Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Projekt PROMO – proměny obyčejného mikrotenového obalu
Odborný článek

Projekt PROMO – proměny obyčejného mikrotenového obalu

Anotace

Následující příspěvek nabízí řadu námětů na využití a proměnu obyčejného odpadového materiálu k neobvyklým činnostem, pokusům, výrobkům a výtvarnému vytváření.

Úvod

PROMO = PRoměny Obyčejného Mikrotenového Obalu. První nápady k této činnosti s využitím odpadového materiálu k tvořivé práci žáků započaly vyhlášením mezinárodní ekologické akce: „Nevyhazuj, z toho by mohlo být...“. V textu najdete i návod na výrobu vítězného „Kamene mudrců“.

Funkce mikrotenových obalů je zcela prozaická a už ani nevnímáme, že jsme se dříve bez těchto obalů také bez problémů obešli. Pokud nás ještě chvíli budou v životě provázet, můžeme je zkusit proměnit v něco jiného, pohrát si s nimi. A najednou už to není obal, ale tvořivý materiál, který se promění v loutku, neobyčejný prosvítající obrázek na okno, padáček nebo balón, v neodbytnou příšerku či zcela praktický mop na prach. Dokonce se může proměnit v originální šperk či tajuplný drahokam. Nebo chcete míček do vody, prostírání...?

Cíl

Cílem příspěvku je ukázat, že se dá na obyčejné odpadové věci podívat jiným pohledem, využít tvořivého potenciálu žáků a dotáhnout jejich představu do konečné podoby, a to vše takřka s nulovými náklady.

Využití mikrotenových sáčků a taštiček k pokusům

1. Ve spárech elektrostatiky aneb příšerky přítulné

Pomůcky
mikrotenové sáčky, nůžky, lihové fixy

Provedení

  • z mikrotenového sáčku si vystřihneme kruhy (d = 10 cm a více) nebo obdélníky různých velikostí
  • nastřiháme chapadélka, můžeme vytvořit i jakýsi střapec jako chobotnici
  • dokreslíme lihovými fixy detaily – obličej příšerky
  • třením o vlasy nebo mezi suchými prsty vytvoříme elektrický náboj a naše „přítulnice“ se budou na naše ruce, holé paže „lepit“ a nespadnou
  • zkusíme další hry s touto jednoduchou hračkou – lepíme příšerky na zeď, vyzkoušíme jiné materiály, porovnáváme...
    Možnosti nastříhaných tvarů
    1. Možnosti nastříhaných tvarů
    Autor © Jaroslava Pachlová

2. Elektrostatický mop

Pomůcky
mikrotenové sáček, nůžky, izolepa, provázek, tyčka

Provedení

  • vystřihneme obdélník a nastříháme střapce podle obrázku (2.)
  • obtočíme okolo tyčky a připevníme pomocí provázku a izolepy
  • mikrotenový mop „nabijeme“ třením o suchou tkaninu apod. a sbíráme s ním drobky a prach
  • rychlými pohyby vytřepáme (nejlépe z okna) a mop je opět připraven k použití

Vysvětlení

  • třením o tkaninu se střapce mopu elektricky nabijí a přitahují drobné částečky prachu, suchých drobečků, které se na mopu shromažďují

    Výroba mopu
    2. Výroba mopu
    Autor © Jaroslava Pachlová

Další aktivity

  • žáci si udělali závody, kdo „vysaje“ víc papírových kousíčků natrhaných z ubrousku a nitek
  • za připomenutí stojí náš elektrostatický vysavač z umělohmotných krabiček
  • žáci vytvářeli reklamní šot pro náš elektrostatický mop – zábava, hra, ale i praktické využití

3. Padáček

Pomůcky
čtverec z mikrotenového sáčku (velikosti od 20 cm x 20 cm do 30 cm x 30 cm), bavlnka, obal z kinder vajíčka, nůžky, pravítko

Provedení

  • na koncích čtverce uvážeme bavlnku
  • do obalu z kinder vajíčka propíchneme malý otvor, kterým protáhneme všechny čtyři vlákna a uděláme uzel
  • je-li padák větší, lze využít celý obal vajíčka, do kterého můžeme přidávat „náklad“
    Padáček
    3. Padáček
    Autor © Jaroslava Pachlová

4. Balón na teplý vzduch

Pomůcky
mikrotenové sáčky, izolepa, čtvrtka, fén

Provedení

  • necháme žáky samostatně vytvořit svoji vzducholoď slepením např. dvou sáčků do válce a papírové ruličky, kterou vlepí pomocí izolepy do ponechaného otvoru
  • vzduch uvnitř balónku nahřejeme fénem a žáci své vzducholodě prezentují s vtipnými komentáři
  • více také ve wiki v příspěvku Solární vzducholoď

    Balón na teplý vzduch
    4. Balón na teplý vzduch
    Autor © Jaroslava Pachlová

5. Taštičky plné energie

Pomůcky
2 a více mikrotenových taštiček stejné velikosti s oušky, různé předměty

Provedení

  • připravíme si stejné taštičky, do každé vložíme jiné předměty (= nákup)
  • každý žák si vezme svoji taštičku do jedné ruky a druhou rukou ji např. 5 x zatočí
  • po zatočení ji uvolní a pozorují, jak se taštička roztáčí
  • při zavíjení tašky jí žáci dodají energii, která se uvolní při roztáčení
  • měníme počty zatočení, typy tašek a svá pozorování porovnáváme

    Taštičky plné energie
    5. Taštičky plné energie
    Autor © Jaroslava Pachlová

6. Další pokusy

Pružnost mikrotenového obalu

  • zkoušíme pružnost mikrotenového obalu, kvalitu a pevnost materiálu
  • slabý mikrotenový obal (sáček na pečivo) natáhneme na rámeček např. z krabice od nápoje a připevníme izolepou
  • prsty vytlačujeme důlky do mikrotenu, mikroten napínáme, vytahujeme, ale neprotrhneme, vytváří se proměnlivá hra linií a tvarů
  • kdo vytvoří bez protrhnutí nejvíce důlků, zkontrolujeme nalitím vody

    Pružnost mikrotenového obalu
    6. Pružnost mikrotenového obalu
    Autor © Jaroslava Pachlová

Dostředivá síla

  • naplníme taštičku s uchy částečně vodou a v napjaté paži otáčíme
  • voda nevyteče stejně jako ve známých pokusech otáčeného kbelíku s vodou

Vodní bomby a sprchy

  • taštičky naplníme vodou a vytvoříme různé vodní bomby a sprchy, při kterých sledujeme tlak vody

Škála zvuků

  • pomocí mikrotenového obalu můžeme vytvořit celou škálu zvuků

Okénka

  • z průhledných mikrotenových obalů vytvoříme tabulky, tzv. okénka tak, že natáhneme na rám z jiného obalu a přilepíme izolepou
  • takto připravené okénko poslouží jako základ různých her, píšeme na něj měkkým fixem
  • příklad: napiš zprávu z věznitelské místnosti na okenní tabulku tak, aby byla čitelná pro tvoji záchranu z vnějšku
    Nápis na okénku
    7. Nápis na okénku
    Autor © Jaroslava Pachlov

Výrobky a netradiční zpracování mikrotenového obalu

1. Paruky

Pomůcky
mikrotenové sáčky, stará čepice nebo ustřižené sešité punčocháče, nůžky, jehla, nit

Provedení

  • připravíme si starou čepici či si čepici vytvoříme ze starých punčocháčů
  • nastříháme velké množství mikrotenových proužků
  • proužky našíváme po celém povrchu čepice
  • vznikne originální paruka – na karnevalu z vás rázem bude jednička
  • žáci si udělali přehlídku paruk – Chce to změnu! Zkuste to s naší PROMO parukou!

    Paruka
    8. Paruka
    Autor © Jaroslava Pachlová

Mikrotenové sáčky můžeme dále tepelně zpracovávat, a to buď pečením, nebo žehlením
Tato zpracování přináší celou škálu dalšího využití.
Pozor na bezpečnost práce, vždy nutný dohled dospělé osoby.

2. Míčky a hlavičky

Pomůcky
mikrotenové sáčky, alobal nebo pečící papír, el. trouba

Provedení

  • z mikrotenových sáčků nebo ze zbytků mikrotenu vytvarujeme kuličku
  • kuličku zabalíme do alobalu či pečicího papíru a dáme na 3–5 minut do elektrické trouby rozehřáté na 180 °C zapéct
  • chceme-li mít budoucí hlavičku, míček určité barvy, zabalíme kuličku v poslední vrstvě vybraným odstínem mikrotenového sáčku
  • po zapečení necháme vychladnout a pak využijeme podle potřeby
  • nezapomínáme, že se objem kuličky teplem zmenší, poslední vrstva se speče a povrch kuličky bude pevný
  • získáme pevnou, ale lehkou kouli
  • my jsme připravili loutky celé z mikrotenových obalů a i scéna byla z tohoto materiálu

3. Umělé polodrahokamy

aneb v úvodu slíbený kámen mudrců

Pomůcky
čisté použité mikrotenové sáčky různých barev a velikostí, papír na pečení, nůžky, plech do trouby, nůž, palička

PostupUpravit sekci

  • mikrotenové sáčky či jejich části barevně kombinujeme a balíme do sebe – stáčíme, vkládáme jeden do druhého či vedle sebe a vytvoříme váleček či kuličku, které zabalíme do papíru na pečení
  • vložíme do el. trouby předehřáté na 250 °C na 13 minut
  • po tepelném zpracování necháme vychladnout (můžeme nasypat do studené vody)
  • kameny rozbalíme a řežeme (sekáme) na jednotlivé polodrahokamy
  • dáme nově vzniklým polodrahokamům s překvapivou barevností a strukturami tajemné názvy
  • vytvoříme sbírku
  • vyrobíme si originální šperk na krk nebo náušnice

    9. Drahokamy
    Autor © Jaroslava Pachlová
    Sbírka
    10. Sbírka
    Autor © Jaroslava Pachlová

4. Postup při žehlení

Pomůcky
mikrotenové sáčky, pečící papír, žehlička, nůžky, podložka na žehlení

PostupUpravit sekci

  • dalším netradičním zpracováním mikrotenových sáčků je žehlení
  • připravíme si různě barevné mikrotenové obaly
  • můžeme je nastřihat na různou velikost, ale není nutností
  • podle potřeby navrstvíme 2–6 vrstev a vložíme mezi pečicí papír
  • žehličku rozpálíme na 2. stupeň = 150 °C a obaly sežehlíme
  • mikroten můžeme nechat strukturovat a nevyrovnávat po žehlení nebo ještě teplý dáme na rovnou podložku a zatížíme
  • po zažehlení se vrstvy teplem spojí, mikroten se stane pevnějším, nepružným a dá se s ním dále pracovat podle potřeby
  • můžeme jej stříhat, je nepromokavý, omyvatelný, plave po vodě (s žáky experimentujeme s vlastnostmi látek)
  • máme připravený materiál k nepřebernému množství pracovních a výtvarných činností

Transparentní okenní obrázky

  • s různých zažehlených mikrotenů vystříháme části budoucího obrázku, zkompletujeme na průhlednou samolepicí fólii a přilepíme na okno
  • tento materiál je zajímavější než koupený v tom, že vytváří různé struktury, není jednolitý a podporuje dětskou fantazii

Prostírání, zažehlené obrázky, masky, trvanlivé ozdoby na venkovní vánoční stromek...

  • můžeme dále vytvářet výrobky jako z jiného výtvarného materiálu, využijeme nových vlastností získaných žehlením
  • inspirace naleznete v příspěvku ve wiki Z odpadu výzdoba a originální ozdoba

Závěr

Žáci se při práci s odpadovým materiálem učí dívat na věci jinýma očima, zdánlivě obyčejná věc se může proměnit v něco originálního a nezvyklého.
Žáci si ověřili, že odpad může být také vhodnou surovinou k dalšímu zpracování.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Jaroslava Pachlová

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
25. 3. 2011
Cílem příspěvku je ukázat, že se dá na obyčejné odpadové věci podívat jiným pohledem, využít tvořivého potenciálu dětí a dotáhnout jejich představu do konečné podoby a to vše takřka s nulovými náklady. Žáci se při práci s odpadovým materiálem učí dívat na věci jinýma očima, zdánlivě obyčejná věc se může proměnit v něco originálního a nezvyklého. Žáci si ověřili, že odpad může být také vhodnou surovinou k dalšímu zpracování. Následující příspěvek nabízí řadu námětů na využití a proměnu obyčejného odpadového materiálu k neobvyklým činnostem, pokusům, výrobkům a výtvarnému vytváření.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence pracovní
  • používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky, adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence občanské
  • chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy, respektuje požadavky na kvalitní životní prostředí, rozhoduje se v zájmu podpory a ochrany zdraví a trvale udržitelného rozvoje společnosti

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Environmentální výchova
  • Vztah člověka k prostředí
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Kreativita

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Individuální, Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída, Specializovaná učebna

Nutné pomůcky:

nashromážděné mnohobarevné mikrotenové obaly – sáčky, taštičky bez potisku, elektrická trouba, žehlička a další drobné pomůcky uvedeny přímo u činnosti