Domů > Odborné články > Gymnaziální vzdělávání > Názvosloví anorganických sloučenin
Odborný článek

Názvosloví anorganických sloučenin

30. 3. 2007 Gymnaziální vzdělávání
Autor
Lucie Štefanová

Anotace

Pracovní list je zaměřen na jednoduché anorganické názvosloví kyslíkatých i bezkyslíkatých kyselin, zásad a solí. Je vhodnou pomůckou učitele i žáka při procvičování jednoduchého názvosloví.

Pracovní list je zaměřen na jednoduché anorganické názvosloví kyslíkatých i bezkyslíkatých kyselin, zásad a solí. Je vhodnou pomůckou učitele i žáka při procvičování jednoduchého názvosloví.

Trocha teorie

V anorganické chemii jsou základem názvosloví názvy prvků a zakončení, odpovídající oxidačním číslům atomů prvků ve sloučenině.

Většina anorganických sloučenin má dvouslovný název. Skládá se z podstatného a přídavného jména. Podstatné jméno udává druh sloučeniny a odvozuje se z části s větší elektronegativitou (např. oxid, kyselina, uhličitan). Přídavné jméno označuje část sloučeniny s menší elektronegativitou. V názvu se dodržuje pořadí podstatné jméno - přídavné jméno, ve vzorci je pořadí značek opačné.

chlorid sodný NaCl
uhličitan vápenatý CaCO3
Kdy použít pracovní list?

Jakmile žáci získají základní informace o pravidlech tvorby názvů a vzorců jednotlivých anorganických sloučenin, je důležité tyto informace procvičit. Nejvhodnější metodou jsou pracovní listy. Každý žák by měl mít svůj pracovní list, aby si mohl individuálně vpisovat i určité poznámky, které by mu mohly sloužit k lepšímu pochopení probíraného tématu.

K procvičení jednoduchého anorganického názvosloví je připraven pracovní list. Důležité je, aby žáci získali zpětnou vazbu, proto je připraveno i autorské řešení daného pracovního listu.

Cílová skupina studentů

Pracovní list je určen nejen pro žáky nižšího gymnázia, ale i pro žáky ZŠ, kteří začínají s anorganickým názvoslovím. Podle současných osnov proto doporučujeme jeho použití např. v těchto ročnících:

  • 1. ročník čtyřletého gymnázia
  • 3. ročník osmiletého gymnázia
  • 8. ročník ZŠ
Využité metody
  • metoda řešení problémů
  • metoda reprodukce poznatků a způsobů činnosti
  • aktualizace vědomostí a pochopení získaných znalostí
Organizace činnosti

Pracovní list lze zadat žákům jako:

  • samostatnou, individuální práci,
  • skupinovou práci.

Učitel může poskytovat upřesňující informace a zodpovídat dotazy žáků.

Vyhodnocení

Vzhledem k tomu, že žáci mohou řešit pracovní list samostatně nebo ve skupině, je sebehodnocení žáka individuální či skupinové.

Učitel může hodnotit pracovní list jednotlivci vhodně zvolenou formou - slovní ohodnocení, klasifikací na základě počtu správně vyřešených úloh.

Závěr

Pracovní list slouží žákovi jako pomůcka k procvičení tématu Anorganické názvosloví.

Literatura a použité zdroje

[1] – MAREČEK, Honza. Chemie 1 - pro čtyřletá gymnázia. Nakladatelství Olomouc, 1998. ISBN 80-7182-055-5.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
41.02 kB
PDF
autorské řešení
pdf
38.09 kB
PDF
pracovní list

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Lucie Štefanová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Gymnázium
  • Kompetence k učení
  • efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, reflektuje proces vlastního učení a myšlení
  • Gymnázium
  • Kompetence komunikativní
  • vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje; je citlivý k míře zkušeností a znalostí a k možným pocitům partnerů v komunikaci
  • Gymnázium
  • Kompetence sociální a personální
  • aktivně spolupracuje při stanovování a dosahování společných cílů

Průřezová témata:

  • Gymnaziální vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Poznávání a rozvoj vlastní osobnosti
  • Gymnaziální vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Sociální komunikace

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Specializovaná učebna

Nutné pomůcky:

Psací potřeby, pracovní list