Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku

Ikona prakticky

Desetinná čísla kolem nás

Ikona inspiraceIkona blok
Autor: Jana Linhartová
Anotace: Příspěvek popisuje aktivitu, při které si žáci uvědomí význam desetinných čísel a procvičí si početní operace s nimi.
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence:
  1. Základní vzdělávání » Kompetence sociální a personální » účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce
  2. Základní vzdělávání » Kompetence k řešení problémů » samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy
  3. Základní vzdělávání » Kompetence k učení » operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy
Očekávaný výstup:
  1. základní vzdělávání » Matematika a její aplikace » 1. stupeň » Matematika a její aplikace » Číslo a početní operace » 1. období » řeší a tvoří úlohy, ve kterých aplikuje a modeluje osvojené početní operace
Mezioborové přesahy a vazby:
  1. Základní vzdělávání -> Výchova k občanství
  2. Základní vzdělávání -> Informační a komunikační technologie 1. stupeň
  3. Základní vzdělávání -> Český jazyk a literatura 1. stupeň
Průřezová témata:
  1. Základní vzdělávání » Osobnostní a sociální výchova » Kooperace a kompetice
Organizace řízení učební činnosti: Frontální, Skupinová, Individuální
Organizace prostorová: Školní třída
Nutné pomůcky: Balicí papír, fixy, papíry, psací potřeby, různé informační zdroje (literatura, internet, rodiče), nůžky, lepidlo, pastelky, karty s úlohami, karty ANO x NE pro každého žáka, šest lístečků různých barev, meotar, fólie s úlohami, nakopírované úlohy pro každého žáka
Klíčová slova: Matematika a její aplikace, početní operace, desetinné číslo, metodicka podpora g

Příspěvek vznikl v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis.


Metodika pochází z publikace Školy v pohybu, která je výstupem mezinárodního projektu INCLUSIVE. Kniha obsahuje práce českých, dánských, španělských a britských učitelů, kteří ve svých školách uplatňují inkluzívní výchovu (začleňují žáky s různými odlišnostmi do jediného kolektivu třídy). Jejich školy přitom nepracují s předem vybranými „zdravými, hodnými a snaživými žáky", ale se všemi dětmi okolní různorodé společnosti. Vycházejí z toho, že každé dítě má svoji osobnost, zájmy, schopnosti, a tedy i vlastní vzdělávací potřeby. Cílem je tyto potřeby hledat a individuálně rozvíjet, ne žáky dělit na prospěchově dobré, průměrné a problémové.

Úvod

1. vyučovací hodina - motivační část přirozeně prostupuje různými vyučovacími předměty: např. občanská výchova (diskuse nad využitím desetinných čísel v životě), výtvarná výchova a pracovní činnosti, český jazyk (tvorba obrazového a textového materiálu, aplikační úloha), matematika a informatika (práce s informacemi, jejich shromažďování a třídění)

2. vyučovací hodina - matematika (aritmetika) - početní operace s desetinnými čísly, jejich vlastnosti, porovnávání, zaokrouhlování...

Oběma lekcemi prolíná průřezové téma Osobnostní a sociální výchova (týmová práce, kvalitní komunikace, pravidla soužití...).

Cíl vyučujícího

  • motivace: podpora vnímání světa jako celku, jeho propojenost; cílem učitele je zjistit, jaká je úroveň vědomostí žáků o daném tématu a využití znalostí žáků
  • zpětná vazba: sebehodnocení pomocí „barometru"
  • zadání aplikační úlohy: dojde ke zvýšení zájmu žáků o danou problematiku, upevnění získaných znalostí později napomůže při řešení náročnějších úloh
  • práce s informacemi: vytvoření obrazového a textového materiálu ke zvolené oblasti
  • opakování úkonů s desetinnými čísly, které žáci znají, shrnutí poznatků z předešlé hodiny a navození zvídavé a tvůrčí atmosféry pro další práci
  • vysvětlení principu a organizace skládankového učení
  • práce v expertních skupinách: vzájemné učení vyvození pravidel, rozdělení úloh podle vlastní volby žáků
  • práce v domovských skupinách: předávání získaných vědomostí spolužákům, vzájemné učení
  • shrnutí poznatků a prezentace práce skupin
  • sebehodnocení jednotlivců

Činnost

  • Každý sám (na základě vlastní úvahy) napíše všechny oblasti, kde se může s desetinnými čísly setkat - včetně konkrétních příkladů. Žáci hovoří o svých nápadech, informacích, na kterých se shodují, případně spolu řeší nejednoznačné zápisy. Zaznamenávání jednotlivých oblastí na společný arch papíru. Kategorizace pojmů (žáci si pojmenovali oblasti: sport, doprava, obchod, domácnost, zájmy, zaměstnání).
  • Učitel položí otázku, zda stojí za to dozvědět se něco nového o desetinných číslech a zda se chceme do toho pustit.
  • Žáci se rozdělí do osmi expertních skupin. Samostatné řešení úloh.
  • Diskuse o správném řešení úloh a jejich výsledcích.
  • Vytvoření šesti domovských skupin (podle pokynů vyučujícího).
  • Domovské skupiny jsou barevně odlišeny. Vyučující objasní žákům, jak bude probíhat další činnost (expertní a domovské skupiny).
  • Jednotliví žáci postupně seznamují ostatní spolužáky v domovské skupině se získanými znalostmi. Přitom každý vyřeší úlohy ze všech expertních skupin.
  • Žáci společně řeší zadané úlohy tak, aby jim všichni porozuměli a byli schopni je vysvětlit ostatním.
  • Žáci si podle příkladů z meotaru vyberou dvojici úloh, kterou se budou zabývat jako experti, a rozdělí si tomu odpovídající čísla (musí být zastoupeny všechny čtyři typy příkladů).
  • Prezentace vlastních prací jednotlivých skupin žáků.
  • Dokončení výstupu v rámci domácí přípravy.
  • Učitel ukazuje karty s úlohami, na které lze jednoznačně odpovědět ANO či NE. (Např. Je u čísla 3,2845 na místě desetitisícin číslice pět? Lze 1,832 zaokrouhlit na 1,84?) Žáci na pokyn ukáží svoji odpověď a její volbu zdůvodní. Učitel ukáže kartu s číslem a žáci sami tvoří otázky pro ostatní.
  • Sedíme v kruhu a vhodnou volbou otázek, které směřují k celé skupině, si připomeneme, co jsme zjistili a s pomocí kterých metod (jak) jsme pracovali.
  • Žáci sami za sebe (ale najednou) příslušným pohybem ruky odpoví na otázku, jak porozuměli učivu, jak ho zvládli, a dále na otázku, jak hodnotí svoje zapojení, nasazení v dnešní hodině (ruka podél těla - 0%, zvednutá - 100%).
  • Práce s chybou (co bylo její příčinou a jak ji mohu odstranit).
  • Žáci si mohou formou dobrovolné domácí práce vyzkoušet, že probíranému tématu rozuměli. Využijí k tomu situaci, kterou si sami zvolí a která je jim blízká.
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 04. 03. 2008
Zobrazeno: 10149krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
LINHARTOVÁ, Jana. Desetinná čísla kolem nás. Metodický portál: Články [online]. 04. 03. 2008, [cit. 2019-10-17]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/ZKI/2082/DESETINNA-CISLA-KOLEM-NAS.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.