Text básně (včetně audio záznamu) najdete ke stažení na webu nakl. KHER v sekci E-knihy.
Cílová skupina
9. ročník
Využití
1] Žáci přečtou báseň po odstavcích. Po každém z nich vysvětlují, jak jednotlivým slokám rozumějí.
2] Žáci odpovědí na otázky:
3] Žáci si vyberou jeden ze svých strachů a rozepíší se o něm metodou volného psaní.
4] Žáci vystřihnou z papíru masku, která bude vyjadřovat strach. Vymyslí své masce jméno. Masku mohou pomalovat, přilepit k ní špejli a promluvit v roli.
5] Jaké oči má strach? Žáci vysvětlí přísloví STRACH MÁ VELKÉ OČI. Mohou také nakreslit nebo vymyslet krátký příběh a zahrát ve skupině jako divadlo.
6] Žáci řeší následující úkoly:
Poznámka k aktivitě 6
Pro více informací a inspirace k tématu handicapů například www.chodicilide.cz.
7] Jaké postavy vystupují v básni? STRACH, MLADÁ ŽENA, DĚŤÁTKO, STARÝ MUŽ, NĚKDO S KOŘALKOU
Žáci vytvoří skupiny, rozdělí si role podle postav a probíhá vzájemný rozhovor: o čem mluví, co si sdělují, co řeší. (Např. co říká starý muž děťátku, problém stáří, opilosti, jak uživit dítě, vychovat ho.)
8] Žáci zaznamenají do myšlenkové mapy, jaké strachy či obavy mohou podle nich mít lidé:
stařec
matka
s dítětem
opilec
9] Žáci napíší strašidelný příběh na základě jednoho z veršů básně:
Žáci fotoaparáty ve svých mobilních telefonech (nebo fotoaparátu školním) nafotí strašidelný fotopříběh na základě jednoho z výše uvedených veršů básně. Fotografie potom stáhnou do počítače, mohou je dále rozpracovat například v grafickém programu, doplnit texty apod. Hotové příběhy mohou posloužit jako originální příspěvek do školního časopisu, kalendáře nebo je možné uspořádat z fotopříběhů výstavu pro zbytek školy v jejích prostorách.
10] Učitel pustí žákům načtenou romskou verzi básně. Ta je k dispozici v audiosekci příručky na webových stránkách
www.kher.cz formou odkazu na Youtube.
Poznámka k aktivitám 10 a 11
Cílem aktivit je zejména podpořit sebevědomí romských žáků a podpořit jejich pozitivní postoje k romštině jako jazyku, který je rovnocenný jazykům dalším. Je ale důležité k tomuto tématu přistupovat obzvlášť citlivě. Celá řada romských dětí dnes již z různých důvodů v romštině kompetentní není, mohou se současně před svými spolužáky stydět. Je proto důležité žáky v případě, že s romštinou chtít pracovat nebudou, nenutit. Aktivity s romským textem ale mohou být také naopak možností, jak podpořit pozitivní vztah romských dětí k romskému jazyku, a tím pádem i k vlastní identitě a přijetí svého romství v pozitivním světle. A to právě tím, že učitel prací s romštinou postaví tento jazyk na roveň jazykům ostatním a ukáže, že má romština (a romské téma obecně) ve škole své legitimní místo.
Problém s prací s romštinou může nastat, pokud se ve třídě vyskytují děti z různých subetnických skupin Romů (například olašští, maďarští nebo další Romové). Mezi jednotlivými skupinami často panuje nevraživost, může se tedy objevit také nechuť dětí z některých skupin pracovat s textem v jazyce jiné skupiny. Více informací o problematice užívání romštiny ve výuce a situaci romštiny v ČR najdete v úvodu k této publikace.
Učitel citlivě vede s žáky diskusi:
11] Učitel žákům přečte citát Emila Ciny k jeho psaní v romštině s otázkou, k čemu čtenáře vyzývá?
„Svými básněmi se snažím povzbudit Romy, aby romštinu nezapomínali. Je to náš jazyk. To, co nás drží spolu, proto se ji snažím uchovat.“
Učitel následně vede diskusi (pokud to atmosféra a naladění žáků ve třídě dovoluje) na následující témata:
Na závěr učitel žákům pustí ještě jednou z příslušné audiosekce příručky na webových stránkách www.kher.cz romskou a vzápětí českou verzi básně Strach pro doznění probíraných témat.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu ROZUMMĚNÍ.
Ostatní články seriálu: