Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Testování ICT dovedností v ČR

Ikona informativni

Testování ICT dovedností v ČR

Autor: Ondřej Neumajer
Spoluautor: Vladimír Beran, Lukáš Kotek, Miloš Kafka, Tomáš Souček
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese http://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: V článku autoři předkládají základní informace a srovnání několika konceptů a projektů ověřování ICT dovedností žáků, které v současné nebo velmi blízké budoucnosti v České republice probíhají, resp. proběhnou.
Klíčová slova: čtenářská gramotnost, maturita, informační gramotnost, počítačová gramotnost, PISA, ECDL, digitální gramotnost, síťová gramotnost, internetová gramotnost, ICILS 2013, GEPARD

Text článku:

Ač se to může zdát těžko uvěřitelné, v roce 2012 nedisponuje Česká republika daty, která by kvalitně a v dostatečném rozsahu vypovídala o dovednostech žáků v práci s informačními a komunikačními technologiemi (ICT). Počítačová, digitální, internetová, čtenářská, informační a dnes stále častěji i síťová gramotnost jsou pojmy, které denně slýcháme a často s nimi i sami operujeme, ale obrázek o získávání příslušných dovedností českými žáky máme jen velmi omezený.

Pro práci, která vznikla v rámci předmětu Didaktika ICT 02, který učím na Katedře informačních technologií a technické výchovy PedF UK, byly autory vybrány ty koncepty a systémy, které mají v ČR přímou souvztažnost k ověřování ICT dovedností žáků. Jedná se o:

  • Testování elektronické čtenářské gramotnosti PISA (Ondřej Neumajer);
  • Počítačová gramotnost podle ECDL (Vladimír Beran);
  • Mezinárodní srovnávání počítačové a informační gramotnosti ICILS 2013 (Lukáš Kotek);
  • Testování informační gramotnosti GEPARD (Tomáš Souček);
  • Státní maturita z informatiky (Miloš Kafka).

Existují další projekty a koncepty, které by mohly být zajímavé např. z pohledu jejich technologického provedení. Ty se ale v současné podobě ICT přímo netýkají (např. projekt ověřování výsledků žáků na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol NIQES).

Práce předkládá nejen hlavní informace o vybraných konceptech, ale na příkladech též dokládá konkrétní moderní způsoby a technologie ověřování ICT dovedností, které jsou z testologického hlediska často inovativní a zatím zpravidla ve fázích rozvoje. Inovace a akcelerující rozvoj nových technologií přináší na jedné straně uživatelům nové nástroje ICT, na druhé nabízí stále větší možnosti ověřování kvality těchto nástrojů samotných. Dosavadní nedostatek dat o úrovni žáků a chybějící srovnání by zmíněné projekty testování mohly brzy odstranit (viz Skutečné možnosti využití daty řízeného školství).

Tato práce se může stát inspirací pro učitele (zejm. informatických předmětů) k experimentům s různorodými způsoby a formami ověřování dovedností žáků. V poslední kapitole je uvedena komparace vybraných vlastností popsaných konceptů formou stručné tabulky. Většina konceptů nabízí na svých stránkách možnost vyzkoušet si použité prostředí. Do některých projektů je možné se přihlásit.

Práci ve formátu PDF najdete v příloze.

Poznámka: Práce byla původně publikována na webu KVIC Nový Jičín zde.

Přílohy:
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 19. 09. 2012
Zobrazeno: 5220krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 4.5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

1 uživatel Hodnocení článku : 5
1 uživatel Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
NEUMAJER, Ondřej. Testování ICT dovedností v ČR. Metodický portál: Články [online]. 19. 09. 2012, [cit. 2018-12-14]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/16465/TESTOVANI-ICT-DOVEDNOSTI-V-CR.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře RSS komentářů článku
1.Autor: E KocourekVloženo: 19. 09. 2012 06:39

Nepřipadá mi vhodné, když se české školství podílí na marketingové kampani konkrétní firmy. ECDL-F si může hrát na "neziskovou" organizaci, ale fakticky působí jako firemní outlet. Bere české školství za podporu této marketingové kampaně nějaké provize, nebo to dělá "nezištně"?

Nejen, že se tu (při testování) vnucují k používání konkrétní produkty té firmy, ale vnucuje se tu i firemní terminologie, IMO velice zavádějící. Učitel ICT pak těžko může vyhodit od zkoušky studenta blábolícího nesmysly, když ten student na to má glejt podporovaný až z Brusele.

P.S. Výše uvedené stesky NEJSOU kritikou studie dostupných testovacích prostředků, ale jenom kritikou jednoho z těch prostředků (a snad i kritikou postavení, které se tomu prostředku dopřává).

2.Autor: Bořivoj BrdičkaVloženo: 19. 09. 2012 08:26

Nemohu si pomoci, ale tato přehledová studie určitě není podporou nějakého produktu. Je to přehled existujících nabídek. Přestože je v názvu uvedeno "vybrané projekty a koncepty", jedná se vlastně o všechny existující. To znamená, že se rozhodně nejedná o podporu jednoho proti jinému.

Pokud existuje i další nabídka pro testování ICT dovedností, nechť nám o sobě dá vědět.

3.Autor: E KocourekVloženo: 19. 09. 2012 09:03

Ta studie tou podporou určitě není, zajisté. Nemyslel jsem to jako kritiku bezva studie, jen jako připomenutí, z jakého močálu ta studie musí lovit svoje údaje. Sorry.

4.Autor: Vladimir OcenasekVloženo: 20. 09. 2012 06:55

Pane Kocourku,

své znalosti v rámci konceptu ECDL můžete prokázat i na produktech např. Firefox., Chrome, KompoZer, Dreamweaver CS5, OpenOffice.org, LibreOffice. Stačí si vybrat správné testovací středisko.

5.Autor: E KocourekVloženo: 20. 09. 2012 14:34

Představa, že by se této kratochvíli povinně podrobovaly osoby s akademickým titulem v daném oboru a specializaci, ve zdejších končinách potichu vyvanula. Ani nemám v úmyslu podstoupit to dobrovolně. Ale čistě teoreticky, pro případ, že by s tím nápadem zase někdo přišel, pane Ocenasku, poraďte to správné testovací středisko, kde mě nechají dělat modul M6 na produktu Firefox (plus, samozřejmě, nějaký vhodný editor). V praxi to tak dělám.

Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.