Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Montessori: Náměty pro matematiku
Odborný článek

Montessori: Náměty pro matematiku

21. 1. 2008 Základní vzdělávání
Autor
Aisis o.s.

Anotace

V příspěvku naleznete dva inspirativní náměty, jak zatraktivnit výuku matematiky na 1. stupni. Uváděné aktivity jsou zaměřené na procvičování číslic i jednoduchých početních operací a na měření délky. Zároveň je u žáků rozvíjena pozornost, trpělivost, pečlivost a schopnost spolupráce s ostatními spolužáky.

Náměty pro výuku, které vznikly ve třídě Montessori v Kladně vycházejí ze zájmu žáků všechno si vyzkoušet, osahat a změřit. V popisovaných aktivitách měří třeba délku velryby, slona či zajíce nebo nahrazují číslice kamínky. Inspiraci najdete v následujících metodikách:

Počítání do 10 až 20 - měření a porovnávání délky zvířat

Předmět

Matematika

Téma

Počítání do 10 až 20

Pojmy, znalosti

  • číselný symbol a množství
  • početní operace

Dovednosti

  • trpělivost
  • pozornost

Forma práce

  • společně v kruhu

Pomůcky dětí

Předem připravit

  • barevné podložky, na každé zřetelný číselný symbol, např. 1 - 10
  • stejné skleněné kamínky, knoflíky apod. - přesně tolik, aby se dalo dát na každý kruh potřebné množství kamínků (pro kruhy s čísly 1 - 10 tedy 55 kamínků)
  • příjemnou hudbu

Průběh činnosti

  • učitel rozdá dětem z přesného množství kamínků tak, aby měly přibližně stejně
  • uprostřed kruhu jsou na zemi podložky s číslicemi např. 1 - 10
  • děti chodí přikládat své kamínky k číselným symbolům tak, aby vždy bylo v kruhu jen jedno, mohou přidávat kamínky postupně nebo najednou, mohou dát všechny na jeden nebo na několik kruhů
  • když jsou všechny kamínky přiloženy, vyzveme děti, aby je v duchu přepočítaly, a pokud jejich počet nesouhlasí s číslicí, aby chybu opravily

Obměny:

  • místo číselných symbolů příklady na sčítání, odčítání, násobení, dělení

Doporučení

  • podložky můžeme připravit v různých obměnách - jako listy a přikládat na ně dřevěné berušky jako mošničky a přikládat mince nebo korálky apod.
  • důležité je naučit děti chodit do kruhu postupně, necpat se, nepředbíhat, ale zase nečekat na „postrkování" učitelem - vystihnout ten správný okamžik

 

Předmět

Matematika

Přírodověda

Téma

Měření a porovnávání délky zvířat

Pojmy, znalosti

  • metr, centimetr
  • délka
  • sestavit pořadí délky

Dovednosti

  • spolupráce
  • pečlivost

Forma práce

  • práce ve dvojicích
  • volný prostor (tělocvična, chodba)

 

 

Pomůcky dětí

  • pracovní list k doplňování údajů, sešit, pero, měřidlo (krejčovský metr, skládací, pásmo), provázek, karton
  • encyklopedie nebo učebnice, kde jsou vyobrazena zvolená zvířata

Předem připravit

  • obrázky vybraných druhů zvířat nalepených na destičce z plastu nebo tvrdém kartonu
  • k destičce připevníme provázek tak dlouhý, jak je ve skutečnosti zvíře veliké a provázek na destičku namotáme
  • je potřeba mít nejméně tolik zvířat, kolik bude dvojic
  • připravit pracovní list - tabulku k zapisování jmen zvířat a naměřených délek
  • kontrolní vyplněné tabulky měření a porovnání délek

Průběh činnosti

Dvojice:

  • dvojice dostane destičku se zvířetem
  • najde si v učebnici přesný název, zapíše do tabulky
  • společně rozmotá celou délku provázku, změří a zapíše
  • postupně změřit délku všech zvířat
  • společné prezentace naměřených délek, oprava chyb

Každý:

  • do svého sešitu seřadit a zapsat zvířata od největšího k nejmenšímu
  • kontrola

Doporučení

  • podle věku a schopností dětí připravit měření na celé metry, nebo na metry a centimetry, nebo (také pro malý prostor) jen na centimetry nebo cm a mm
  • vhodné je pokračovat v tématu také v přírodovědě a ve výtvarné výchově
  • ověřeno na tématu „kytovci" (vzdálenosti 2 - 26 metrů)
  • provázek je třeba zvolit takový, který se nenatahuje, nezamotává a netřepí

Příspěvek vzniknul v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Aisis o.s.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Kooperace a kompetice
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Rozvoj schopností poznávání

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Specializovaná učebna, Školní třída

Nutné pomůcky:

skleněné kamínky nebo knoflíky, pracovní listy, sešity, psací potřeby, karton, provázek, krejčovský nebo skládací metr, encyklopedie nebo učebnice s vyobrazením zvířat