Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Učitelské podcasty (13. akce Virtuálního Digicentra)
Odborný článek

Učitelské podcasty (13. akce Virtuálního Digicentra)

16. 9. 2020 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Jaroslav Mašek
Tento článek je součastí seriálu: Akce Virtuálního Digicentra

Anotace

Náš seriál Na Spomocníkovi, ve kterém prezentujeme učitele a další osobnosti z oblasti vzdělávání, určitě znáte. Co kdyby se ale moderátorkami a moderátory stali sami učitelé a prezentovali podobným způsobem jiné učitele a žáky? A právě o tom je 13. akce Virtuálního Digicentra Elixíru do škol.
Grafika 13. akce VDC

Virtuální Digicentrum Elixíru do škol (zkráceně VDC) nabízí učitelům možnosti sdílet nápady a myšlenky a také jim dává prostor prezentovat se jinak, než jak je znají žáci, učitelé a rodiče ze školy. Ani 13. akce VDC není v tomto směru výjimkou, snaží se však jít ještě o něco dál.

Rozhovory s učiteli

VDC je od svého počátku též velmi úzce spjato s Učitelským Spomocníkem. Řada akcí VDC v minulosti našla svou inspiraci v článcích či seriálech publikovaných právě na tomto portálu. A právě seriál rozhovorů s učiteli a dalšími osobnostmi z oblasti vzdělávání s názvem Na Spomocníkovi stál za zrodem 13. akce VDC.

Po několika dílech tohoto seriálu jsem si naráz uvědomil, že prezentovat učitele pomocí rozhovorů v podobě podcastu je sice hezký počin, mnohem lepší by ovšem bylo, kdyby v roli moderátora nebyl stále stejný člověk (v tomto případě já), ale jiní učitelé. Záběr prezentovaných učitelů by byl naráz mnohem širší a učitelé-moderátoři by se navíc při natáčení mohli něco nového naučit.

Rozhovory se žáky

U učitelů by to ovšem nemuselo skončit. Ti by mohli udělat rozhovor i se svými žáky. Forma by byla stejná (krátký rozhovor na vybrané téma), jen obsah by se patrně lišil.

Zadání aktivity

Pomocí mikrofonu ve svém telefonu (případně taktéž externího) a libovolné aplikace pro hlasový záznam (interní či stažené z vašeho obchodu) natočte krátký rozhovor v délce maximálně 10 minut nebo 3–5 otázek s učitelem či učitelkou, nebo také se svým žákem či žákyní, a ten publikujte na stránce Virtuálního Digicentra.

Detaily publikování audiosouboru s vaším rozhovorem najdete zde.

Podcast Virtuálního Digicentra

Vámi zveřejněný rozhovor na Virtuálním Digicentru pak následně přidáme do podcastu na Anchoru, který nese stejné jméno jako celá akce – Učitelské podcasty. Tento podcastový pořad pak bude možné odebírat pomocí všech nejrozšířenější hudebních či podcastových platforem, jako jsou Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts ad.

Grafika podcastového pořadu

Samostatné podcasty

Samozřejmě si ze svých rozhovorů můžete vytvořit podcasty vlastní (např. jeden na rozhovory s učiteli a druhý se žáky) a odkazy na ně opět zveřejnit na webu akce.

Co dál

Vašimi rozhovory s učiteli a žáky a případně též následnou tvorbou podcastů to ovšem zdaleka nekončí. Během natáčení vás určitě napadne, jak by se tento typ aktivity dal využít ve škole či distančně v různých předmětech nebo i mezipředmětově, kde již v roli moderátorů nefigurujete vy, ale samotní žáci.

Právě tvorba žákovských podcastů, na jimi zvolené, libovolné téma, je jedním z nejlepších a nejkomplexnějších projektových záměrů, který můžete se žáky realizovat. Navíc je zcela v souladu se záměry Strategie 2030+, coby výuka orientovaná na kompetence.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.