Praktické aktivity k problematice rasismu:
1. blok (45 minut)
Všeobecný rozhovor s žáky 4. a 5.ročníků ZŠ (učitel se ptá):
Nakreslete na papír cokoliv vás napadne po tomto rozhovoru o rasismu. Můžete vyjádřit barvami své pocity, nakreslit konkrétního člověka jiného etnického původu, nebo nás obohatit o nějaké charakteristické znaky země, kterou jste již navštívili. Po ukončení vaší práce si uděláme společně její rozbor ke konkrétním výtvorům.
2. blok (45 minut)
Romové a Vietnamci - dvě nejpočetnější menšiny žijící u nás
Romové
Podívej se na tyto obrázky a napiš na papír, jak se podle tebe dívky na obrázcích cítí. Jsou smutné, nebo naopak veselé? Čeho si všimneš na první pohled? Chtěl/a bys jim pomoct? Jak?
![]() |
![]() |
Fotky dostupné na webu: images.google.cz/....
Úvaha: „Jak bych se cítil/a, kdybych byl/a Rom. Ovlivnilo by to nějak můj život?"
Úvaha pro žáky romského či vietnamského původu: „Jak se cítím jako Rom/Vietnamec."
Vietnamci - čím se od nás odlišují a co je pro ně typické
Vylušti osmisměrku a vyluštěná slova doplň do textu.
P |
E |
U |
S |
C |
L |
E |
T |
A |
V |
Y |
B |
O |
Y |
C |
L |
O |
U |
K |
Á |
Z |
N |
Ě |
N |
Ě |
H |
K |
R |
J |
T |
Č |
S |
M |
R |
K |
A |
T |
U |
B |
T |
N |
F |
E |
Y |
Í |
S |
U |
T |
F |
D |
A |
G |
Í |
N |
Á |
K |
S |
A |
L |
M |
E |
R |
V |
C |
T |
B |
R |
O |
S |
K |
V |
O |
Ň |
J |
A |
W |
I |
U |
S |
I |
L |
O |
H |
E |
A |
S |
Y |
N |
O |
D |
Š |
T |
A |
K |
U |
B |
S |
C |
A |
C |
C |
Y |
A |
V |
Á |
L |
I |
T |
X |
E |
T |
U |
H |
I |
V |
R |
Á |
T |
U |
Ř |
O |
I |
A |
G |
M |
R |
E |
K |
T |
B |
E |
C |
Í |
L |
E |
V |
Ě |
D |
O |
M |
Í |
O |
Y |
M |
Ů |
K |
D |
E |
L |
S |
Ý |
V |
E |
K |
A |
M |
Pokud se ve třídě žáci těchto etnických skupin vyskytují, mohou učitelé využít hry, které žáky více stmelí a navzájem se lépe poznají.
3. blok (45 minut)
Moje rodina, náš domov a mé povinnosti doma
Cíl: seznámit ostatní žáky s naší rodinou
Pomůcky: fotografie, pastelky, tempery, štětce, noviny, papíry, lepidlo, nůžky, barevné látky
Nejprve se každý žák představí ostatním a poví o sobě základní informace, tedy kde bydlí, s kým bydlí, zda bydlí v domě, či v bytě, na vesnici, nebo ve městě atp. Takto se mezi sebou prostřídají všichni žáci. Poté si pomocí výtvarných pomůcek „postaví" svůj dům, ve kterém žijí. Mohou si ho dozdobit podle svých představ. Jakmile budou všichni s prací hotoví, seznámí ostatní žáky se svým dokončeným dílem. A protože nebydlí v domě sami, tak ostatním představí i ostatní členy rodiny. Mohou si vybrat ze dvou možností - buď si přinesou fotografie, nebo členy rodiny nakreslí na papír. Ostatním žákům o nich poví, seznámí je s jejich zájmy, prací atd. Nakonec se žáci prostřídají a předvedou pantomimou své povinnosti, které musí doma vykonávat a plnit.
Zvyky naší rodiny (zvyky o Vánocích, Velikonocích, oslava narozenin, svátku atp.)
Cíl: nastínit spolužákům průběh našich oslav a obohatit je tím
Pomůcky: fotografie, „zajímavé" předměty, obrázky
Každý žák si přinese předmět, který se pojí k jeho rodině. Může to být maličkost, kterou dostal k narozeninám, k svátku, musí to však být věc, která pro něj hodně znamená. Vybere si z kolektivu spolužáka, tomu zakryje oči a dá mu předmět do rukou. Ten má za úkol poznat danou věc. Takto se opět vystřídají všichni žáci.
Dále si žáci přinesou fotografie, na kterých ovšem oni sami nebudou vyfoceni. Utvoří skupiny po čtyřech a takto každý donese učiteli svou obálku. Tzn., že učitel rozprostře na každém stole pouze čtyři obálky čtyřčlenné skupiny žáků. Vybere ze skupiny jednoho žáka, jenž se bude podle fotek ptát ostatních členů tak, aby nakonec odhalil, komu která fotka patří. Na závěr každý z žáků svou fotografii popíše a sdělí ostatním, proč si přinesl do školy právě tuto fotografii.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.