Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Království dětských knih I
Odborný článek

Království dětských knih I

9. 7. 2007 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Šárka Bartošová

Anotace

Soubor jednotlivých pracovní listů je určen pro žáky 2. - 5. tříd, kteří již plynule čtou.

Knihy, nenápadné součásti lidského světa, obohacují náš vnitřní život a pomáhají nám ve světě lidí a věcí. Nám - dospělým, kteří jsme k nim v mládí nalezli cestu, je líto, že v době rozmachu elektronických médií si ke knize najde cestu málokdo. A my všichni dospělí bychom měli být příkladem dnešním dětem v tom, jak si k takové krásné věci cestu najít a děti to učit. Vždyť kniha je také médiem, prostředníkem, který informace zprostředkovává. Nabízí však stále něco víc než technické obrazy světa, není nahraditelná filmem, televizí, záznamem na disketách a kompaktních discích.

Jak přivést ke knize dnešní žáky? Jak pomoci žákům orientovat se ve velkém množství nabídek? Jak jim pomoci vyhledávat si informace a ty dále zpracovávat a efektivně využívat? Jak knihy žákům zpřístupnit a jak jim ukázat jejich jedinečnost? Takovéto otázky si každým dnem pokládáme. Nejdůležitější je naučit žáky knihu vnímat, sžívat se s ní a její příběh pomyslně prožít. Proto je dobré ve třídách postupně zavádět pravidelné čtenářské dílny, při kterých si žáci potichu čtou přinesené knihy nebo pracují ve skupinkách se zadaným textem. Následující práce s knihami a s vybranými texty jsou jen ukázky a příklady námětů, jak je možno žákům knihu přiblížit. Protože kladný vztah ke knize a následné porozumění textu je velmi důležité pro další rozvíjení a celoživotní vzdělávání.

Následující texty a práce s nimi jsou určeny především pro mladší čtenáře. Je vhodnější tyto texty a vybrané úkoly nejprve zpracovávat společně a poté bystřejším čtenářům dávat některé úkoly zpracovávat samostatně. V souboru pracovních listů Království dětských knih naleznete úryvky jak ze známých knih, tak i z knih, které jsou méně obvyklé.

Seznam vybraných knih:
Pracovní list 1 - HRUBÍN, F.: Dětem. Praha: Albatros, 1997.
Pracovní list 2 - HRUBÍN, F.: Říkejte si se mnou. Praha: Albatros, 1996.
Pracovní list 3 - BORSKÁ, I.: Mirka s Jirkou sami doma. Praha: Albatros, 1978.
Pracovní list 4 - BRUKNER, J.: Klíč od království. Praha: Albatros, 1996.
Pracovní list 5 - SVĚRÁK, Z.: Tatínku, ta se ti povedla. Praha: Albatros, 2005.
Pracovní list 6 - BŘEZINOVÁ, I.: Lentilka pro dědu Edu. Praha: Albatros, 2006.
Pracovní list 7 - DENKOVÁ, M.: Pohádková zahrada. Praha: Euromedia Group, 2003.
Pracovní list 8 - MALINSKÝ, Z.: Pohádky ze Sluneční ulice. Praha: Amulet, 2000.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
69.34 kB
PDF
Pracovní list 1
pdf
58.59 kB
PDF
Pracovní list 2
pdf
75.2 kB
PDF
Pracovní list 3
pdf
124.02 kB
PDF
Pracovní list 4
pdf
79.1 kB
PDF
Pracovní list 5
pdf
196.29 kB
PDF
Pracovní list 6
pdf
333.98 kB
PDF
Pracovní list 7
pdf
331.05 kB
PDF
Pracovní list 8

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Šárka Bartošová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co druzí lidé myslí, říkají a dělají
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Rozvoj schopností poznávání
  • Základní vzdělávání
  • Environmentální výchova
  • Lidské aktivity a problémy životního prostředí
  • Základní vzdělávání
  • Multikulturní výchova
  • Etnické a náboženské skupiny v ČR

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

Knížky pro děti dle výběru pedagoga, potřeby uvedené v jednotlivých listech.