Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Výchova demokratického občana > Občan, občanská společnost a stát

Zobrazit na úvodní stránce článků

Slavné dny pro ZŠ: Jan Palach

Praktický příspěvek
inspirace
Autor Monika Stehlíková
Aktivita je zaměřena na komplikovaný mravní rozměr Palachova činu a na jeho analogii s dalšími protesty proti okupaci Československa v roce 1968.

Cíl výuky

Žáci:

  • chápou komplikovanost Palachovy volby,
  • se seznámí s dalšími osobnostmi protestujícími proti okupaci Československa v roce 1968,
  • zaujmou vlastní vyargumentovaný postoj k Palachovu činu.

Délka:

2 vyučovací hodiny (cca 80 minut včetně projekce filmu)

1) Pustíme film nebo si přečteme text z knihy „Slavné dny 50+2 příběhy, které psaly historii“.

2) Rozdáme text a do skupin (ideálně 4 – 5 členů) zadáme úkol: Vymyslete dva argumenty, jimiž byste Palachův čin podpořili, a dva, které jej naopak zpochybňují.

3) Zástupci skupin píší argumenty do dvou sloupců pod sebe. Vybereme z každého sloupce tři nejčastější a vedeme o nich řízenou diskuzi. Nenutíme žáky, aby zaujali vyhraněný postoj, otázku po smyslu necháme otevřenou.

4) Domácí úkol (PL)

a) Vyhledejte doma základní informace o Janu Zajícovi, Ryszardu Siwiecovi a Natálii Gorbaněvské.

b) Napište úvahu, v níž vysvětlíte, co měli všichni společného s Janem Palachem a co si o jejich činech myslíte.

5) V některé z následujících hodin učitel se souhlasem žáků některé práce nechá přečíst nebo je vyvěsí na nástěnku či třídní FB.


Kapitolu Jan Palach z cyklu Slavné dny pro střední vzdělávání najdete na www.slavne-dny.cz/episode/547775/den-kdy-se-upalil-jan-palach-16-leden včetně příloh.

Přílohy:
NáhledTypVelikostNázev
pdf344 kBMetodika pro učitele k tisku
pdf336 kBPracovní list
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám