoho vědce a zhotoví plakát formátu A3, příp. A2. Nabídku osobností najdete v příloze. Při tvorbě plakátu žáci využívají různých encyklopedií, učebnic přírodopisu a zeměpisu a informační technologie (internet).

Literatura a použité zdroje

[1] – Historický vývoj biologie . [cit. 2011-02-01]. Dostupný z WWW: [http://files.biology.webnode.cz/200000014-bc806bd79e/Historick%C3%BD%20v%C3%BDvoj%20biologie.doc].
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
doc
25.39 kB
Dokument
Výčet osobností biologie
doc
2.9 MB
Dokument
Fotodokumentace

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Jana Sochorová

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
1. 2. 2011
Jak propojit biologii a dějepis a dovědět se při tom něco nového a zajímavého? Zkuste to také (nejlépe s deváťáky).

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Komunikace
  • Základní vzdělávání
  • Mediální výchova
  • práce v realizačním týmu

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová

Organizace prostorová:

Specializovaná učebna, Školní třída

Nutné pomůcky:

Pomůcky pro vytvoření plakátu: papír formátu A3, psací potřeby, barevné fixy, lepidlo, nůžky, pravítko<br /> Pomůcky pro vytvoření chronologické mapy: silný provázek, dřevěné kolíčky, kartičky se stoletími a letopočty s významnou událostí, kladívko, hřebíky, samolepící hmota na zeď, encyklopedie, učebnice přírodopisu, dějepisu internetové zdroje