Anotace: | Článek pojednává o problematice finanční gramotnosti, o hospodaření rodiny. Cílovou skupinou výuky jsou žáci s lehkým a středně těžkým mentálním postižením. Tito žáci patří k nejohroženějším skupinám, co se týče finančního hospodaření a zneužívání. Získávají poznatky a návyky velmi obtížně a pro jejich upevnění je nutné volit speciální pedagogické metody. Jedná se o mladé lidi na prahu dospělosti (16–25 let), kteří jsou sice svéprávní, ale ne vždy dokáží správně vyhodnotit situace, do kterých se dostanou. Jsou snadno zneužitelní a manipulovatelní. |
---|---|
Podpora výuky jazyka: | |
Klíčové kompetence: |
|
Očekávaný výstup: | Příspěvek nemá přiřazen žádný očekávaný výstup. |
Mezioborové přesahy a vazby: | Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy. |
Průřezová témata: | |
Nutné pomůcky: | pracovní listy, kartičky ANO – NE, kompenzační pomůcky – počítač s hlasovým výstupem, speciální psací potřeby, dataprojektor, interaktivní tabule |
Klíčová slova: | sluchové postižení, speciální vzdělávání, zrakové postižení, hospodaření rodiny, příjem, výdaj |
Úvod:
Kontext příkladu dobré praxe
Cíl výuky:
Cílem příspěvku je přiblížit odborné i laické veřejnosti příklad vzdělávání středoškolských žáků s mentálním postižením v oblasti finanční gramotnosti. Cílem představené výuky je pak to, aby se žáci zorientovali v rozpočtu domácnosti a aby dokázali identifikovat příjmy a výdaje rodiny. Jedná se tedy o realizaci tematického celku Hospodaření domácnosti ze Standardu finanční gramotnosti. Podle rámcového vzdělávacího programu pro obory středního vzdělávání kategorie E se výuka vztahuje k Občanskému vzdělávacímu základu k tomuto výsledku vzdělávání: rozliší pravidelné a nepravidelné příjmy a výdaje.
Výukové metody:
Celý blok byl rozdělen na dílčí části. Každá část směřovala k určitému cíli, např. odpovědi na otázku, vyřešení úkolu, dle úrovní a postižení jednotlivých žáků.
Rodinný rozpočet (min 2 hodiny)
Učitel si s žáky vypráví o fungování rodiny, aplikací na zkušenosti z vlastní rodiny, o významu peněz, pomocí návodných otázek směřujeme k odpovědím na tyto otázky:
- Co jsou to peníze?
- Kdo sestavuje rodinný rozpočet?
- Jaký je rozdíl mezi příjmem a výdajem domácnosti?
Příjmy rodiny (min 2 hodiny)
Učitel používá výklad, návodné otázky. Dále společně s žáky přiřazuje kartičky (pomůcka při výuce) a odhaduje výši příjmů. Uplatňovány jsou také zkušenosti z rodiny. Poté se pokračuje hrou ANO – NE, kterou lze přizpůsobit pro různé úrovně a postižení jednotlivých žáků.
Pedagog s žáky směřuje k odpovědím na tyto otázky:
- Patří do příjmů plat?
- Patří do příjmů důchod?
- Patří do příjmů sociální dávky?
- Patří do příjmů půjčky?
- Patří do příjmů platba za nákup?
- Dokážeš vyjmenovat oblasti příjmů své rodiny?
V navazující aktivitě pak žáci hledají na kartičkách všechny příjmy.
Výdaje rodiny (min 2 hodiny)
Učitel používá výklad, návodné otázky, přiřazování kartiček. Společně s žáky odhaduje výši výdajů. Uplatňovány jsou také zkušenosti z rodiny. Poté se pokračuje hrou ANO – NE, kterou lze přizpůsobit pro různé úrovně a postižení jednotlivých žáků.
Pedagog s žáky směřuje k odpovědím na tyto otázky:
- Patří do výdajů nájemné?
- Patří do výdajů platba za elektřinu?
- Patří do výdajů nákup v obchodě?
- Patří do výdajů spoření?
- Patří do výdajů plat, mzda, výdělek?
- Dokážeš vyjmenovat oblasti výdajů své rodiny?
V navazující aktivitě pak žáci hledají na kartičkách všechny výdaje.
Upevnění poznatků (průběžně)
Tato oblast je zařazena na konec výukového bloku nebo při probírání jiných témat, které obsahově souvisí s probíraným tématem (např. mzdy, pracovní smlouva apod.). Tato část slouží také ke kontrole toho, zda si žák poznatky osvojil. Toto zjišťujeme pomocí všech použitých aktivit.
Reflexe:
Aktivity ověřila ve výuce Mgr. Ivana Arnoštová ze SŠ a MŠ Aloyse Klara v Praze. Lekce byla odučena v 2. ročníku oboru vzdělání Keramická výroba v rámci předmětu Občanská výchova. Výuka byla realizována s žáky s tímto konkrétním postižením:
Žákyně 1
- těžké mentální postižení
- těžké tělesné postižení
- dětská mozková obrna – spastická, kvadruparéza, zraková vada, je na vozíku, zvládá drobné přesuny po rovném terénu – v interiéru, jinak potřebuje pomoc
Žákyně 2
- těžké tělesné postižení
- lehké mentální postižení
- těžké zrakové postižení
- tělesné postižení středně těžké
- zrakové funkce v pásmu těžké slabozrakosti, nutné zvětšování písma, potřebuje dopomoc při přesunech
Žákyně 4
- těžké zrakové postižení
- lehké mentální postižení
- dětská mozková obrna – frustní hemiparetická forma pravostranná, epilepsie, těžká porucha zraku – kortikální postižení zraku
Žákyně 5
- lehké mentální postižení
- vady řeči středně těžké
Žák 6
- lehké mentální postižení
- epilepsie s možnými záchvaty při změně režimu, silně narušená jemná vizuomotorická koordinace – projevuje se v písmu, při zvýšené snaze se objevuje intenční třes, počítá v úrovni desítek, vyžaduje trvale kontrolu a vedení i při základních sebeobslužných činnostech, je schopen samostatného pohybu po naučených trasách, nebezpečí sociálního zneužití
Žákyně 7
- střední mentální postižení
- Downův syndrom, špatná chůze, vada řeči, omezení způsobilosti k právním úkonům
Vzhledem k postižení žáků bylo nutné pracovat i s asistenty pedagoga, kteří pomáhali žákům při vysvětlování probíraného učiva. Zejména pomáhali žákyni 1 a 2. Žák 3 používal upravený počítač – zvětšené písmo a hlasový výstup. Ostatní žáci pracovali s pomocí učitele, či samostatně.
Složení výukových skupin je různé a je potřeba vždy vycházet z diagnóz žáků a podle toho volit metody výuky, kompenzační pomůcky a časovou dotaci jednotlivých částí výuky.
Při výuce v této skupině žáků panovala přátelská atmosféra, žáci byli aktivní, zajímali se o probíranou látku a snažili se pochopit probírané učivo.
Tento způsob výuky nelze aplikovat plošně na jakoukoliv skupinu žáků. Důležitá je znalost anamnézy každého žáka, znalost metod výuky a erudice učitele.
K článku přikládáme příklad pracovního listu, který je možné použít, ale ne pro všechny žáky, vždy závisí na daném postižení žáka.
Silnou stránkou tohoto výukového bloku byla erudice učitele, probírané téma a také aktivita žáků. Slabou stránkou byl různý stupeň postižení žáků v jedné třídě a nároky předepsané RVP – výsledek vzdělávání ve Standardu finanční gramotnosti v RVP je většinou nadhodnocen schopnostem žáků. Rizikem tohoto bloku bylo to, že při malé časové dotaci výuky nedojde k dostatečnému upevnění poznatků a i při veškeré snaze žáků i učitele je riziko finančního zneužití žáka stále vysoké.
Přílohy: |
| ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Anotované odkazy: | Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy. | ||||||||||||
Přiřazené DUM: | Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM. | ||||||||||||
Přiřazené aktivity: | Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity. |
Zobrazeno: 5279krát



1 uživatel

zatím nikdo

zatím nikdo

zatím nikdo

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.