Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Google a vzdělávání 2

Ikona teoreticky

Google a vzdělávání 2

Ikona odbornost
Autor: Mgr. Karel Šimeček
Anotace: Seriál Google a vzdělávání pojednává o využitelnosti služeb společnosti Google ve vzdělávací oblasti. Druhý díl volně navazuje na díl předchozí a uvádí nás do problematiky použití nástrojů Youtube, Google mapy, googlení (vyhledávání v Googlu), sociální sít Google+, Google weby, Google Web Designer, Google Blogger, Google Chrome, zakončen je lehkým povzdechem nad některými „mrtvými“ projekty společnosti. Ke každé z těchto aplikací jsou přidány zkušenosti s použitím ve výuce.
Téma příspěvku:Informační a komunikační technologie
Klíčová slova: YouTube, Google+, Google Chrome, Google Blogger, Google Web Designer, Google mapy, Google weby

Text článku:

Úvod

Článek volně navazuje na článek Google a vzdělávání 1 a doplňuje klady a zápory využití aplikací a služeb, které společnost Google poskytuje. Velmi důležité téma, se kterým článek pracuje, je samotné vyhledávání, které je dle mého názoru stěžejní nehledě na vaše zaměření, částečně na něj navazuje i většina RVP. Dále rozvíjí témata využití YouTube, Google Map, Google Chrome a mnohých dalších. V poslední části je krátké, nicméně nezbytné sdělení ohledně časté „úmrtnosti“ googlovských projektů.

YouTube

V roce 2006 se do partnerské rodiny Google dostal zřejmě nejznámější internetový server, který sdílí videosoubory nejrůznějších kategorií (videoklipy, trailery k filmům, vzdělávací videa atd.), Jistým fenoménem doby, na který zcela jistě musíme jako pedagogové reagovat, je s ním spojený youtubering. Youtubeři jsou uživatelé YouTubu, kteří přispívají svými osobními videi a získávají si tím fanoušky. Za své fanoušky dostávají tzv. Play butony (jakýsi systém odměňování a posuzování kvality). YouTube dále umožňuje videa upravovat pomocí YouTube editoru, bohužel tento editor má velmi omezené množství funkcí a zdá se, že na jeho vývoji se dále nepracuje. Další nadějí do budoucna v tomto ohledu je aplikace Studio pro autory YouTube.

Však zřejmě nejpalčivější problematikou jsou požadavky na zřizování účtů, které jsme blíže rozebrali u aplikace Gmail v předchozím díle Google a vzdělávání 1. Zkráceně, je nutné mít buď instituci zaregistrovanou jako GAFE, nebo mít účastníky starší 13 let. Jakousi slabou náplastí je dlouhodobě slibovaný projekt YouTube kids (bez reklam, možnost omezení určitých videí pro sledování, není možné videa nahrávat). Využití ve vzdělávání se tedy nabízí přímo samo, vytváření autorských videí, možnost reflexe pomocí videa (je možno zpřístupnit video jen některým uživatelům), vyhledávání hudebních klipů a filmů (filmových trailerů) na podporu výuky, výuka pomocí tutoriálů, participace na chodu školy (vlastní školní kanál youtube) atd. YouTube lze také využít pro zpracování tzv. storytellingu neboli digitálního vyprávění příběhů. Pokud by vás zajímala tato problematika blíže, pak doporučuji článek Využití Google aplikací v digitálním vyprávění příběhů od Jana Bouchnera, který byl publikován na portále RVP v sekci wiki.

Google mapy

Potřebujete se dostat z domova nejrychlejší cestou do práce autem, MHD, pěšky, na kole s přehledem aktuální dopravní situace v reálném čase na vašem mobilním zařízení? Jestli ano, tato aplikace je přesně pro vás. Google mapy umožňují používat hlasovou navigaci po celém světě. Navíc disponuje klasickou, satelitní a 3D mapou. V České republice jsou ve 3D zatím k dispozici Praha, Brno, Ostrava, Pardubice, Olomouc, Plzeň a České Budějovice.

O pedagogickém využití hovoří i článek Google Maps ve výuce na Učitelském spomocníku od Ing. Bořivoje Brdičky, Ph.D. (mj. zakladatele Učitelského spomocníka). Obrovský potenciál je zcela určitě pro předměty zeměpis, byť jen s možností virtuálně procestovat místo, kde se nachází partnerská škola, podívat se do Paříže v modelu 3D s přidanými hodnotami v podobě textů o historických památkách (např. Eiffelova věž) nebo se v USA dokonce procházet Bílým domem. Velmi blízko spjaté projekty jsou Google Earth (možnost procházet 3D celou planetu), Google Moon (procházení se po Měsíci, avšak pouze v angličtině), Google Mars (obdobně jako u Měsíce, ale na Marsu, opět pouze v angličtině). Aplikací Google Earth ve vzdělávání se ve své diplomové práci s názvem Google Earth a jeho aplikace ve vzdělávání  zabývá Mgr. Jiří Kozák.

Googlení

Googlení neboli vyhledávání v Googlu je nejstarší a zřejmě nejvíce využívanou funkcí společnosti. Možnost vyhledat relevantní informace je nesmírně důležitou ICT kompetencí pro 21. století. Bohužel naše RVP nereflektují, že je zapotřebí zařadit ICT kompetence do kompetencí klíčových. Velmi vágním a nedostatečným způsobem jsou některé definované v kompetenci komunikativní. A už vůbec nemluvím o tom, že v České republice neexistují ucelené kompetence, které by měl mít pedagog.

Ale zpět k tématu. Googlení má mnoho podob od jednoduchého vyhledávání klíčových slov, např. chci se dozvědět něco o Praze, zadám do vyhledávače „hlavní město Praha“, dále nejlepší restauraci v ní, kde mají svíčkovou omáčku – „Praha nejlepší restaurace svíčková?“, mohu zadávat také některé matematické operace a vzorce, sledování počasí atd. To a ještě mnohem více naleznete v Přehledu tipů a triků, jak můžete vyhledávat. Velmi specifickým vyhledáváním může být také vyhledáním dle obrázku (které popisuje níže uvedené video), vyhledávání leteckého spojení, vyhledávání pomocí vašeho hlasu, vyhledávání na mapě, v nákupech, videích atd. Další neméně důležité a pro studenty a akademiky velmi přívětivé je vyhledávání pomocí služby Google Scholar, která umožňuje vyhledávat v akademických časopisech, článcích, publikacích, spravovat vaše citace a mnohé další.

Google+

Google+ je sociální sítí, která se dlouhodobě snaží konkurovat Facebooku a Twitteru (nutno říci, že ne příliš úspěšně). Využití pro účastníky je možné pouze, pokud jsou starší 13 let, nebo pro pedagogy samotné. Namísto ostatních sociálních sítí můžete v Google+ tvořit tzv. kruhy přátel, které si organizujete a třídíte sami. Dále jde vytvářet skupiny uživatelů.

Jedním z velmi vydařených počinů jsou skupiny GEG (Google Education Group), které sdružují pedagogy se zájmem o využití technologií v praxi. Jednotlivé skupiny pořádají nejrůznější akce. Osobně jsem členem GEGu Praha. Zde přehled akcí GEG Praha 2016. Zcela jistě nelze opomenout největší akci, kterou GEG ČR pořádá, a tou je GEG fest. Na této konferenci je možné zhlédnout velké množství přednášek a workshopů na aktuální témata. Jedná se také o největší konferenci o technologiích Google ve vzdělávání v České republice. Obdobně jako existují skupiny pro pedagogy, lze vytvářet skupiny mezi účastníky. Google+  lze také využít pro zpracování tzv. storytellingu neboli digitálního vyprávění příběhů (více o tomto tématu v sekci YouTube). 

Google Sites a Google Web Designer

Neznáte webové technologie HTML, CSS, PHP, Javascript atd. a chcete si přesto vytvořit vlastní webovou stránku? Google Sites je přesně pro vás. Stačí mít gmailovský účet a jste schopni během krátké chvíle vytvořit webovou stránku omezenou pouze zvolenými templaty (přednastavené rozložení stránky). Opět se zde bavíme nad tím, že nemusíte stránku vytvářet sami, ale pomocí sdílení na ní můžete opět v reálném čase spolupracovat. Příkladem jednoduchého webu může být i vlastní portfolio (sebeprezentace). Nevýhodu lze spatřit pouze v přednastavených templatech, a chcete-li si navrhnout stránku celou samostatně v Google Sites, jsou možnosti velmi omezené. V tomto ohledu může částečně být doplněn aplikací Google Web Sesigner. Google Sites lze také využít pro zpracování tzv. storytellingu neboli digitálního vyprávění příběhů (více o tomto tématu v sekci YouTube). 

Google Blogger

U webových technologií ještě chvíli zůstaneme, a to u služby Google Blogger, ve které je možné si vytvářet osobní nebo školní blogy. Asi nejpalčivější nevýhodou je, že nativně služba blogger nepodporuje načítání vašich souborů z Google disku. Samozřejmě existují cesty jako vložit HTML tag vygenerovaný v Google disku (videonávod), ale to není to pravé ořechové. Blíže nejen o Google Bloggeru informuje článek Martina Trefného na Učitelském spomocníku s názvem Volba platformy pro třídní blog. Google Blogger lze také využít pro zpracování tzv. storytellingu neboli digitálního vyprávění příběhů (více o tomto tématu v sekci YouTube). 

Google Chrome

Jedna z vlajkových lodí společnosti je prohlížeč Google Chrome, tento prohlížeč je možné používat na mobilních zařízeních Android a iOS, popř. na operačních systémech Windows 10/8.1/8/7 32-bit a 64-bit, Mac OS X 10.9 nebo novější a Linux. Prohlížeč má obrovskou výhodu v tom, že je psaný na míru všem technologiím od Googlu, dokonce je možné se i přihlásit a spravovat svoji historii, záložky, uložená hesla atd. na více zařízeních najednou. Pokud se přihlásíte z neznámého zařízení, je vám poskytnuta okamžitá zpětná vazba na váš e-mail. Ovšem největší výhody prohlížeče jsou v možnosti instalování aplikací a doplňků. Velmi zajímavý článek s názvem Zajímavé aplikace pro Google Chrome ve vzdělávání naleznete zde na portálu od Michala Černého (bohužel jsou však některé aplikace nefunční, neboť mobilní zařízení často nepodporují flash a v Chromu je potřeba ho zapnout dle tohoto návodu).

Mrtvé projekty aneb Achillova pata Google

Jednou (dle mého názoru) velmi negativní věcí, ve které Google vyhrává na celé čáře před veškerou konkurencí, jsou tzv. mrtvé projekty“, které společnost s velkou slávou umožní uživatelům používat, uživatelé se s těmito novinkami naučí pracovat (někdy to ani nestihnou :-)) a pak jim tuto službu zruší, neboli pošlou na tzv. Google Graveyard (Google hřbitov). Na pomyslném hřbitově skončily služby jako Google Wave, Picasa, Google Answers a mnohé další. Takže jen doufejme, že nám služby jako třeba Google disk a Google dokumenty ještě nějakou chvilku vydrží.

Závěr

Nástroje od společnosti Google tvoří poměrně ucelenou, neustále se vyvíjející platformu, kterou je možné bez větších obtíží aplikovat ve školství (s nevýhodou neformálního vzdělávání popisovanou již v předchozím díle Google a vzdělávání 1). Velká flexibilita a nové nástroje s sebou nesou pozitiva i negativa. Jako pozitivní vidím to, že např. neustále vzniká něco nového na reakci uživatelů, a negativní, že např. spousta těchto nástrojů, které, ač jsou u uživatelů velmi oblíbené, převálcuje nástroj nový a u starého je v lepším případě pozastaven vývoj, v horším případě je jeho osud definitivně zpečetěn a putuje na pomyslný hřbitov. 

Zařazení do seriálu: Tento článek je zařazen do seriálu Google a vzdělávání.

Ostatní články seriálu:

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 13. 03. 2018
Zobrazeno: 1153krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 2.6667

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 4.5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

1 uživatel Hodnocení článku : 5
1 uživatel Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
ŠIMEČEK, Karel. Google a vzdělávání 2. Metodický portál: Články [online]. 13. 03. 2018, [cit. 2018-10-17]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/21531/GOOGLE-A-VZDELAVANI-2.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře RSS komentářů článku
1.Autor: Recenzent1Vloženo: 13. 03. 2018 09:55
Tento článek je druhým dílem k tématu o využití cloudových služeb ve vzdělávání od společnosti Google. Oba díly vytváří ucelený obrázek o stávajících službách společnosti Google, které lze využít jako školní cloud. Může být tedy užitečný zdroj ve školách, kde se o nasazení cloudu teprve uvažuje. Na školách, kde již služby Google mají své pevné místo, je pak komentovaným rozcestníkem na jiné inspirativní zdroje, případně podkladem pro ty učitele, kteří na danou školu přicházejí.
1.Autor: Janek WagnerVloženo: 15. 03. 2018 18:23

Prosím, dodržujte správné názvy služeb Google a konsistentnost českých názvů: Mapy Google, Weby Google.

2.Autor: Ivo KrobotVloženo: 16. 03. 2018 09:47

Děkujeme za poznámku, nicméně námi použité termíny jako např. Google učebna, Google kalendář, Google překladač, Google dokumenty a Google formuláře jsou takto správně, konzultováno se dvěma zkušenými korektory.