Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Edu.Glogster ve výuce
Odborný článek

Edu.Glogster ve výuce

25. 5. 2011 Základní vzdělávání
Autor
RNDr. Jitka Rambousková

Anotace

Příspěvek ukazuje využití Edu.Glogstreru při výuce a využití informačních technologií v různých předmětech.

Do celé řady web 2.0 nástrojů, které je možno využít pro žákovské práce, patří i Edu.Glogster se svými „glogy“. Je zajímavé, že přes velký úspěch po celém světě a kompletně anglické prostředí, je to český produkt (http://youtu.be/jL-gBdMKp8I).

Co je to vlastně „glog“?

Jednoduše multimediální plakát. Výstup má tvar plakátu a můžete ho vyplňovat textem, obrázky, videi a nejrůznější grafikou. Pokud jste příznivci střízlivého a přehledného provedení žákovských prací, pak toto prostředí nebude vaše oblíbené. Ale bude se líbit většině vašich žáků. Můžete se podívat do „glogopedie“ na vybrané práce z milionů, které dnes existují, nebo na spolupráci dětí z různých koutů světa na stránce http://greetingsfromtheworld.wikispaces.com/.

Kde ho získám pro své žáky?

Pokud navštívíte adresu http://edu.glogster.com a zvolíte Sign In, můžete zaregistrovat svůj účet. Na začátek patrně zvolíte Basic Teacher, kde získáte 50 účtů pro své žáky. Placené účty dovolují více možností, jak pro organizaci žáků, tak pro možnosti tvorbu glogů, ale i Basic Teacher  je dostačující.

Po přihlášení do svého učitelského účtu vytvoříte účty svým žákům. Můžete je vytvářet individuálně nebo využít tabulku v Excelu, kterou si stáhnete přímo na webu a vyplníte údaji. Výhodou je, že administrujete účty žáků a odpadá problém se zapomenutými jmény a hesly, protože je kdykoliv nastavíte ze svého účtu.

Přehled žáků
1. Přehled žáků

Mimo edu.glogsteru.com existuje i www.glogster.com, který je k volnému použití a všechny glogy jsou veřejné. To je rozdíl proti verzi Edu, kde učitel moderuje práce svých žáků a ke zveřejnění je schvaluje a tím garantuje jejich úroveň.

Přehled glogů

2. Přehled glogů

Co vlastně žáci tvoří?

Tvoří multimediální poster, který může obsahovat text, grafiku, obrázky, videa a zvuky (v placených programech pak i vlastní kresby a lze přiložit libovolný soubor). Vše je doplněné grafickými symboly. K libovolnému objektu lze přidat hypertextový odkaz. Objekty se vkládají přes menu na pravé straně. Každý objekt je možno jednoduše editovat z jednoduchého menu přímo u objektu. Všechna menu jsou dostupná pouze v režimu Edit, při prezentaci se neobjevují.

Editační prostředí
3. Editační prostředí

Jak lze glogy využít?

Určitě jsou jednou z možností tvorby samostatné práce, jako forma prezentace. Možná, že nás by ani nenapadlo vytvořit prezentaci v této podobě, ale naši žáci s ní nemají žádnou potíž a je jim snadno pochopitelná. A navíc je většinou baví.

V hodinách můžete glog promítnout přímo z prohlížeče a využít všechny multimediální prvky. Pokud nemáte připojení nebo chcete glog archivovat, lze ho snadno uložit ve formátu pdf, ovšem bez řady možností.

Jak jsem je využila v dějepise?

Jednu vyučovací hodinu jsem využila na první přihlášení do prostředí a seznámení s tvorbou glogů.

Po zadání témat si žáci začali pracovat na svém glogu a pokračovali v práci na svém účtu i doma. Po skončení práce přes formulář na Google Dokumentech odevzdali adresu hotového glogu a případně e-mailovou adresu pro zaslání připomínek. Glogy jsem okomentovala a zapsala připomínky do komentářů.

Vytvořila jsem také rozcestník a umístila ho na web třídy, kde byla i všechna zadání a odkaz na formulář.

Rozcestník
4. Rozcestník samostatné práce

Pak následovala fáze oprav, kdy dostali všichni možnost dokončit a opravit nedostatky. Současně s tím komentovali všichni žáci práce svých spolužáků. Měli pochválit a slušně upozornit na nedostatky, zkontrolovat správnost a udělit hvězdičky. Při kriteriích jsem se inspirovala na vranovice.bloguje.cz.

Protože práci jsem zadala s časovým předstihem, tak jsem práce využívala při výkladu a průběžně hodnotila. Všem jsem ohodnotila i komentáře. (wiki)

Klady a zápory

Většinu žáků práce zaujala a hledají pro ni využití i v jiných předmětech a tvoří si i svoje vlastní glogy. Jako u každé prezentace je někdy těžké hodnotit vzhled, protože estetické cítění máme různé. Proto jsem se omezila na základní věci, jako je čitelnost a viditelnost prvků.  Zajímavá byla zkušenost s komentáři. Zatím se s podobným požadavkem nesetkali a přistoupili ke komentářům velmi pěkně.

Záporem je nemožnost archivace, protože export do pdf vás ošidí o multimedia a jiným způsobem glog neuložíte. A pokud žák glog sám smaže, nemáte nic.

Nevýhodou a současně i výhodou je nemožnost zasáhnout do žákovských prací. Jako učitel na práci nic nezměníte, takže vždy je v podobě v jaké ji žák odevzdá.

Závěr

Nebojte se gloggování vyzkoušet v libovolném předmětu. Určitě se bude líbit.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
RNDr. Jitka Rambousková

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
25. 5. 2011
Doufám a věřím, že učitel při blogování, glogování s žáky důsledně vede žáky k uvádění zdrojů na obrázky a jiné informace použité v příspěvcích. Navíc, nebál bych se razit ve výuce přímo cestu podpory Creative Commons licencí, ať se žáci od útlého věku učí nakládat se svým dílem dle platných norem. Jinak VELICE oceňuji Web 2.0 rozměr metodiky práce na "referátech", děti si navzájem práce komentují a tím mají ihned zpětnou vazbu nejen od učitele, ale i od spolužáků. Co na GLOGY říkají rodiče? :-)

Hodnocení od uživatelů

Pavlína Hublová
25. 5. 2011, 16:30
Jitko, moc děkuji za podrobný článek. Glogsterem jsem už měla párkrát možnost se setkat, ale takhle do hloubky jsem nepronikla. Díky a doufám, že inspiruješ další učitele. 
Mgr. Hana Pilařová
25. 5. 2011, 17:19
Mám s Glogsterem podobnou zkušenost. Děti práci zvládají s přehledem, baví je a výsledky stojí za to. Momentálně naši chodbu zdobí plakáty, které jsme vytvořili pro kolegyni studující EVVO - představujeme na nich náš městys a školu. A glogy se moc povedly. Současně je máme vyvěšené na školním webu, takže naši čtenáři mohou využít i interaktivitu plakátů.
RNDr. Jitka Rambousková
25. 5. 2011, 19:07
Už jsem se podívala :) Povedené. U nás na webu jsou nově reklamy, které dělali deváťáci s kolegyní v češtině. Předtím s ní dělali přehledy mluvnice. Vznikly jídelní lístky do angličtiny s dalším kolegou. Prostě nápadům se meze nekladou. Snad ještě, kdyby se čeští zakladalé více propagovali.
Rodiče? Snad to někteří i viděli. Doufám.
Ondřej Neumajer
25. 5. 2011, 19:59
"Nevýhodou a současně i výhodou je nemožnost zasáhnout do žákovských prací."
Není  náhodou ana zmiňovaná nevýhoda pouze vlastností neplacené verze?
RNDr. Jitka Rambousková
25. 5. 2011, 20:26
Je, ale celou dobu píšou pouze o Basic Teacher.
Pavlína Hublová
28. 5. 2011, 11:42
I v zahraničí vznikají podobné články, ale nemají tolik příkladů: http://goo.gl/R1iCu
RNDr. Jitka Rambousková
9. 10. 2011, 17:09
Bohužel se změnila politika edu.glogsteru a i ten nejobyčejnější učitelský účet je již placený. Bohužel.
Barbora Obytová
13. 10. 2011, 15:52
Dobrý den.
V první řadě bychom chtěli poděkovat všem, kdo používají Glogster EDU.
Zároveň bych chtěla upozornit, že nejobyčejnější účet je stále ZDARMA a myslím si, že v dostatečné míře je možné si vyzkoušet, zda by jednotlivý učitel tuto pomůcku využil ve své třídě.
Jasné ceny jsou zde!
V případě jakýchkoliv dotazů se neváhejte ptát....
Team Glogster EDU!

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence pracovní
  • používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky, adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Mediální výchova
  • tvorba mediálního sdělení

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální

Organizace prostorová:

Specializovaná učebna

Nutné pomůcky:

PC s připojením k internetu