Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Mediální výchova > Aktivizující metody ve výuce: Cestujeme

Ikona prakticky

Aktivizující metody ve výuce: Cestujeme

Ikona inspirace
Autor: PhDr. Vladimíra Neužilová
Spoluautor: PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D.
Anotace: Práce s několika typy textu nabízí srovnávání informací a vytváření vlastního názoru žáků na realitu při cestování. Srovnávají reportáž s lákavou nabídkou cestovní kanceláře. Seznamují se s možným nebezpečím parazitárního onemocnění. Texty byly využity v hodinách českého jazyka v 9. ročníku.
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence:
  1. Základní vzdělávání » Kompetence k učení » vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
  2. Základní vzdělávání » Kompetence komunikativní » formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
Očekávaný výstup:
  1. základní vzdělávání » Jazyk a jazyková komunikace » 2. stupeň » Český jazyk a literatura » Komunikační a slohová výchova » využívá základy studijního čtení – vyhledá klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu; samostatně připraví a s oporou o text přednese referát
  2. základní vzdělávání » Jazyk a jazyková komunikace » 2. stupeň » Český jazyk a literatura » Komunikační a slohová výchova » uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování
Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
Průřezová témata:
  1. Základní vzdělávání » Mediální výchova » tvorba mediálního sdělení
Klíčová slova: INSERT, párové čtení, dvojitý deník, přímka postojů, parazitální onemocnění

Text článku:

Úvod

Aktivizující výukové metody podporují aktivitu žáků ve výuce, překonávají výukové stereotypy a dávají prostor učitelově tvořivosti. Cíle jsou zde plněny vlastní prací žáků, nejde o to poskytnout jim co nejvíce odborných informací, ale dát jim něco víc. Žáci jsou aktivní účastníci výuky. Tyto metody velice pozitivně přispívají k rozvíjení klíčových kompetencí. Jsou členěny na diskusní, heuristické (řešení problémů), situační, inscenační a didaktické hry. 

Aktivizující výukové metody uplatňujeme ve vzdělávání při učení žáků. Naším cílem je, aby žák aktivně, vědomě a uvědoměle třídil data, zařazoval je do poznatkových struktur; analyzoval, srovnával a hodnotil informace, učil se samostatnosti a tvořivosti, rozvíjel svoji osobnost.

V přípravě učitel pracuje s těmito metodami: Párové čtení, INSERT, Dvojitý deník, Přímka postojů.

Podrobněji o výukových metodách v Pedagogickém lexikonu 

Praktická ukázka

Časová dotace: 4 vyučovací hodiny 

1. Porovnej reportáže, pracuj ve dvojici metodou párového čtení, zaznamenej do tabulky:

A. Centimetry, na kterých visí miliony životů

Projíždíte-li v době podzimních záplav nilským údolím kolem Asiatu, marně hledáte Nil. Právě proto, že jeho vody vidíte všude kolem sebe, od zlatavých dun pouště vzdálených několik kilometrů na západ až k sienovým stěnám pohoří Mokattamu na východě. Úzký pruh silnice, sotva vyčnívající z řady, přetíná zvlněnou hladinu vzdutého Nilu. Jen koruny palem, tryskající jako vějíře zeleně z kalných vod, vám naznačují, kde jsou břehy hlavního toku řeky.

Každého roku v době, kdy hladina Nilu dostoupí nejvyššího bodu, žije celá země ve znamení „slavnosti Nilu“. Modlitby díků, slavné bohoslužby, průvody a poté ohňostroje jsou výrazem radosti a vděku.

Voda zadržená během záplav v přehradách plyne pak miliony metrů kanálů, zavodňovacích struh a uzounkých koryt z hlíny do čtverců a obdélníků políček. Od rána do večera můžete u těchto zavodňovacích kanálů pozorovat vyhublé a otrhané děti ponořené po pás ve vodě a otáčející rukojeťmi Archimedových šroubů. Ani tyto děti nemají potuchy o zákeřné nemoci bilharzii, která jim z kalných vod vniká do útrob. 

Jiří Hanzelka, Miroslav Zikmund, 1952 

B. Asuán

Asuán leží na Nilu. Je to nejsušší místo světa. Že už jsem to tvrdil v minulém článku o oáze Dachla? To je pravda, ale já za to nemůžu. Udávají se obě místa –  Asuán i Dachla –, a obě se stejnou hodnotou srážek 0,5 mm ročně. Tak jednou za dvacet až třicet let se obloha hrozivě zatáhne, strhne se bouřka a světe div se prší! Ve starém Egyptě to pokládali za špatné znamení. Není divu – stávalo se to málokdy.

Asuán leží téměř přesně na 24. rovnoběžce, tedy pár kilometrů severně od obratníku Raka. Koncem června by do vás tedy slunce pražilo téměř přesně z nadhlavníku, pravděpodobně byste ale zemřeli – teploty tu v létě dosahují až 50°Cve stínu. My jsme sem dorazili 19. listopadu a bylo teplo tak akorát, asi jako u nás v létě.

Silniční vzdálenost Káhira–Asuán je asi 900 kilometrů, takže je to vlastně ze všech egyptských měst nejvzdálenější periferie vzhledem k metropoli. Z Asuánu je to tedy po silnici na hranici se Súdánem ještě asi 350 kilometrů, ale nic dalšího, co by sneslo název město, v této liduprázdné poušti není. A v době našeho pobytu se sem nedalo dostat po souši vůbec. V roce 2000, nedlouho po atentátu v Luxoru (17. 11. 1997), byla stále v Egyptě mimořádná bezpečnostní opatření a do 300 kilometrů vzdáleného Abú Simbelu se dalo pouze draho letět letadlem nebo jet ještě dráže luxusní výletní lodí po Asuánské přehradě. Asuán je tedy v podstatě konec Egypta a byl jím i ve starověku – země na jih od Asuánu se nazývala Núbie a dnes je rozdělena mezi Egypt a Súdán. Núbijci už také nejsou Arabové a jsou o poznání tmavší – vlastně jsou to mulati – míšenci bílé a černé rasy. 

Petr Daubner, 2008 

 

Text A

Text B

AUTOR, ROK

 

 

ZEMĚ

 

 

MÍSTO

 

 

ROČNÍ DOBA

 

 

CO POPISUJE

 

 

Z TOHO PLYNE

 

 

a) Pro místní obyvatele

 

 

b) Pro obyvatele ČR

 

 

CHARAKTER INFORMACE

 

 

STYL AUTORA

 

 

CO AUTOR SDĚLUJE

 

 

2. Vyhledej hlavní myšlenku z každého odstavce, zapiš ji (práce ve dvojici nebo individuálně). 

3. Porovnej, jak souvisí nadpis s textem. 

4. Charakterizuj reportáž:

  • komu je určena;
  • které má cíle;
  • které jsou jazykové prostředky;
  • jak souvisí název s obsahem. 

5. Vytvoř reportáž:

a) Cesta do známých míst novýma očima – cesta autobusem, do školy, do lesa, do pekárny, do kina, noční oblohou, pod hladinou.

b) Fantazijní cesta – do záhonu kosatců, do pytlíku s cibulí, mezi kostky cukru, do psí boudy. 

6. Zjisti, kdo je adresátem textu, pracuj metodou dvojitý deník:

Země faraónů čeká na vás, cestujte s nabídkou naší dovolené. Na pomezí Afriky a Arabského poloostrova leží jedna z nejpopulárnějších turistických destinací na dovolenou, Egypt. Rozsáhlá část území pokrytá pouští, ale také úrodná území zejména okolo Nilu, to je kontrast jménem Egypt. Také tisíciletá historie země faraónů je zde v kontrastu s moderní destinací třetího tisíciletí, což je patrné zejména při dovolené v mnoha turistických letoviscích Egypta.

V Egyptě turisté na dovolené obdivují pyramidy a jiné historické památky a zároveň odpočívají u modrých vod Rudého moře anebo objevují krásy jeho podmořského světa. Nejpopulárnější na dovolenou jsou právě letoviska na pobřeží Rudého moře. Egypt nabízí po celý rok pro dovolenou u moře ideální klima s mírnou zimou, kdy se teploty pohybují přes den okolo 30 stupňů, a horkým létem s teplotami okolo 40 stupňů. Nejnavštěvovanější letoviska na dovolenou v Egyptě jsou Hugrhada, Sharm El Sheikh, Dahab, Taba, Marsa Alam a další. Dovolenou do Egypta je možné pořídit za přijatelné ceny a spolu s příznivým podnebím je právě proto Egypt velmi populární destinací na dovolenou v zimním odbobí.

Travelon.cz, 2011 

a) Zamysli se, komu je text určen.

b) Zpracujte ve skupině text formou letáku, plakátu, poutavé reklamy. Prezentujte ve třídě.

  • jako nabídku cestovní kanceláře k návštěvě Egypta;
  • jako pozvánku na přednášku o Egyptě;
  • jako výzvu pro lékaře;
  • jako prezentaci země místních obyvatel;
  • jako varování před zákeřnou nemocí. 

7. Zpracuj odborný text metodou INSERT

Co pořebujeme vědět o těžkém parazitárním onemocnění člověka

Bilharzióza je nemoc parazitálního původu. Způsobují ji drobní červíci rodu Schistosoma, jinak též zvaní „krevní motolice“.  Je velice stará – popis příznaků nalezneme v egyptských papyrech a zvápenatělá vajíčka schistosom byla nalezena v mumiích z období 1250 až 1000 let před naším letopočtem.  Původce onemocnění objevil v Káhiře německý lékař Bilharz v roce 1851 a právě na jeho počest bývá nemoc označována také jako bilharzióza.

Motolice jsou velmi kosmopolitní živočichové. Vyskytují se v Japonsku, Číně a na Filipínách, ale také v Africe a na Blízkém východě, dále i v Saudské Arábii, Jemenu, Jižní Americe a také v Karibiku. Výskyt v Africe zahrnuje i běžné turistické destinace, jako jsou je Egypt a Tunisko.

Motolice mají v oblibě stojatou vodu. V mezičasech, když zrovna nenapadají lidského hostitele, totiž sídlí v tělech malých sladkovodních plžů. Pokud se koupete ve stojaté nechlorované vodě (v moři motolice nežijí), stačí jim pár minut na to, aby se zavrtaly do kůže.

Je třeba si uvědomit, že ke kontaktu s infikovanou vodou nedochází jen při koupání, ale také při rybolovu, vodním lyžování, praní prádla nebo třeba při brodění se bahnem a vlhkou trávou. Rovněž je rizikové pít vodu neznámého původu – pijte raději jen balenou. Pozor je třeba dát také na led, málokdy bývá vyroben z balené vody. Některé prameny navíc doporučují jíst jenom zdravě vyhlížející ovoce, které nemá poškozenou slupku. Ani sladkovodní ryby nejsou bezpečné. Přenos z člověka na člověka je vyloučen – ale je třeba se vyvarovat kontaktu s lidskými exkrementy.

Průběh choroby je zpočátku nenápadný. Pokud si neuvědomujete, že jste se koupali v rizikové vodě, z počátku vám nemusí být nic divné. Zpočátku se objeví svědění kůže a zvýšené teploty, později nevolnost, bolení břicha a průjem. Nápadný může být rychlý úbytek na váze. Motolice zatím skrz lymfatický systém dosáhnou krevního řečiště a tudy do jater. Zde se asi šest týdnů vyvíjejí, až jsou z nich pohlavně dospělé motolice. Ty jsou 1–2 cm dlouhé. Po páření putují do žil okolo střeva a žil v malé pánvi (močový měchýř). Tady samička naklade vajíčka, která jsou potom vylučována stolicí a močí. Tím se uzavře rozmnožovací cyklus parazita. Pokud se nemoc v prvním stadiu neprojeví nebo neléčí, přechází do chronického stadia. Červíci putují po těle a množí se hlavně v plicích, játrech, močovém měchýři a střevě. Doprovází ji krvavé průjmy, bolest při močení, u žen navíc hrozí ucpání vejcovodů. Navíc mají takto poškozené tkáně větší náchylnost ke vzniku rakoviny.

Léčba je zdlouhavá, protože je třeba odstranit z těla opravdu všechny parazity. Léčí se protiparazitálními léky. Onemocnění lze vyléčit úplně a bez následků. V závislosti na poškození vnitřních orgánů hrozí cirhóza jater, rakoviny močového měchýře, nejrůznější onemocnění střev, u žen navíc potíže s vejcovody zvyšující riziko mimoděložního těhotenství.

A. Plasová, 2006 

a) Zaznamenej obsah do osnovy v bodech.

b) Podtrhni odborné názvy, cizí slova hledej ve slovníku cizích slov (kamkoliv: na papír, do sešitu, na pracovní list, na tabuli, do paměti, nikam.)

b) Zkrať text na polovinu.

c) Přednes jako odborné pojednání (výklad).

d) Vytvořte ve skupině varování před bilharziózou. 

8.  Zaznamenej vlastní názor na přímce postojů:

Mohl/a bys žít s člověkem, který má toto onemocnění? Uveď argumenty.

ANO____________________________NEVÍM_________________________NE 

TABULKA INSERT pro 4. cvičení

VÍM   V

NOVÁ INFO       +

OPRAVA INFO     –

HLEDÁT DÁL   ?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9. Vytvoř stručný referát o nebezpečí parazitálního onemocnění pro mladší spolužáky.  

______________

Zdroje: 

HANZELKA, Jiří ; ZIKMUND, Miroslav. Afrika snů a skutečnosti. Praha : Orbis, 1952. 261 s. 

DAUBNER, Petr. Dálky.cz [online]. 2008-04-23 [cit. 2011-11-02]. Asuán. Dostupné z WWW: <http://dalky.cz/cteni/c-asuan.html>. 

Travelon.cz [online]. 2011 [cit. 2011-11-02]. Egypt na Travelon.cz. Dostupné z WWW: <http://egypt.travelon.cz/>. 

PLASOVÁ, Anna. Žena-IN.cz [online]. 2006-07-25 [cit. 2011-11-02]. Když červíci nelezou jen do třešní. Dostupné z WWW: <http://zena-in.cz/clanek/kdyz-cervici-nelezou-jen-do-tresni/kategorie/zdravi/rubrika/zdravi?autor=11117>. 

NEUŽILOVÁ, Vladimíra; PAVLOVSKÁ, Marie. Metodický portál : Wiki[online]. 2011-11-02 [cit. 2011-11-08]. Aktivizující výukové metody. Dostupné z WWW: <http://wiki.rvp.cz/Knihovna/1.Pedagogick%C3%BD_lexikon/A/Aktivizuj%C3%ADc%C3%AD_v%C3%B
Dukov%C3%A9_metody
>.

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 16. 12. 2011
Zobrazeno: 5833krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 4

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
NEUŽILOVÁ, Vladimíra. Aktivizující metody ve výuce: Cestujeme. Metodický portál: Články [online]. 16. 12. 2011, [cit. 2019-02-19]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/ZP/14777/AKTIVIZUJICI-METODY-VE-VYUCE-CESTUJEME.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.